Makerspace w szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Majsterkowanie to świetny sposób na naukę poprzez konstruowanie, zwłaszcza jeśli wytwarzane "dzieła" pozostają w związku z programem nauczania w szkole. Rosnąca popularność inicjatyw z zakresu Makerspace stanowi zachętę dla szkół do tworzenia przestrzeni, w której uczniowie będą mogli zrobić coś z niczego. Takie miejsce można zaaranżować też w każdej klasie!

Współczesny ruch makerspace to swoisty powrót do przeszłości, do tego, co zazwyczaj lubi robić większość ludzi, czyli idei „zrób to sam/a”. W naszych domach nieraz brakuje takiego miejsca, warsztatu, w którym moglibyśmy wykonać różne projekty przychodzące nam do głowy. Stąd pomysł na powstawanie takich specjalnych miejsc w miastach, z których mogą swobodnie korzystać mieszkańcy. Także w szkołach.

Makerspace (inne podobne określenia to fablab, hackspace, hacklab) jest koncepcją zagospodarowania i wykorzystania przestrzeni do pracy projektowej określonej społeczności. Początki makerspace wywodzą się ze spotkań osób zajmujących się komputerami, programowaniem, technologiami. W kontekście szkolnym może to być cały zakres działań z zakresu STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Art/Design i Mathematics) – służących odkrywaniu, tworzeniu i dzieleniu swoimi osiągnięciami, czyli - uczeniu się przez współpracę i współdziałanie. Nie ma żadnych przeszkód, aby taka przestrzeń była umiejscowiona w szkole.

O tym, jak makerspace stworzyć w szkole i jakie to daje korzyści, opowiadali podczas INSPIR@CJI 2018 Joanna Apanasewicz i Michał Demski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zainspirujcie się i… zróbcie to sami:

Zamieszczamy także skecznotkę z tego wystąpienia wykonaną przez Wiesławę Mitulską (dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie