Przydatne e-portfolia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjne XXI wiekuInternet stwarza wszystkim jego użytkownikom możliwość w zasadzie dowolnej prezentacji własnego dorobku intelektualnego i zawodowego. Jednym z przydatnych narzędzi są e-portfolia. Można je opisać jako wirtualne wizytówki, ogólnodostępne w sieci, stworzone dla każdego, kto może być zainteresowany naszą działalnością i zawodowym doświadczeniem.
W e-portfoliach tkwi olbrzymi potencjał, który może być wykorzystany zarówno w procesie edukacji, jak i w rozwoju zawodowym na rynku pracy.


Jednym z ciekawych projektów poświęconych e-portfoliom jest MOSEP - europejski projekt finansowany w ramach programu Leonardo da Vinci na lata 2006-2008 (Projekty Pilotazowe). Jego celem jest stworzenie zestawu narzedzi umozliwiajacych wykorzystanie ePortfolio w różnych kontekstach w celu wzmocnienia samooceny mlodych uczniów.

Jak zauważyli autorzy projektu, „możemy znaleźć wiele przykładów z obszaru kształcenia zawodowego pokazujących, jak e-portfolio pozwala jednostkom na zademonstrowanie tych krytycznych aspektów kompetencji w celu samorozwoju oraz prezentacji i certyfikacji.“

E-portfolia stwarzają następujące możliwości:
Archiwa
Uczeń czy pracownik może dokumentować osiągnięcia edukacyjne (kompetencje, wiedzę jawną i ukrytą) w postaci artefaktów, refleksji, opinii innych itp.
Prezentacje
Dana osoba decyduje o upublicznieniu swoich osiągnięć edukacyjnych w formie konkretnych dowodów na posiadanie kompetencji czy certyfikatów, dokonywanie refleksji itp.
Wykorzystanie
Dana osoba utrzymuje przez całe życie swoje e-portfolio i wykorzystuje je do rozwijania ogólnych i specyficznych kompetencji, dzielenia się informacjami w celu tworzenia społeczności, uzyskiwania informacji zwrotnej, uzyskiwania oceny własnych kompetencji, szukania pracy, zdobywania awansu itp.
Uczestniczące w projekcie MOSEP organizacje i instytucje edukacyjne zachęcają do szerszego wykorzystania tego narzędzia w szkołach oraz na uczelniach wyższych.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie