Narzędzia edukacyjne: Flickr

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeden z najpopularniejszych serwisów zdjęciowych w internecie to Flickr.com, którego właścicielem jest grupa Yahoo.com. W ubiegłym roku serwis przeszedł metamorfozę i został dość gruntownie przebudowany, dzięki czemu odzyskał swoją dawną świetność, nowe funkcjonalności (kolekcje, geolokalizacja, tagi, społeczności), a przede wszystkim oferuje użytkownikom tyle miejsca na dysku (aż 1 terabajt), że zapełnienie go zdjęciami może trwać bardzo długo. To po prostu wymarzone narzędzie do wykorzystania w edukacji szkolnej i pozaszkolnej.fot. Flickr.com

Żyjemy w epoce obrazów - teksty są przeważnie preferowane przez osoby starsze, natomiast młode pokolenie woli obrazy i filmy, czyli komunikację wizualną. Dlatego w edukacji - jeśli dbamy o jakość i skuteczność procesu uczenia (się) - powinniśmy zadbać o wizualizację przekazu adresowanego do osób uczących się. Jeśli wymagamy przygotowania określonego zadania - starajmy się, aby było ono realizowane w środowisku odpowiednio nasyconym obrazami (bo uczniowie myślą głównie obrazami).

Postanowiłem przypomnieć Flickr użytkownikom Edunews.pl, gdyż mam wrażenie, że niewielu nauczycieli i edukatorów jest świadomych możliwości tego narzędzia, nawet jeśli wcześniej już z niego korzystali. Pretekstem do tego było zakończenie przeze mnie przeglądu moich zdjęć, które robiłem w trakcie wielu podróży krajowych i zagranicznych. Postanowiłem stworzyć we Flickr.com kanał zdjęć, które będą miały kontekst edukacyjny i będą mogły być swobodnie używane przez nauczycieli, uczniów i studentów do ilustrowania swoich materiałów / prac. Zapraszam zatem do odwiedzin: http://www.flickr.com/photos/futuredu/:

Wszystkie udostępnione przeze mnie zdjęcia oznaczone są licencją Creative Commons – Uznanie Autorstwa (CC-BY). Oznacza to, że mogą być używane swobodnie w edukacji pod warunkiem podania autora, czyli zamieszczenia takiej formułki: CC-BY Futuredu / Edunews.pl. Co więcej możemy zrobić z takim zdjęciem – podsumowuje ta grafika (na licencji CC-BY CreativeCommons Polska):

Dla szkół i nauczycieli Flickr pozwala tworzyć praktycznie nieograniczone zbiory zdjęć tematycznych oraz wysokiej jakości filmów, które dodajemy do tego serwisu. Każde z nich możemy oznaczyć tagiem, dzięki czemu strumień naszych zdjęć daje się łatwo porządkować. Przykładowo chcielibyśmy dowiedzieć się, jak wygląda nasza Wisła na różnych odcinkach swojego biegu. Wybieramy zatem w kanale odpowiedni tag: http://www.flickr.com/photos/futuredu/tags/ (Wisła) i po chwili na ekranie mamy kilka zdjęć naszej największej rzeki: http://www.flickr.com/photos/futuredu/tags/wisła/. Tagi w danym kanale Flickr znajdziemy w ikonce z trzema kropkami na pasku pod zdjęciem głównym (Tags).

Druga możliwość uporządkowania naszych zasobów, to tworzenie tzw. setów, czyli kolekcji tematycznych. Wybiera się tu po prostu zdjęcia z paska na dole strony i upuszcza w pole kolekcji. W ten sposób możemy łatwo pokazać dany zbiór tematyczny i go ciągle poszerzać w miarę dodawania nowych zdjęć. Przykładowo – pomniki wybitnych postaci: http://www.flickr.com/photos/futuredu/sets/72157639486454966/.

Świetnym narzędziem jest też możliwość geolokalizacji zdjęć. Przy każdym z nich możemy dodać informację, gdzie zostało zrobione. W ten sposób tworzymy własną mapę świata fotografii: http://www.flickr.com/photos/futuredu/map/. Bardzo przydatne narzędzie do nauki geografii (jeśli robimy zdjęcia smartfonami, prawdopodobnie nasze zdjęcia będą automatycznie zawierały geo-informację, więc czasem warto zwracać na to uwagę, aby nie naruszać własnej prywatności poprzez nagromadzenie zdjęć, w miejscach, w których przebywamy najczęściej).

Zaletą Flickr.com jest oczywiście jego bezpłatność, ale to nie wszystko. Wypełnienie zdjęciami i filmami miejsca na dysku o wielkości 1 terabajta zajmie prawdopodobnie kilka lat – jest więc to doskonałe miejsce przechowywania szkolnych i edukacyjnych zasobów. Warto wrzucać do serwisu zdjęcia najwyższej rozdzielczości, gdyż system automatycznie potrafi je przerobić na obrazy o mniejszej rozdzielczości, według potrzeb.

Nie ma ograniczeń co do ilości kont, które możemy posiadać we Flickr.com – zatem możemy stworzyć nawet kilka różnych serwisów, np. jeden z oficjalnymi wydarzeniami szkolnymi, inny dla zajęć przyrodniczych, jeszcze inny dla geografii. Ale z drugiej strony mamy tyle miejsca, że w jednym kanale zmieści się wszystko, a wystarczy tylko dobrze oznaczać zdjęcia tagami lub kolekcjami (sets) - jeden terabajt to mniej więcej 537 tysięcy zdjęć o jednostkowym ciężarze ok. 6,5MB.

Wielką zaletą Flickr jest też możliwość osadzania zdjęć na swoich stronach internetowych, co pozwala swobodnie wykorzystywać te zasoby w edukacji. Po wejściu do zdjęcia na czarnym pasku pod nim mamy ikonkę dzielenia się (share; prostokąt z wychodzącą z niego strzałką). Po kliknięciu mamy możliwość dodawania zdjęć do:

  • poczty elektronicznej, Facebooka, Pinteresta, Twittera, Tumblr a po rozwinięciu więcej opcji i Bloggera, Wordpressa itp.;
  • pobrania linku bezpośredniego do zdjęcia;
  • pobrania kodu html do wklejenia na własnej stronie www.

Serwis Flickr ma również charakter społecznościowy – możemy zatem dodawać znajomych, śledzić ich zdjęcia, dodawać komentarze pod nimi, przyznawać gwiazdki dla najlepszych fotografii. Możemy też nadawać licencje Creative Commons naszym zdjęciom, wówczas będą one mogły być lepiej wykorzystywane w procesie edukacji przez innych użytkowników.

Zachęcam zatem zarówno do wykorzystania zasobów edukacyjnych fotografii Futuredu / Edunews.pl na zajęciach, jak i tworzenia własnych kolekcji. Świat jest piękny i ciekawy, a fotografie potrafią tą wartość doskonale wydobyć.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie