Blog jako narzędzie dydaktyczne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneBlogi prowadzone przez polskich nauczycieli to raczej rzadkość. Jest to wciąż niedocenione narzędzie komunikowania się z uczniami, rodzicami i edukatorami. Popularne serwisy, jak Pokój nauczycielski czy BelferBlog są forum wymiany myślina tematy szkolne, ale w edukacyjnej blogosferze brakuje blogów dotyczących dydaktyki i bieżącej pracy nauczyciela.
 
Nauczycielski blog – jak ilustruje przykład brytyjskiego nauczyciela akademickiego Richarda Byrne’a – może pełnić nie tylko funkcje dziennika, ale narzędzia pomagającego uczyć w dobie nowoczesnych technologii.

Richard Byrne na swoim blogu Free Technology for Teachers założonym w 2007 roku postawił sobie za cel dzielenie się informacjami na temat darmowych zasobów w sieci, z których korzystać mogą nauczyciele na swoich lekcjach. Idea ta spotkała się w niezwykłym oddźwiękiem – blog odwiedza dziennie 25 tysięcy użytkowników, był on wielokrotnie nagradzany przez portal Edublogs, a jego autor został wpisany przez Tech & Learning Magazine na listę 30 najważniejszych osób promujących edukację przyszłości z użyciem nowych technologii.

Do czego więc służyć może blog - narzędzie kojarzone raczej z miejscem prywatnych wyznań i autokreacji?

Byrne przekonuje, że warto jest stworzyć (konkretnie mówi on o możliwościach portalu Edublogs) blog dla każdego ucznia z osobna, łącząc ze sobą w ten sposób całą klasę i nauczyciela, który ma dostęp do wszystkich treści i może nimi administrować. Taka sieć blogów ma wiele przydatnych funkcji: pozwala zamieszczać uczniom swoje prace i otrzymywać informację zwrotną oraz oceniać siebie nawzajem; jest miejscem przechowywania prac, do których dostęp mogą mieć także rodzice. Nauczyciel zamieszcza tu ćwiczenia, testy, quizy, tworzy statystyki, sondaże, ankiety. I oczywiście publikuje materiały, linki, podkasty, prezentacje, pliki do ściągnięcia, wskazując swoim podopiecznym ciekawe zasoby w sieci.

Blog niesamowicie ułatwia komunikację między nauczycielem a uczniem, przenosi ją poza obręb szkoły: nauczyciel wpisuje tu zadania domowe i dodatkowe instrukcje, wskazówki do danego tematu, może udzielić wyjaśnień na zamieszczone przez uczniów pytania, śledzić ich komentarze, ponieważ w łatwy sposób można stworzyć forum. Narzędzie to staje się „tablicą” dla rodziców, na której zamieszcza się wszystkie ważne informacje z życia szkoły, a także pozwala planować wspólnie z uczniami i rodzicami kolejne lekcje. Uczniowie w łatwy sposób mogą tworzyć grupy tematyczne i dzielić się swoimi zainteresowaniami, wiedzą i pasjami.

Blogi mogą stać się wielozadaniowymi narzędziami edukacyjnymi służącymi wymianie informacji o każdej porze w dowolnym miejscu, kreującymi sieć wzajemnych powiązań i interakcji między użytkownikami i dającymi możliwości otwartego, nieograniczonego dzielenia się swoją twórczością, wiedzą, przemyśleniami.  

Przeczytaj więcej na temat blogów w Edunews.pl:
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie