Krytyczne podejście do źródeł podstawą pracy każdego pedagoga

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tematyka ta jest niezwykle istotna w dzisiejszych czasach. Coraz silniej bombardowani jesteśmy różnego typu informacjami, często niesprawdzonymi, nieprawdziwymi. Poddawani jesteśmy przeróżnego rodzaju manipulacjom, które ludzie rozsyłają dalej, nie trudząc się o ich sprawdzenie. A przecież, dzięki Internetowi można dziś łatwiej dotrzeć do wiedzy, która pomaga zweryfikować to, co zasłyszane, obejrzane czy przeczytane.

SuperBelfrzy Nocą powracają. Udało się przywrócić do życia cykl spotkań wieczornych poświęconych różnym aspektom nauczania. 9 marca 2022 odbyło się pierwsze spotkanie adresowane do nauczycieli oraz studentów studiów pedagogicznych właśnie pt: "Krytyczne podejście do źródeł podstawą pracy każdego pedagoga".

Istnieje sporo portali Fact-Checkingowych, jak choćby polski Demagog, który oprócz sprawdzonych informacji, umożliwia również ich zgłoszenie. Na stronie Demagoga znajduje się 12 zasad świadomego użytkownika w sieci, dzięki którym poradzimy sobie z dezinformacją.

Prawdziwość informacji możemy też sprawdzić, stosując zaprezentowane podczas spotkania narzędzia, chociażby Tineye (weryfikacji obrazów), inVID (weryfikacja nagrania), Wayback Machine (archiwum strony). Są miejsca, które pozwalają upewnić się, czy postać nie jest botem, pomóc nam zweryfikować zbiórkę oraz sprawdzić domenę.

Linki do wszystkich stron przedstawionych podczas spotkania Superbelfrzy Nocą znajdują się na Wakelecie, stworzonym przez Beatę Chodacką. Ich zbiór, podzielony na kategorie, jest również na blogu Iwony Cugier – Cyfrowi Tubylcy.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z cyklu SuperBelfrzy Nocą w naszym kanale YT: SuperBelfrzy -> Kliknij i zasubskrybuj:

O prowadzących:

Beata Chodacka – Nauczycielka informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Współtwórczyni zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Współtwórczyni i współorganizatorka projektu „Klasa z ECDL”. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH. Przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI, Ambasadorka Genially i Wakelet. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP.

Iwona Cugier – należy do społeczności Superbelfrzy RP, pasjonatka nowoczesnych technologii i jej wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się. Na Liście Honorowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Nauczycielka informatyki, trenerka, blogerka, autorka scenariuszy dot. programowania, kształcenia kompetencji cyfrowych, nauki zdalnej. Microsoft Innovation Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie