Wycieczka i walizeczka – po przygodę z lekturą

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Praca z lekturą z moją klasą to podróż po ciekawą przygodę. Każda lektura to taki mini projekt wyzwalający aktywność twórczą dzieci. Obejmuje wszystkie obszary edukacji, tym samym realizowane są niemal wszystkie zadania podstawy programowej.

Głównym moim celem jest zainteresować książką. I tak się dzieje. Uczniowie chętnie czytają i z niecierpliwością czekają na zajęcia z lekturą. Wówczas odstawiamy podręczniki na wiele dni, a w klasie dużo się dzieje. Wyruszamy na wycieczkę z walizeczką, do której wkładamy: ciekawość, wyobraźnię, emocje, dobrą zabawę, kreatywność i współpracę. Dzięki temu możemy wypracować interesujące rezultaty.

Przedstawiłam poniżej kilka wybranych, moim zdaniem najciekawszych, aktywności dziecięcych podczas omawiania czterech lektur w klasie trzeciej: „Dzieci z Bullerbyn”, „Królowa Śniegu”, „Nowe szaty cesarza” i „Detektyw Pozytywka”. Motywem wiążącym wszystkie projekty jest cykliczny program telewizyjny „Wycieczka i walizeczka” - wymyślony przez uczniów. Wszystkie działania wykonywane są na zajęciach lekcyjnych.

Na przykładzie tych książek pokazałam, w jaki sposób wyzwolić i wykorzystać edukacyjnie i twórczo pokłady dziecięcej energii, skierowane na konkretne rezultaty, np. tworzenie algorytmów zabaw i sprawdzanie ich w praktyce (Dzieci z Bullerbyn), plakaty, grafika komputerowa – ogłoszenia o zaginięciu, listy gończe (Królowa Śniegu, Nowe szaty cesarza), notatki prasowe, reklama i jej rola, audycje radiowe oraz działalność plastyczna i matematyczna.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 po... jeszcze więcej inspiracji:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzi teatrzyk szkolny Pleciugi oraz zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki W górę kurtyna, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie