Skoro orzeł wszystko może...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiaj jest takie szczególne święto, w którym powinniśmy być dumni nie tylko z Polski, ale i Polaków, a zwłaszcza z ich przedsiębiorczości oraz sukcesów. Pomimo czarnowidztwa chętnie uprawianego przez polityków, bałaganu i zamieszania, do którego nieraz przyczyniają się i rządzący, Polacy radzą sobie w swoim kraju całkiem nieźle. Jedynie może co nam słabiej idzie to komunikowanie się ze sobą.Jan Matejko - domena publiczna

„Święto Narodowe Trzeciego Maja, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą oraz rocznica naszej akcesji do Unii Europejskiej są niezwykle ważnymi symbolami dla naszej tożsamości. Dni te są także wspaniałą okazją do tego, by w czasie wolnym od nauki i pracy zamanifestować patriotyzm i przywiązanie do tego, co polskie. Gorąco zapraszam wszystkich uczniów i nauczycieli do wspólnego świętowania, do podkreślenia naszego poczucia wspólnoty i dumy z osiągnięć Polski“ – napisał Prezydent Bronisław Komorowski w liście do dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów, zachęcając do ciekawych projektów edukacyjnych i obywatelskich.

Szkoła na pewno może pełnić ważną rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych, ale nie jestem pewien, czy zbytnio nie umniejsza swojej roli i zadań do organizacji apeli z okazji Dnia Niepodległości i Święta Konstytucji 3 maja. Nauczycieli i uczniów na pewno stać na więcej.

Najlepiej, abyśmy nie stawiali tylko na akcyjność i machanie chorągiewkami, ale spróbowali w sposób kreatywny zmieniać codziennie rzeczywistość - poprawiać i rozwijać nasze lokalne społeczności. One, w swojej mozaice, tworzą obraz całego kraju. Jeśli tu, w społecznościach, będzie rozwijała się Polska i Polacy, również cały kraj będzie się rozwijał we właściwym kierunku społecznie, gospodarczo i politycznie. To właśnie tutaj powinna być spożytkowana energia młodych ludzi w projektach (najlepiej długofalowych), o których mówił Prezydent RP.

Aby zmieniać Polskę na lepsze, musimy lepiej komunikować się. Rozmawiać ze sobą w taki sposób, aby porozumieć się, ale i uszanować poglądy drugiej strony, nawet jeśli się z nimi nie do końca zgadzamy. Szkoła musi uczyć komunikowania się i szacunku dla rozmówcy. To wielkie wyzwanie w czasach, w których każdy uczeń potrafi komunikować się byle jak, ale byle przez internet.

Podoba mi się akcja Trójki Orzeł może. To taki świeży powiew optymizmu i zachęta do uśmiechu. Nie doszukujmy się w niej politycznych podtekstów. Skoro jednak orzeł wszystko może, niech nam pomoże także ze sobą lepiej rozmawiać...

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie