Edutainment w Koperniku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edutainment w działaniuLekcje fizyki kojarzą ci się z nudnymi wykładami nauczyciela i niezrozumiałymi tekstami w podręczniku? Czas z tym zerwać – przyjdź i eksperymentuj! Centrum Edukacji Kopernik oferuje niecodzienną naukę przedmiotów ścisłych. 8 lipca otwarto w Warszawie interaktywną wystawę, która ma przekonywać nas, że fizyka nie jest taka straszna, jak się wielu wydaje.
 
Wystawę, podobnie jak w ubiegłym roku, zorganizowano w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w którym zaaranżowano pomieszczenia na potrzeby związane z eksperymentami i atrakcjami naukowymi. Wystawa ma charakter interaktywny, co sprawia, że w świadomości zwiedzających (dzieci i dorosłych) nauki ścisłe będą od tej pory kojarzone raczej z dobrą zabawą i rozwiązywaniem ciekawych zagadek niż z zapamiętywaniem nudnych i sztywnych reguł działania.

Ci, którym wydawało się, że nauka jest mało interesująca, na pewno będą zaskoczeni. Po pierwsze niemal wszystkiego można dotknąć, a wręcz nawet trzeba, aby udał się eksperyment opisany w instrukcji. Pokazy są widowiskowe, zaskakujące, czasem zabawne, a wszystkie tłumaczą w ciekawy i atrakcyjny dla odbiorcy sposób świat nauki. Tu nie ma miejsca na nudne wyjaśnienia. To nauka w działaniu, można ją samemu zobaczyć, powąchać, poczuć albo usłyszeć. Nie brakuje również dobrego humoru, zaś zwiedzający czują się raczej jak na ciekawym przedstawieniu niż na pokazach naukowych.
 
edutainment 
 
Wszystkie eksperymenty wymyślili animatorzy Centrum Nauki Kopernik. Pokazy naukowe prowadzą studenci m.in. fizyki, chemii, matematyki, astronomii i pedagogiki. Niektóre eksperymenty można samodzielnie powtórzyć w domu, wykorzystując artykuły znajdujące się w każdej kuchni (oczywiście zachowując ostrożność).

Centrum Naukowe Kopernik jest inicjatywą Miasta st. Warszawy, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nad Wisłą powstaje nowoczesny budynek, który pomieści ponad 500 interaktywnych eksponatów. Będzie to pierwsze w Polsce interaktywne centrum edukacji naukowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pierwowzorem wszystkich tego typu ośrodków na świecie jest Exploratorium utworzone w 1969 roku przez prof. Oppenheimera w San Francisco. Obecnie w Ameryce Północnej istnieje kilkadziesiąt tego rodzaju placówek. Każde duże państwo Unii Europejskiej ma przynajmniej kilka centrów nauki (najbliższe w naszym regionie – Węgry i Estonia).
 
edutainment 
 
Wystawa Centrum Nauki Kopernik realizuje filozofię działań Edutainment. Jak dowiedli psychologowie, człowiek uczy się najefektywniej wówczas, gdy się dobrze bawi lub jest żywo zainteresowany jakimś tematem. Choć wystawa oferowana jest mieszkańcom Warszawy jako atrakcja rozrywkowa, w gruncie rzeczy wychodzimy z niej bogatsi o nowy zasób wiedzy.
 
Popularność centrów nauki wynika z pogodzenia nieformalnej edukacji z atrakcyjną formą prezentowanych zjawisk i eksperymentów naukowych. W centrach tych nie ma szklanych gablot i napisów "nie dotykaj". Celowo są one wyposażone w interaktywne urządzenia, które umożliwiają samodzielne przeprowadzenie eksperymentów. Zwiedzający nie jest przytłoczony długimi i niezrozumiałymi wyjaśnieniami. Celem jest, aby sam zainteresował się danym zjawiskiem i zaczął poszukiwać odpowiedzi na pytania „w jaki sposób”, „dlaczego”, „po co”. W ten sposób zwiedzający poznaje istotę zjawiska i zaczyna je rozumieć.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie