Uczniowskie DIY, czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych (3)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie mogą tworzyć świetne pomoce dydaktyczne. Zapraszam po kolejne trzy pomysły, które mogą stanowić alternatywę dla odtwórczych zadań podręcznikowych i dzięki którym zaangażujemy uczniów w każdy etap lekcji począwszy od wyszukiwania informacji, odpowiedniego dobierania treści, tworzenia na ich podstawie materiału, po wykorzystywanie i prezentowanie stworzonych zasobów.

Maturalne arkusze egzaminacyjne

Założeniem tego pomysłu jest to, że uczniowie samodzielnie projektują arkusze i ich zawartość wykorzystując do tego własne pomysły na pytania i zdjęcia zaczerpnięte z Internetu lub gazet.

  • Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach.
  • Każdy uczeń/para opracowuje treść poszczególnych zadań arkusza i dedykuje go innemu uczniowi/innej parze do opracowania.
  • Uczniowie, którzy są autorami arkuszy mogą dodatkowo wcielić się w rolę egzaminatorów i ocenić prezentację rówieśników według kryteriów egzaminacyjnych.

Możemy skorzystać z przykładowego arkusza autorstwa pani Marzeny Wywrockiej, który wizualnie wspomoże uczniów w tworzeniu treści takiego arkusza:

Karty TABOO

Zachęcamy uczniów do zaprojektowania kart TABOO, w których:

  • w części górnej umieszczą hasło główne, a poniżej 3 słowa kojarzące się/definiujące hasło główne,
  • uczniowie wykorzystują określony zakres tematyczny (np. listę słów z repetytoriów, z czytanek, z kumulatywnych list słownictwa na końcu działu, itp.),
  • następnie nauczyciel zbiera wszystkie karty do jakiegoś pojemnika lub podaje talię kart, z której uczniowie losują kartę i postępują według jednej z poniższych opcji (lub innej, którą mogą sami zaproponować):
  • OPCJA nr 1:
    - uczeń, który wylosuje kartę ma za zadanie przedstawienie 3 słów znajdujących się pod hasłem głównym, a zadaniem rówieśników w klasie jest odgadnięcie hasła głównego
    - przedstawianie słów, w zależności od poziomu grupy, może odbywać się w postaci podawania pojedynczych słów lub ubierania ich w bardziej rozbudowane wypowiedzi, czy definicje;
    - uczeń, który odgadnie hasło główne losuje kolejną kartę z puli i powtarza powyższą procedurę.
  • OPCJA nr 2:
    - uczeń, który wylosuje kartę stara się przedstawić hasło główne nie używając słów kluczy zamieszczonych poniżej;
    - uczeń, który odgadnie hasło główne, losuje kolejną kartę;
    Tak stworzony materiał może posłużyć do innych zadań, które wykonamy z innymi grupami uczniów.

Karty DOBBLE

  • Każdy uczeń otrzymuje określoną ilość karteczek, na przykład 5.
  • Określamy zakres słownictwa jaki będzie brany pod uwagę w trakcie projektowania kart (ostatni rozdział, słowniczek tematyczny w repetytorium, słówka z danego tekstu, itp.).
  • Uczniowie umieszczają na kartach po 5 słów w języku obcym, z tym, że na jednej karcie żadne słowo nie może się powtórzyć, i najlepiej gdyby na każdej karcie umieszczane było różnorodne słownictwo tak, aby wykorzystać jak najwięcej materiału z określonego zakresu.
  • Kiedy uczniowie są gotowi, zbieramy wszystkie karty, tasujemy i organizujemy pracę w mniejszych grupach, na przykład pięcioosobowych, w których każdy z uczniów otrzymuje identyczną liczbę kart.
  • Uczniowie na ustalone hasło jednocześnie kładą po jednej karcie ze swojej puli na stół.
  • Uczeń, który pierwszy zauważy co najmniej dwa takie same elementy znajdujące się na dwóch różnych kartach, głośno wypowiada to słowo i wykonuje dodatkowe zadanie, na przykład, podając tłumaczenie, tworząc zdanie lub definicję. Poprawnie wykonane zadania upoważnia ucznia do zabrania wszystkich kart ze stołu i dołączenia ich do własnej puli.
  • Uczeń, który zdobędzie najwięcej kart lub wszystkie karty, wygrywa.
  • Młodsi uczniowie mogą projektować takie karty z wykorzystaniem małych obrazków, naklejek lub wykorzystując gazetki reklamowe z produktami.

 

Przeczytaj w Edunews.pl:

 

Notka o autorce: Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga Kreatywne nauczanie języków obcych, którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie