Prima Aprilis w szkole może być pretekstem do pouczającego i zabawnego eksperymentu – losowej zamiany nauczycieli na lekcjach różnych przedmiotów. Przeczytajcie o tym, jak ten pomysł wdrożyli w życie nauczyciele Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju.
Postanowiliśmy zrobić psikusa naszym uczniom, a wszystko zaczęło się od pomysłu kolegi Wacława Gardziejewskiego, który dokonał losowania. Tym sposobem ja wylosowałam koleżankę biolożkę, więc właśnie 1 kwietnia przyszłam o 8:00 do klasy 2B, żeby poprowadzić lekcję z biologii, a moja koleżanka do II klasy informatycznej na systemy operacyjne.
Lekcje rozpoczęłam od doświadczenia, w którym pomógł mi kolega dr Jacek Francikowski. Przeprowadził on badanie przepływu impulsu przez nasze serce, czyli EKG. Wykres został wyświetlony i wraz z uczniami ustaliliśmy, kiedy pojawia się skurcz przedsionków i komór, a następnie rozkurcz. Młodzież zrobiła zdjęcie wykresu, dodała je do aplikacji BookCreator i opisała wykres. Następnie wyświetliłam im budowę serca wraz z opisem, też zrobili zdjęcie i dodali jako kolejny slajd. Ja postanowiłam w swojej lekcji wykorzystać tablety i aplikację Anatomy 4D, która umożliwiła w rozszerzonej rzeczywistości zobaczyć, jak pracuje nasze serce oraz poznać nie tylko polskie nazwy, ale również w języku angielskim. Na koniec lekcji postanowiłam przeprowadzić quiz, korzystając z aplikacji Kahoot.
Natomiast moja koleżanka pokazała, jaki wpływ ma biologia na budowane roboty oraz ile z funkcjonowania zwierząt wykorzystywane jest w robotyce. Ja sama tłumaczę im sensor w zestawie Lego Mindstorm na przykładzie nietoperza.
W naszej szkole bardzo wielu nauczycieli wykonało to zadanie i dokonało zamiany. Nie tylko ja się zamieniłam z koleżanką, ale też pani dyrektor - matematyczka z nauczycielem informatyki, nauczycielka chemii z nauczycielką języka francuskiego, druga romanistka z anglistką. Pani dyrektor przyniosła kredki swojego syna i doprowadziła do kolorowania kolorowanek przez młodzież z liceum i technikum. Obrazki następnie były ożywiane za pomocą aplikacji ColAR Mix. W dalszej kolejności przeprowadziła grywalizację przy pomocy aplikacji MATH DUEL.
Postanowiłam ten dzień też urozmaicić drugiej grupie i dlatego kazałam przygotować młodzieży quiz Kahoot. Zasada była taka, że 5 pytań było związanych z przedmiotem nauczanym, a więc systemem operacyjnym Linux, a kolejne 5 było dowolnych. W ten sposób na ostatniej godzinie przeprowadziliśmy 6 quizów, które wywołały ogólnie śmiech i radość w klasie. Przygotowałam też ankietę w Google Docs, aby ocenili quiz.
Myślę, że to był bardzo wesoły dzień, który zapewne wpłynie pozytywnie na nasze relacje oraz pokaże to, że mamy dystans do siebie i nauczanych przedmiotów. To był też dzień, w czasie którego tablety wędrowały po całej szkole, a wraz z nimi mój router. On bez problemu wszystkie obsługiwał, więc pozostało nam jedynie zakupić więcej tabletów i dobre urządzenia sieciowe. Wtedy nie tylko lekcje w Prima Aprilis mogłyby być tabletowe.
Notka o autorce: Barbara Halska – nauczycielka przedmiotów zawodowych (informatyka) w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2014. Współautorka podręczników do kwalifikacji E13 na kierunku technik informatyk. Koordynatorka projektu, który sam napisała „Po technikum w pracę”. Promotorka prac, które zdobywają międzynarodowe sukcesy w Paryżu, Brukseli oraz Seulu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.