Blogi prowadzone przez polskich nauczycieli to raczej rzadkość. Jest to wciąż niedocenione narzędzie komunikowania się z uczniami, rodzicami i edukatorami. Popularne serwisy, jak Pokój nauczycielski czy BelferBlog są forum wymiany myślina tematy szkolne, ale w edukacyjnej blogosferze brakuje blogów dotyczących dydaktyki i bieżącej pracy nauczyciela.
Nauczycielski blog – jak ilustruje przykład brytyjskiego nauczyciela akademickiego Richarda Byrne’a – może pełnić nie tylko funkcje dziennika, ale narzędzia pomagającego uczyć w dobie nowoczesnych technologii.
Richard Byrne na swoim blogu Free Technology for Teachers założonym w 2007 roku postawił sobie za cel dzielenie się informacjami na temat darmowych zasobów w sieci, z których korzystać mogą nauczyciele na swoich lekcjach. Idea ta spotkała się w niezwykłym oddźwiękiem – blog odwiedza dziennie 25 tysięcy użytkowników, był on wielokrotnie nagradzany przez portal Edublogs, a jego autor został wpisany przez Tech & Learning Magazine na listę 30 najważniejszych osób promujących edukację przyszłości z użyciem nowych technologii.
Do czego więc służyć może blog - narzędzie kojarzone raczej z miejscem prywatnych wyznań i autokreacji?
Byrne przekonuje, że warto jest stworzyć (konkretnie mówi on o możliwościach portalu Edublogs) blog dla każdego ucznia z osobna, łącząc ze sobą w ten sposób całą klasę i nauczyciela, który ma dostęp do wszystkich treści i może nimi administrować. Taka sieć blogów ma wiele przydatnych funkcji: pozwala zamieszczać uczniom swoje prace i otrzymywać informację zwrotną oraz oceniać siebie nawzajem; jest miejscem przechowywania prac, do których dostęp mogą mieć także rodzice. Nauczyciel zamieszcza tu ćwiczenia, testy, quizy, tworzy statystyki, sondaże, ankiety. I oczywiście publikuje materiały, linki, podkasty, prezentacje, pliki do ściągnięcia, wskazując swoim podopiecznym ciekawe zasoby w sieci.
Blog niesamowicie ułatwia komunikację między nauczycielem a uczniem, przenosi ją poza obręb szkoły: nauczyciel wpisuje tu zadania domowe i dodatkowe instrukcje, wskazówki do danego tematu, może udzielić wyjaśnień na zamieszczone przez uczniów pytania, śledzić ich komentarze, ponieważ w łatwy sposób można stworzyć forum. Narzędzie to staje się „tablicą” dla rodziców, na której zamieszcza się wszystkie ważne informacje z życia szkoły, a także pozwala planować wspólnie z uczniami i rodzicami kolejne lekcje. Uczniowie w łatwy sposób mogą tworzyć grupy tematyczne i dzielić się swoimi zainteresowaniami, wiedzą i pasjami.
Blogi mogą stać się wielozadaniowymi narzędziami edukacyjnymi służącymi wymianie informacji o każdej porze w dowolnym miejscu, kreującymi sieć wzajemnych powiązań i interakcji między użytkownikami i dającymi możliwości otwartego, nieograniczonego dzielenia się swoją twórczością, wiedzą, przemyśleniami.
Przeczytaj więcej na temat blogów w Edunews.pl:
Richard Byrne na swoim blogu Free Technology for Teachers założonym w 2007 roku postawił sobie za cel dzielenie się informacjami na temat darmowych zasobów w sieci, z których korzystać mogą nauczyciele na swoich lekcjach. Idea ta spotkała się w niezwykłym oddźwiękiem – blog odwiedza dziennie 25 tysięcy użytkowników, był on wielokrotnie nagradzany przez portal Edublogs, a jego autor został wpisany przez Tech & Learning Magazine na listę 30 najważniejszych osób promujących edukację przyszłości z użyciem nowych technologii.
Do czego więc służyć może blog - narzędzie kojarzone raczej z miejscem prywatnych wyznań i autokreacji?
Byrne przekonuje, że warto jest stworzyć (konkretnie mówi on o możliwościach portalu Edublogs) blog dla każdego ucznia z osobna, łącząc ze sobą w ten sposób całą klasę i nauczyciela, który ma dostęp do wszystkich treści i może nimi administrować. Taka sieć blogów ma wiele przydatnych funkcji: pozwala zamieszczać uczniom swoje prace i otrzymywać informację zwrotną oraz oceniać siebie nawzajem; jest miejscem przechowywania prac, do których dostęp mogą mieć także rodzice. Nauczyciel zamieszcza tu ćwiczenia, testy, quizy, tworzy statystyki, sondaże, ankiety. I oczywiście publikuje materiały, linki, podkasty, prezentacje, pliki do ściągnięcia, wskazując swoim podopiecznym ciekawe zasoby w sieci.
Blog niesamowicie ułatwia komunikację między nauczycielem a uczniem, przenosi ją poza obręb szkoły: nauczyciel wpisuje tu zadania domowe i dodatkowe instrukcje, wskazówki do danego tematu, może udzielić wyjaśnień na zamieszczone przez uczniów pytania, śledzić ich komentarze, ponieważ w łatwy sposób można stworzyć forum. Narzędzie to staje się „tablicą” dla rodziców, na której zamieszcza się wszystkie ważne informacje z życia szkoły, a także pozwala planować wspólnie z uczniami i rodzicami kolejne lekcje. Uczniowie w łatwy sposób mogą tworzyć grupy tematyczne i dzielić się swoimi zainteresowaniami, wiedzą i pasjami.
Blogi mogą stać się wielozadaniowymi narzędziami edukacyjnymi służącymi wymianie informacji o każdej porze w dowolnym miejscu, kreującymi sieć wzajemnych powiązań i interakcji między użytkownikami i dającymi możliwości otwartego, nieograniczonego dzielenia się swoją twórczością, wiedzą, przemyśleniami.
Przeczytaj więcej na temat blogów w Edunews.pl: