Tablica interaktywna - zrób to sam

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tablice interaktywne są dość drogie i na próżno jeszcze szukać ich w klasach w większości szkół w Polsce. Ale potrzeba jest matką wynalazców, więc znaleźli się naukowcy, którzy rozwiązali ten problem. Jak przekonuje dr Johnny Lee z Carnegie Mellon University, możemy otrzymać 80% funkcjonalności tablicy interaktywnej już za 10% kosztów standardowego urządzenia.YOUTUBE

Oto sposób, autorstwa dr Lee, w jaki tanim kosztem każdy nauczyciel może we własnej klasie stworzyć tablicę interaktywną. Aby to zrobić potrzebujemy Wiimote'a (wiilota), czyli kontrolera ruchu firmy Nintendo (koszt ok. 140 zł.), pióro na podczerwień (koszt praktycznie żaden, wystarczy stary marker, bateria 1.5V oraz dioda na podczerwień) oraz rzutnik z komputerem wyposażonym w bluetootha. Jeśli ktoś nie ma ochoty samemu stworzyć pióro, wtedy można kupić już gotowe, np. na stronie WiiTeachers (koszt 10 USD). Co dalej?

Potrzebne jest darmowe oprogramowanie, np. Pentabulous wraz z Linktivity Presenter (na rynku dostępne jest również oprogramowanie płatne, np Smoothboard za ok. 80 zł), chociaż do zwykłej pracy w klasie wystarczy to pierwsze. Teraz łączymy wiilota z komputerem poprzez bluetooth. Następnie, po uruchomieniu programu kalibrujemy obraz za pomocą pióra (czyli zaznaczamy piórem 4 punkty w rogach ekranu). Należy pamiętać o tym, żeby pilot był tak umieszczony aby widział cały obraz wyświetlany przez rzutnik (kąt widzenia wiilota wynosi około 45 stopni), na przykład na ścianie. To działa!

Ideę działania takiej najprostszej i najtańszej tablicy interaktywnej opracował i zademonstrował dr Johnny Lee – możemy obejrzeć jego prezentację podczas wykładów TED (film posiada polskie podpisy):

Niemożliwe? Ale prawdziwe! Oto jak uczniowie klasy III i IV Szkoły Podstawowej w Jamielniku korzystają z tej tablicy interaktywnej:

Notka o autorze: Łukasz Rumiński jest nauczycielem w Zespole Szkół w Jamielniku w województwie warmińsko-mazurskim i uczy języka angielskiego.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie