Samorząd uczniowski debatuje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski to wszyscy uczniowie szkoły. Co to stwierdzenie oznacza w praktyce? To, że każdy uczeń i każda uczennica mają prawo do udziału w życiu szkoły i wypowiadania się w ważnych kwestiach. Jednym z narzędzi, które pozwala to osiągnąć, jest debata szkolna.photo: sxc.hu

Debata nie jest popularnym sposobem rozmawiania o szkolnych sprawach. Wynika to przede wszystkim ciągle jeszcze z niewielkiej wśród uczniów i nauczycieli znajomości tej formy komunikacji i sposobu dyskutowania o Ważnych sprawach. Doświadczenie pokazuje jednak, że szkoły w których zorganizowano debaty (przy okazji rekrutacji do XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz akcji „Samorządy mają głos” – prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej) odkryły potencjał, jaki niesie ze sobą debatowanie.

Sama forma debaty nie jest łatwa. Wymaga ona od organizatorów (uczniów, a także nauczycieli) zarówno wiedzy, jak i umiejętności. Powinni oni wiedzieć, jak przygotować debatę, jak ją skutecznie moderować oraz jak doprowadzić do wyciągnięcia konkretnych wniosków. Także jak sprawić, żeby przełożyły się one na faktyczne zmiany w szkole. Organizatorzy debaty powinni znać także zasady skutecznej retoryki i argumentacji, mieć wiedzę na temat różnych rodzajów debat, a także znać sposoby diagnozy potrzeb i problemów szkolnych.

Wiedza na temat tej formuły komunikowania się jest raczej trudno dostępna i mocno rozproszona. Dlatego też interesującą ofertą dla uczniów i nauczycieli może być program „Samorząd debatuje” prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W trakcie jego trwania uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat prowadzenia debat - dzięki udziałowi w warsztatach oraz konferencji. Nauczyciele zostaną wprowadzeni w metodologię, a także w rolę mentora i opiekuna uczniów przygotowujących debaty. Uczniowie dowiedzą się jak wybrać temat  interesujący dla całej społeczności szkolnej, jak przygotować debatę krok po kroku, a także jak ją moderować, aby prowadziła do konkretnych rezultatów. Uczestnicy będą mieli też okazję do wypróbowania swoich sił w praktyce i zorganizowania kilku debat we własnej szkole. Zdobyta wiedza pomoże im także w założeniu własnego szkolnego klubu debatanckiego.

Organizacja debat szkolnych to dobry sposób na ożywienie życia szkolnego i zmobilizowania samorządu uczniowskiego do działania. To także możliwość pokazania całej społeczności szkolnej, że o szkole i problemach można rozmawiać otwarcie. To również dowód na to, że wypracowywanie wspólnych rozwiązań przez samorząd uczniowski i nauczycieli jest możliwe.

Rekrutacja do programu trwa jeszcze do 1 listopada. Szczegóły można znaleźć na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej: http://ceo.org.pl/pl/samorzad/news/podebatujmy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie