Mali badacze świata

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci to mali badacze świata. Mają wrodzoną ciekawość i skłonność do eksperymentowania. Uczą się poprzez działanie – obserwują, wypróbowują, doświadczają. Przyswajają wiedzę wtedy, gdy są zaangażowane i gdy temat je ciekawi. Poznają świat na zasadzie prób i błędów. Te naturalne skłonności dzieci mogą rozwinąć się w pełni przy wykorzystaniu metody projektów badawczych.

Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego z Warszawy od wielu lat realizuje projekty badawcze w przedszkolach. Celem programu Mali Badacze jest rozwijanie u dzieci logicznego myślenia, ciekawości poznawczej, stawiania pytań, zdobywania wiedzy poprzez eksperymentowanie, wyciągania wniosków oraz umiejętności współpracy w grupie.

Jak rozumiemy projekt badawczy?

Projekty badawcze (ang. Project Approach) to pogłębione badanie tematu o dużej wartości poznawczej dla dziecka. Oznacza to, że temat jest ważny dla dzieci, bliski ich codziennemu doświadczeniu i możliwy do pogłębionej eksploracji.

Zasadniczą cechą projektu jest jego charakter badawczy – działania nie są zaplanowane wcześniej, ale są odpowiedzią na pojawiające się w trakcie pracy pytania, postawione przez dzieci bądź osobę prowadzącą. Ta interdyscyplinarna metoda pracy sprawdza się doskonale z dziećmi już od drugiego roku życia.

Każdy projekt badawczy składa się z trzech faz.

– W I fazie dzieci wybierają temat, zbierają stanu wiedzy o temacie, eksplorują interesujące je pytania i stawiają hipotezy.

– W fazie II projektu dzieci wspólnie z dorosłym planują różnorodne przedsięwzięcia, a następnie w grupach lub pojedynczo gromadzą dane, które pozwolą sprawdzić hipotezy i odpowiedzieć na zadane wcześniej pytania.

– III faza pracy to podsumowanie i przedstawienie wyników projektów.

Ważną pomocą dydaktyczną do realizacji projektów badawczych jest tak zwany „kuferek badacza”, w którym znajdują się narzędzia i pomoce niezbędne do realizacji badań (lupy, miarki, dyktafony, podkładki do szkicowania, pojemniki na próbki, łopatki, itp.). Dzieci podczas projektu mogą korzystać ze wszystkiego, co znajduje się w kuferku.

Ta interdyscyplinarna metoda pracy sprawdza się doskonale z dziećmi już od drugiego roku życia.

Projekt „Apteczka”

Jednym z przykładów opisywanych tu działań może być „Apteczka” – badanie w ramach projektu „Mali Odkrywcy” współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.

Po pół godzinie zabawy przedmiotami wyjętymi z apteczki, jedna z dziewczynek zaczęła pokazywać, jak zawiązuje się opaskę uciskową na ręku i pod nią wkłada strzykawkę. Z tego co mówiła, można było wywnioskować, że opowiada o tym, jak miała pobieraną krew. Ten przykład analizowaliśmy z nauczycielką jako dowód na to, żeby dawać dzieciom więcej czasu na zabawę przedmiotami zebranymi w trakcie trwania projektu, bo w trakcie zabawy – nie od razu – dzieciom przypominają się ich doświadczenia.

Czy wiecie, że zdaniem dzieci:

– naklejki „dzielny pacjent” daje lekarka – mężczyźni nie dają naklejek.
– lekarstwa przyjmuje się: przez strzykawkę, „do dupy” lub do gardła.
– opaska do zatrzymywania silnego krwawienia to: pasek do spodni/spódnicy.

Wszystkie tak postawione dziecięce hipotezy są weryfikowane w kolejnych fazach projektu badawczego.

Projekty badawcze to pogłębione badanie tematu o dużej wartości poznawczej dla dziecka. Oznacza to, że temat jest ważny dla dzieci, bliski ich codziennemu doświadczeniu i możliwy do pogłębionej eksploracji.

 

(Źródło: Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie