Rozwój cyfrowych umiejętności z SuperKoderami i Megamisją

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ruszył nabór szkół do bezpłatnych programów Fundacji Orange, które podnoszą cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Dzięki MegaMisji i #SuperKoderom uczniowie kolejnych 300 szkół podstawowych nauczą się jak bezpiecznie i kreatywnie poruszać się w cyfrowym świecie, nauczyciele poszerzą swoje kompetencje, a szkoły otrzymają granty i pomoce edukacyjne wspierające ich w korzystaniu z nowoczesnych technologii. Programy objęte są honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

68,2% dzieci i młodzieży nigdy lub prawie nigdy nie opublikowało w sieci zdjęcia swojego autorstwa, a 76,6% nie stworzyło niczego przy użyciu aplikacji mobilnej, np. obrazka narysowanego na telefonie lub tablecie – wynika z badań EU Kids online 2018. Dzieciom i młodzieży brakuje umiejętności związanych z choćby odrobinę bardziej zaawansowanymi zagadnieniami.

Odpowiedzią na te potrzeby są działania edukacyjne Fundacji Orange, prowadzone na szeroką skalę. Do tej pory z programu MegaMisja skorzystało 20000 dzieci w 800 szkołach, a z #SuperKoderów – 7180 uczniów w 340 szkołach w całym kraju. Od września do każdego programu dołączy kolejne 150, które zakwalifikują się do nich w rozpoczynającym się właśnie naborze.

Od lat działamy na rzecz edukacji cyfrowej. Pracujemy z grupą najmłodszych użytkowników internetu. Chcemy, by rozwijali swoją kreatywność, umieli zadbać o bezpieczeństwo w sieci, a w całej swojej aktywności online umieli kulturalnie się spierać i komentować rzeczywistość – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Oba programy są bezpłatne. Szkoły otrzymują liczne korzyści: wsparcie rzeczowe (MegaMisja), finansowe (#SuperKoderzy), a przede wszystkim dostęp do cennej wiedzy. Zadaniem nauczyciela jest przeprowadzenie zajęć według gotowego scenariusza i napisanie krótkiej relacji.

Misja z Psotnikiem w cyfrowym laboratorium

MegaMisja powstała z myślą o dzieciach w wieku 6-10 lat i ich nauczycielach. Jej celem jest podniesienie wiedzy i cyfrowych kompetencji nauczycieli wczesnoszkolnych, wychowawców świetlic oraz ich podopiecznych, tak by najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów. Program dostosowany jest do potrzeb dzieci i ma formę gry edukacyjnej, która uczy m.in.: jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak przestrzegać praw autorskich i zasad panujących w sieci, a także jak skutecznie szukać wiarygodnych informacji. Wszystko to odbywa się w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym uczniowie pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. Misja, w której uczniowie biorą udział ma na celu wykonanie kolejnych zadań i zdobycie punktów, które wymienia się na gwarantowany sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Więcej o programie: https://megamisja.pl/.

Dwanaście ścieżek #SuperKoderów

Program #SuperKoderzy jest przeznaczony dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych. Jego celem jest nauka programowania i podstaw robotyki nie tylko na informatyce, lecz także na zajęciach z innych przedmiotów. Szkoły mają do wyboru jedną z dwunastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia, pracy zespołowej jednocześnie wykonując zadania przewidziane w podstawie programowej danego przedmiotu. Placówki zakwalifikowane do udziału w #SuperKoderach otrzymują dotację na zakup sprzętu potrzebnego do prowadzenia zajęć i pomocy dydaktycznych oraz szkolenia dla nauczycieli i wsparcie edukatorów na czas trwania projektu. Udział w programie nie wymaga od nauczycieli żadnej specjalistycznej wiedzy. Więcej o programie: https://superkoderzy.pl/.

Tegoroczny nabór do MegaMisji (uczniowie klas 1-3 SP) i #SuperKoderów (uczniowie klas 4-8 SP) potrwa do 10 maja 2019 r. Szkoły mogą zgłaszać się do programów, wypełniając prosty formularz, do którego załączą krótki film przygotowany przez nauczyciela wraz z uczniami. Jest on dostępny na stronie www.fundacja.orange.pl.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie