Mapa Kultury otwarta na projekty uczniów i nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projektyWczoraj o filmowej mapie przemian, a dziś zapraszamy do tworzenia innej mapy – Polski kulturalnej. Interesują was fascynujące klimaty, miejskie i ludowe legendy, zapomniane miejsca, warte ocalenia? Spróbujcie podzielić się swoimi informacjami na Mapie Kultury, a potem przeprowadźcie ciekawy projekt z wykorzystaniem metody gimnazjalnego projektu edukacyjnego!
 
Portal MapaKultury.pl, uruchomiony przez Narodowe Centrum Kultury, to interaktywna mapa Polski tworzona z wizytówek ciekawych miejsc, interesujących opowieści i ludzi wartych pamięci. „Portal jest skierowany do wszystkich, którzy chcą nie tylko biernie odbierać to, co kultura im daje, ale chcą też aktywnie w niej uczestniczyć poprzez wpisy, uzupełnienia, własne informacje” – powiedział 1 grudnia minister kultury Bogdan Zdrojewski otwierając portal symbolicznym kliknięciem.

Mapa Kultury jest dobrym pretekstem do realizacji projektów edukacyjnych w gimnazjum. W związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 sierpnia 2010 roku uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek, pod opieką nauczyciela, zrealizować gimnazjalny projekt edukacyjny. Projekt gimnazjalny jest zespołowym, zaplanowanym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnych metod pracy.

Temat gimnazjalnego projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania, zawartych w podstawie programowej, ale może też poza nie wykraczać. Projekty mogą być prowadzone w ramach jednego przedmiotu (projekt przedmiotowy) lub stanowić połączenie między treściami nauczania kilku przedmiotów. Gimnazjalny projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów, koordynowanych przez nauczyciela.

Jak proponują współorganizatorzy projektu MapaKultury.pl z Centrum Edukacji Obywatelskiej, projekty edukacyjne można tworzyć w ramach pięciu ścieżek tematycznych i tworzyć wpisy na temat ludzi, miejsc i klimatów. W ramach tego projektu są to:
»  Ślady przeszłości – dla zainteresowanych zaniedbanymi zabytkami (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca, klimaty);
»
Opowiem Ci o wolnej Polsce – dla zbierających opowieści istotne dla najnowszej historii Polski (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca);
»
EtnoLog – dla poszukiwaczy legend, tradycji, opowieści (wpisy w kategoriach: miejsca, klimaty);
»
Sefer – dla zainteresowanych historią Żydów i opieką nad materialnym dziedzictwem ich kultury i religii (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca);
»
Literacki atlas Polski – dla poszukiwaczy literackich śladów na mapie Polski (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca).
 
Warto przypomnieć, iż celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego jest nie tyle sama aktywność i samodzielność uczniów, ile postawienie i rozwiązanie konkretnego problemu. Problem do rozwiązania może zostać zidentyfikowany przez uczniów samodzielnie, ale może też zostać zasugerowany im przez nauczyciela, powinien jednak budzić zainteresowanie młodzieży, a jego rozwiązanie powinno stanowić ciekawe wyzwanie. Odkrywanie zapomnianych, mało znanych osób, miejsc i klimatów jest problemem, który można postawić sobie za cel projektu. Daje on uczniom możliwość samodzielnej pracy i działania na rzecz pamięci lokalnej.
 
projekty w gimnazjum
 
Uczniowie poszukujący rozwiązania problemu zdobywają nową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykorzystują nowe umiejętności, wzbogacają zasoby Mapy Kultury. Grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja osiągnięć na portalu pozwalają uczniom rozwinąć umiejętność pracy zadaniowej – przede wszystkim planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.

Tworząc wpis w ramach jednej ze ścieżek programowych wybranych w programie Mapa Kultury, uczniowie mają możliwość zrealizowania wszystkich etapów gimnazjalnego projektu edukacyjnego i stworzenia fascynującego materiału dokumentującego dziedzictwo kulturalne regionów, miast i miasteczek.

Kultura Cię zaskoczy – przekonują pomysłodawcy portalu.
 
(Źródło: MapaKultury.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie