Edutainment w Koperniku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edutainment w działaniuLekcje fizyki kojarzą ci się z nudnymi wykładami nauczyciela i niezrozumiałymi tekstami w podręczniku? Czas z tym zerwać – przyjdź i eksperymentuj! Centrum Edukacji Kopernik oferuje niecodzienną naukę przedmiotów ścisłych. 8 lipca otwarto w Warszawie interaktywną wystawę, która ma przekonywać nas, że fizyka nie jest taka straszna, jak się wielu wydaje.
 
Wystawę, podobnie jak w ubiegłym roku, zorganizowano w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w którym zaaranżowano pomieszczenia na potrzeby związane z eksperymentami i atrakcjami naukowymi. Wystawa ma charakter interaktywny, co sprawia, że w świadomości zwiedzających (dzieci i dorosłych) nauki ścisłe będą od tej pory kojarzone raczej z dobrą zabawą i rozwiązywaniem ciekawych zagadek niż z zapamiętywaniem nudnych i sztywnych reguł działania.

Ci, którym wydawało się, że nauka jest mało interesująca, na pewno będą zaskoczeni. Po pierwsze niemal wszystkiego można dotknąć, a wręcz nawet trzeba, aby udał się eksperyment opisany w instrukcji. Pokazy są widowiskowe, zaskakujące, czasem zabawne, a wszystkie tłumaczą w ciekawy i atrakcyjny dla odbiorcy sposób świat nauki. Tu nie ma miejsca na nudne wyjaśnienia. To nauka w działaniu, można ją samemu zobaczyć, powąchać, poczuć albo usłyszeć. Nie brakuje również dobrego humoru, zaś zwiedzający czują się raczej jak na ciekawym przedstawieniu niż na pokazach naukowych.
 
edutainment 
 
Wszystkie eksperymenty wymyślili animatorzy Centrum Nauki Kopernik. Pokazy naukowe prowadzą studenci m.in. fizyki, chemii, matematyki, astronomii i pedagogiki. Niektóre eksperymenty można samodzielnie powtórzyć w domu, wykorzystując artykuły znajdujące się w każdej kuchni (oczywiście zachowując ostrożność).

Centrum Naukowe Kopernik jest inicjatywą Miasta st. Warszawy, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nad Wisłą powstaje nowoczesny budynek, który pomieści ponad 500 interaktywnych eksponatów. Będzie to pierwsze w Polsce interaktywne centrum edukacji naukowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pierwowzorem wszystkich tego typu ośrodków na świecie jest Exploratorium utworzone w 1969 roku przez prof. Oppenheimera w San Francisco. Obecnie w Ameryce Północnej istnieje kilkadziesiąt tego rodzaju placówek. Każde duże państwo Unii Europejskiej ma przynajmniej kilka centrów nauki (najbliższe w naszym regionie – Węgry i Estonia).
 
edutainment 
 
Wystawa Centrum Nauki Kopernik realizuje filozofię działań Edutainment. Jak dowiedli psychologowie, człowiek uczy się najefektywniej wówczas, gdy się dobrze bawi lub jest żywo zainteresowany jakimś tematem. Choć wystawa oferowana jest mieszkańcom Warszawy jako atrakcja rozrywkowa, w gruncie rzeczy wychodzimy z niej bogatsi o nowy zasób wiedzy.
 
Popularność centrów nauki wynika z pogodzenia nieformalnej edukacji z atrakcyjną formą prezentowanych zjawisk i eksperymentów naukowych. W centrach tych nie ma szklanych gablot i napisów "nie dotykaj". Celowo są one wyposażone w interaktywne urządzenia, które umożliwiają samodzielne przeprowadzenie eksperymentów. Zwiedzający nie jest przytłoczony długimi i niezrozumiałymi wyjaśnieniami. Celem jest, aby sam zainteresował się danym zjawiskiem i zaczął poszukiwać odpowiedzi na pytania „w jaki sposób”, „dlaczego”, „po co”. W ten sposób zwiedzający poznaje istotę zjawiska i zaczyna je rozumieć.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie