Stop dokuczaniu - materiały dla nauczycieli

fot. Cartoon Network

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dokuczanie to powtarzające się, celowe złe traktowanie innych, sprawianie im przykrości, ranienie ich. Może zdarzyć się każdemu, w każdym miejscu, w którym przebywają uczniowie - w szkole, domu i oczywiście w Internecie. Zjawisko to nie omija szkół i stąd warto zajrzeć na stronę internetową oraz skorzystać z publikacji i poradników przygotowanych w ramach kampanii edukacyjnej Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj".

Instytut Badań Edukacyjnych prowadził badania w szkole podstawowej (jeszcze przed reformą minister Zalewskiej) i wyniki potwierdziły, że skala zjawiska jest duża. Ponad połowa dzieci w szkole podstawowej doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania w szkole ze strony swoich kolegów/koleżanek w postaci: obgadywania, izolowania, nastawiania klasy przeciwko komuś.

Do najczęstszych form dokuczania można zaliczyć:

  • Obgadywanie, izolowanie, nastawianie klasy przeciwko komuś.
  • Wyzywanie, obrażanie, krzyk.
  • Ośmieszanie, wyśmiewanie, poniżanie.
  • Agresja materialna (np. zabieranie i niszczenie przedmiotów).
  • Przemoc fizyczna (celowe potrącanie, zamykanie gdzieś, bicie).
  • Agresja elektroniczna (np. udostępnianie poniżających/ośmieszających informacji, zdjęć, filmów).

Materiały metodyczne dla nauczycieli

Szkoła powinna być uwrażliwiona na pojawiające się przypadki dokuczania, ponieważ ich skutki mogą być bardzo niekorzystne dla rozwoju, a nawet życia i zdrowia dziecka, wobec którego rówieśnicy zachowują się nieprzyjaźnie. Dlatego organizatorzy kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” we współpracy z ekspertami Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowali dla nauczycieli scenariusze zajęć.

W scenariuszu przeznaczonym dla klas I-III „Jesteśmy zespołem – płynemy razem” zwrócono uwagę na naukę współpracy i integrację grupy uczniów. Gry, zabawy i fabuła zaproponowana w scenariuszu pomaga najmłodszym uczniom i uczennicom zrozumieć ideę i znaczenie pracy zespołowej, życzliwości i zaufania. Kolejny scenariusz „Dokuczanie nie bawi” – pozwala dzieciom dostrzec różnicę między zabawą a dokuczaniem. Dzieci, poprzez aktywne ćwiczenia, opisują swoje zachowania oraz oceniają swoje reakcje i emocje na sytuacje związane z zabawą oraz dokuczaniem.

W scenariuszu zajęć dla klas IV–VI „Dobra zabawa i Dokuczacz”, wykorzystano abstrakcyjną postać Dokuczacza. Podczas realizowanych zajęć uczniowie i uczennice dowiadują się, czym różni się dokuczanie od zabawy i jak reagować w sytuacjach, kiedy ktoś im dokucza. Uczniowie i uczennice, poprzez aktywizujące ćwiczenia, opisują swoje zachowania oraz oceniają swoje reakcje i emocje na sytuacje związane z zabawą oraz dokuczaniem. Kolejny scenariusz – „Różne perspektywy” uczy, jak reagować w sytuacji przemocowej. Zajęcia uwrażliwiają uczniów i uczennice na sytuację osoby doświadczającej przemocy.

Wszystkie materiały dla szkół można znaleźć na stronie kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” - http://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/dla-szkol. Zachęcamy do korzystania!

Konkurs dla klas

W ramach kampanii Cartoon Network zaprasza też klasy I-VI szkół podstawowych do udziału w konkursie „Wymarzony Dzień Kumpla”. Do wygrania są vouchery na zakup wyposażenia szkolnego oraz tablety, a zadaniem konkursowym jest przygotowanie przez klasę pod opieką wychowawcy kreatywnego pomysłu na obchody „Dnia Kumpla”. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 13 maja. Wszystkie szczegóły zabawy i regulamin dostępne są na stronie kampanii.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

(Źródło: Cartoon Network)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie