Krytyczne podejście do źródeł podstawą pracy każdego pedagoga

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tematyka ta jest niezwykle istotna w dzisiejszych czasach. Coraz silniej bombardowani jesteśmy różnego typu informacjami, często niesprawdzonymi, nieprawdziwymi. Poddawani jesteśmy przeróżnego rodzaju manipulacjom, które ludzie rozsyłają dalej, nie trudząc się o ich sprawdzenie. A przecież, dzięki Internetowi można dziś łatwiej dotrzeć do wiedzy, która pomaga zweryfikować to, co zasłyszane, obejrzane czy przeczytane.

SuperBelfrzy Nocą powracają. Udało się przywrócić do życia cykl spotkań wieczornych poświęconych różnym aspektom nauczania. 9 marca 2022 odbyło się pierwsze spotkanie adresowane do nauczycieli oraz studentów studiów pedagogicznych właśnie pt: "Krytyczne podejście do źródeł podstawą pracy każdego pedagoga".

Istnieje sporo portali Fact-Checkingowych, jak choćby polski Demagog, który oprócz sprawdzonych informacji, umożliwia również ich zgłoszenie. Na stronie Demagoga znajduje się 12 zasad świadomego użytkownika w sieci, dzięki którym poradzimy sobie z dezinformacją.

Prawdziwość informacji możemy też sprawdzić, stosując zaprezentowane podczas spotkania narzędzia, chociażby Tineye (weryfikacji obrazów), inVID (weryfikacja nagrania), Wayback Machine (archiwum strony). Są miejsca, które pozwalają upewnić się, czy postać nie jest botem, pomóc nam zweryfikować zbiórkę oraz sprawdzić domenę.

Linki do wszystkich stron przedstawionych podczas spotkania Superbelfrzy Nocą znajdują się na Wakelecie, stworzonym przez Beatę Chodacką. Ich zbiór, podzielony na kategorie, jest również na blogu Iwony Cugier – Cyfrowi Tubylcy.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z cyklu SuperBelfrzy Nocą w naszym kanale YT: SuperBelfrzy -> Kliknij i zasubskrybuj:

O prowadzących:

Beata Chodacka – Nauczycielka informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Współtwórczyni zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Współtwórczyni i współorganizatorka projektu „Klasa z ECDL”. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH. Przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI, Ambasadorka Genially i Wakelet. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP.

Iwona Cugier – należy do społeczności Superbelfrzy RP, pasjonatka nowoczesnych technologii i jej wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się. Na Liście Honorowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Nauczycielka informatyki, trenerka, blogerka, autorka scenariuszy dot. programowania, kształcenia kompetencji cyfrowych, nauki zdalnej. Microsoft Innovation Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie