Majsterkowanie to świetny sposób na naukę poprzez konstruowanie, zwłaszcza jeśli wytwarzane "dzieła" pozostają w związku z programem nauczania w szkole. Rosnąca popularność inicjatyw z zakresu Makerspace stanowi zachętę dla szkół do tworzenia przestrzeni, w której uczniowie będą mogli zrobić coś z niczego. Takie miejsce można zaaranżować też w każdej klasie!
Współczesny ruch makerspace to swoisty powrót do przeszłości, do tego, co zazwyczaj lubi robić większość ludzi, czyli idei „zrób to sam/a”. W naszych domach nieraz brakuje takiego miejsca, warsztatu, w którym moglibyśmy wykonać różne projekty przychodzące nam do głowy. Stąd pomysł na powstawanie takich specjalnych miejsc w miastach, z których mogą swobodnie korzystać mieszkańcy. Także w szkołach.
Makerspace (inne podobne określenia to fablab, hackspace, hacklab) jest koncepcją zagospodarowania i wykorzystania przestrzeni do pracy projektowej określonej społeczności. Początki makerspace wywodzą się ze spotkań osób zajmujących się komputerami, programowaniem, technologiami. W kontekście szkolnym może to być cały zakres działań z zakresu STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Art/Design i Mathematics) – służących odkrywaniu, tworzeniu i dzieleniu swoimi osiągnięciami, czyli - uczeniu się przez współpracę i współdziałanie. Nie ma żadnych przeszkód, aby taka przestrzeń była umiejscowiona w szkole.
O tym, jak makerspace stworzyć w szkole i jakie to daje korzyści, opowiadali podczas INSPIR@CJI 2018 Joanna Apanasewicz i Michał Demski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zainspirujcie się i… zróbcie to sami:
Zamieszczamy także skecznotkę z tego wystąpienia wykonaną przez Wiesławę Mitulską (dziękujemy!):
***
Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl
Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.
Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).