Zarządzanie awatarową klasą

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Najtrudniejszym zadaniem nauczyciela jest ocenianie uczniów. Wymaga refleksyjnego podejścia, ogromnego wyczucia, czytelnych kryteriów. W klasach młodszych opisowemu ocenianiu podlegają osiągnięcia uczniów oraz zachowanie. Dokonuje się takich opisów zwykle na zebranie z rodzicami, na semestr, na koniec roku szkolnego jako opis na szkolnym świadectwie. Trzeba się do tego zadania dobrze przygotować, robić systematycznie notatki, a to zabiera oczywiście sporo czasu.(C) ClassDojo.com

Oczywiście, nie da się pracować przez całe nauczycielskie życie z raz opracowanym modelem oceniania. Każdy zespół uczniów jest inny, zmieniają się warunki pracy, obniżył się wiek dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej. To wszystko ma wpływ na zmianę naszego stylu pracy, dostosowanie wymagań do nowej grupy uczniów. W pracy wychowawczej musimy szukać wciąż nowych rozwiązań, stymulatorów, aby najbardziej niechętnych, nakłonić do współpracy, a ambitnym umożliwić rozwój.

W mojej szkole nie stosujemy jeszcze dziennika elektronicznego, być może ułatwiłby mi on pracę, a na pewno ją usprawnił.

W klasie stosuję grzecznościomierz, na którym zaznaczam ustalonymi znaczkami dobre i złe zachowanie. Jest to szybka i skuteczna forma oceniania doraźnego, dzieci widzą znaczki, podsumowujemy ocenianie na koniec miesiąca i podczas apelu porządkowego dla klas młodszych przyznajemy wyróżniającym się uczniom odznaki za super zachowanie. Brakowało mi jednak zawsze dodatkowych informacji, daty wpisu oceny na grzecznościomierzu, komentarza, szybkiej informacji dla rodzica.

Moim odkryciem jest awatarowa klasa w internecie. Zaczęłam pracę na platformie ClassDojo w grudniu, moi uczniowie polubili taką formę oceniania zachowania, wymyślili kryteria ocen, wybrali swoje awatary, które od czasu do czasu mogą zmienić.

Jest to proste, darmowe narzędzie. Po założeniu konta nauczyciela dodałam klasę, wpisałam imiona uczniów, wybraliśmy awatary, dokonaliśmy analizy ocen z zachowania pozytywnych i negatywnych, uzgodniliśmy zmiany w ocenach i wybraliśmy dla nich ikony.

Co ważne, edycja umożliwia zapis w języku polskim. W miarę pojawiania się nowych problemów możemy dodawać swoje oceny.
Do wykorzystania mamy zegar, którego zastosowanie sprawdza się podczas pisania krótkich sprawdzianów, pracy na czas, mamy możliwość wysyłania raportów tygodniowych rodzicom, tworzenia zestawień dla całej klasy i poszczególnych uczniów w wybranym zakresie czasowym, drukowania raportów.

Starsi uczniowie po otrzymaniu kodu od nauczyciela mogą podglądać swoje oceny. Gdy przekażemy kod rodzicom – nie będziemy musieli wysyłać raportu, rodzic sam codziennie będzie mógł zobaczyć oceny swojego dziecka.

ClassDojo działa tak jak dziennik elektroniczny, ale ma sporo elementów gamifikacji, zabawne awatary, przyjazną intuicyjną obsługę. Działa na moich uczniów mobilizująco, zachowanie uległo znacznej poprawie, uczniowie nauczyli się samokontroli, przy tym się bawią.

W mojej awatarowej klasie mamy więcej opcji przyznawania ocen pozytywnych. Nagroda zawsze lepiej działa i dlatego na początku każdego tygodnia przyznaję wszystkim uczniom bonusowy punkt.

Na biurku mam laptop z otwartą awatarową klasą, podczas pracy przyznaję punkty uczniom, mogę indywidualnie, mogę grupowo. Dźwięk oceny pozytywnej jest przyjemny dla ucha, inaczej brzmi przyznana ocena negatywna. Zawsze dodatkowo komentuję przyznaną ocenę.

Pod koniec dnia uczniowie oglądają wyniki naszej awatarowej klasy, a w piątki dokonujemy dokładniejszej analizy, zaznaczamy wyniki na klasowym grzecznościomierzu, który jest obowiązkowy w szkolnym systemie oceniania dla klas młodszych.
Uczniowie wdrażają się do krytycznego spojrzenia na swoją postawę oraz uczą się rozwiązywać problemy. Uczą się roli mediatora oraz zajmowania stanowiska w konfliktach.

Po omówieniu, wyjaśnieniu wątpliwości resetuję oceny i po przyznaniu bonusowych punktów od poniedziałku zaczynamy nowy tydzień w awatarowej klasie. Codziennie dziecko przychodzi do szkoły z przeświadczeniem, że opuści ją z określoną liczbą punktów. Zdaje sobie sprawę, że jeśli będzie solidnie wypełniać wszystkie obowiązki, to podczas podsumowania dnia będzie mogło powiedzieć, że zasłużyło na wszystkie punkty. Wzrasta samoocena uczniów.

Obsługa awatarowej platformy nie zabiera mi dużo czasu; dłużej trwa otwarcie papierowego dziennika lub notesu nauczyciela na określonej stronie i zapisanie długopisem informacji z datą i komentarzem. Na ClassDoJo załatwiam to kliknięciem myszą, zawsze jednak po przemyśleniu i według ustalonych z uczniami kryteriów. Zachęcam do spróbowania!

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie