Światowy Dzień Oszczędzania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageW dniu 31 października społeczność międzynarodowa obchodzi Światowy Dzień Oszczędzania. W związku z tym, w ostatnich dniach października w różnych zakątkach świata prowadzone są akcje edukacyjne uświadamiające opinii publicznej, jak ważne dla naszej sytuacji życiowej jest oszczędne - albo racjonalne - gospodarowanie pieniędzmi.

 

W 1929 roku na konferencji w Mediolanie przedstawiciele największych europejskich banków wyrazili wspólne stanowisko, że w celu zapewnienia stabilnego i długotrwałego rozwoju społeczeństw, należy promować ideę oszczędzania. Co roku 31 października postanowili organizować w swoich krajach działania edukacyjne kierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych – uznając ten dzień za Światowy Dzień Oszczędzania. Tak narodziła się jedna z najstarszych inicjatyw edukacji finansowej na świecie.

Już prawie od 80 lat w różnych krajach banki centralne, banki komercyjne czy instytucje rynku finansowego organizują, we współpracy ze szkołami i organizacjami pozarządowymi, inicjatywy promujące oszczędzanie i sposoby zarządzania własnymi zasobami finansowymi. Takie społeczne akcje edukacyjne odbywają się m.in. w Austrii, Chorwacji, Grecji, Niemczech, Republice Czeskiej, Serbii, Słowenii, na Węgrzech czy we Włoszech.

W Niemczech obchody te (tzw. Weltspartag) mają kilkudziesięcioletnią tradycję. Banki i instytucje finansowe zapraszają młodzież do swoich oddziałów, organizują warsztaty i prelekcje. Z kolei w Austrii niektóre banki organizują Noc Światowego Oszczędzania, przedłużając działanie placówek do późnych godzin nocnych i oferując zwiedzającym możliwość uzyskania bezpłatnych porad ekspertów od rynków finansowych.

W tym roku, po raz pierwszy na tak duża skalę, Światowy Dzień Oszczędzania będzie obchodzony również w Polsce. Stanowi on punkt kulminacyjny akcji społecznej „Tydzień dla oszczędzania”, której organizatorem jest Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy przy współpracy z Fundacją Think! Patronat nad tą inicjatywa objęła Komisja Nadzoru Finansowego.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie