Tablica interaktywna - zrób to sam

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tablice interaktywne są dość drogie i na próżno jeszcze szukać ich w klasach w większości szkół w Polsce. Ale potrzeba jest matką wynalazców, więc znaleźli się naukowcy, którzy rozwiązali ten problem. Jak przekonuje dr Johnny Lee z Carnegie Mellon University, możemy otrzymać 80% funkcjonalności tablicy interaktywnej już za 10% kosztów standardowego urządzenia.YOUTUBE

Oto sposób, autorstwa dr Lee, w jaki tanim kosztem każdy nauczyciel może we własnej klasie stworzyć tablicę interaktywną. Aby to zrobić potrzebujemy Wiimote'a (wiilota), czyli kontrolera ruchu firmy Nintendo (koszt ok. 140 zł.), pióro na podczerwień (koszt praktycznie żaden, wystarczy stary marker, bateria 1.5V oraz dioda na podczerwień) oraz rzutnik z komputerem wyposażonym w bluetootha. Jeśli ktoś nie ma ochoty samemu stworzyć pióro, wtedy można kupić już gotowe, np. na stronie WiiTeachers (koszt 10 USD). Co dalej?

Potrzebne jest darmowe oprogramowanie, np. Pentabulous wraz z Linktivity Presenter (na rynku dostępne jest również oprogramowanie płatne, np Smoothboard za ok. 80 zł), chociaż do zwykłej pracy w klasie wystarczy to pierwsze. Teraz łączymy wiilota z komputerem poprzez bluetooth. Następnie, po uruchomieniu programu kalibrujemy obraz za pomocą pióra (czyli zaznaczamy piórem 4 punkty w rogach ekranu). Należy pamiętać o tym, żeby pilot był tak umieszczony aby widział cały obraz wyświetlany przez rzutnik (kąt widzenia wiilota wynosi około 45 stopni), na przykład na ścianie. To działa!

Ideę działania takiej najprostszej i najtańszej tablicy interaktywnej opracował i zademonstrował dr Johnny Lee – możemy obejrzeć jego prezentację podczas wykładów TED (film posiada polskie podpisy):

Niemożliwe? Ale prawdziwe! Oto jak uczniowie klasy III i IV Szkoły Podstawowej w Jamielniku korzystają z tej tablicy interaktywnej:

Notka o autorze: Łukasz Rumiński jest nauczycielem w Zespole Szkół w Jamielniku w województwie warmińsko-mazurskim i uczy języka angielskiego.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie