Śladami przeszłości, czyli jak rozwijać zainteresowania historią

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja wczesnoszkolna jest doskonałym czasem na rozpoczęcie nauki historii. Wydarzenia historyczne mogą pobudzać u dzieci zaciekawienie światem i nauką. Ważne jest, aby podczas przekazywania faktów historycznych zaangażować różne zmysły i zorganizować różnorodne aktywności. Projekt eTwinning „Władcy Polski” skierowany do uczniów klas1-3 szkoły podstawowej wyszedł naprzeciw tym właśnie oczekiwaniom.

Głównym jego celem było zainteresowanie historią Polski i zapoznanie z sylwetkami wybranych władców Polski na przestrzeni dziejów. Uczniowie działali w wielu obszarach edukacyjnych, co pozwoliło na rozwijanie ich kreatywności, wyobraźni, zachęciło do czytania i pisania, uważnego słuchania, opowiadania, logicznego myślenia, śpiewania, grania, kodowania, tworzenia i współdziałania w grupie. Spośród listy różnych władców i władczyń uczniowie partnerskich klas wybierali jedną postać, wokół której prowadzone były różnego rodzaju aktywności edukacyjne. Zadaniem każdej drużyny było w sposób najbardziej atrakcyjny przedstawić partnerom opracowywaną przez siebie postać. Pracowali w zespołach klasowych oraz międzyszkolnych, wykonywali zadania zaprojektowane przez nauczycieli, klasy partnerskie oraz siebie. Spotykali się on-line. Poznali nowe narzędzia TIK i nauczyli się z nich korzystać.

Realizację projektu eTwinning „Władcy Polski” można podzielić na cztery etapy: wybór postaci, zapoznanie się z partnerami, zbieranie i opracowywanie materiałów związanych z daną postacią, dzielenie się wiedzą z partnerami.

Prace nad projektem rozpoczęliśmy od przygotowania klasowej wizytówki i poznania naszych partnerów. Wysłaliśmy do nich pocztówki z pozdrowieniami. Z pocztówek, które otrzymaliśmy zrobiliśmy mapę współczesnej Polski i to był wstęp do wycieczki w przeszłość.

Działania w mojej klasie oscylowały wokół pierwszego koronowanego władcy Polski – Bolesława I Chrobrego. Moi uczniowie, korzystając z różnych źródeł, zbierali materiały, na bazie których redagowali krótką notatkę biograficzną o postaci, rysowali portrety, przygotowali plakaty, tworzyli interaktywne puzzle i gry. Wykorzystując narzędzia TIK przygotowali galerię gadających obrazów. Dzięki temu król Bolesław Chrobry przemówił do dzieci i opowiedział o sobie. Przygotowali animowany komiks „Opowieść o Bolesławie Chrobrym” wykorzystując język programowania Scratch”. Pracowali w zespołach mniejszych i większych. Chętnie oglądali prezentacje władców, legendy, zdjęcia i komiksy przysłane przez partnerów. Emocje wzbudzały zadania od partnerów związane z innymi władcami. Z partnerskimi klasami spotykali się również on-line. Podczas spotkań rozmawiali o projekcie, opowiadali ciekawostki o swoim władcy, wspólnie śpiewali. Na zakończenie projektu wypełnili ankietę ewaluacyjną, z której wynikało, że projekt „Władcy Polski” był dla nich ogromnym wyzwaniem.

Od zakończenia projektu upłynął ponad rok, a moi uczniowie nadal pamiętają ten projekt oraz wiele faktów z życia Bolesława Chrobrego. Nie zapomnieli, chociaż nikt od nich nie wymagał zapamiętania, nikt nie sprawdzał wiedzy za pomocą testów, sprawdzianów, kartkówek.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były:
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

  

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji szkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku i członkinią grupy Superbelfrzy RP.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Rozwijanie aktywności badawczej dzieci

>> Da się! O pracy bez ocen, podręczników i ćwiczeń

>> Jak zachęcać młodszych uczniów do uczenia się?

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie