Projektowanie w szkołach podstawowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od września w polskich szkołach rusza niekomercyjny program edukacyjny Warsztaty Wyobraźni Exspace, który uczniom szkół podstawowych i gimnazjów ma przybliżać pojęcia ze świata sztuki, architektury i dizajnu w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Program stworzyli architekci i nauczyciele z długoletnim stażem.fot. Exspace.pl

Celem „Warsztatów Wyobraźni Exspace” jest kształtowanie osobowości i postawy otwarcia na świat nowego pokolenia, które będzie rozumiało znaczenie sztuki we współczesnym świecie. Będziemy dążyć do wykorzystania praktycznej wiedzy artystów i twórców w przekazywaniu wiedzy od najmłodszych pokoleń. Jest to inicjatywa otwarta, która będzie podlegała modyfikacji w trakcie realizacji.

Zajęcia będą prowadzić nauczyciele i wychowawcy klas, korzystając ze wsparcia architektów, designerów i profesorów uczelni plastycznych. Celem naszym jest również wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela, pozwalające na wyjście poza standardowe, rutynowe działania.

Pierwsze pilotażowe zajęcia odbyły się w czerwcu tego roku. W dniach 10-12 czerwca br 24 uczniów klasy zerowej Szkoły Podstawowej nr 2 w Białej Podlaskiej pod kierunkiem nauczyciela – Iwony Puczko wzięło udział w pilotażowych zajęciach programu edukacyjnego ,,Warsztaty Wyobraźni Exspace” pod hasłem ,,Sześcioletni designerzy’’.

Zajęcia wprowadzały pojęcia związane z targami: targi, projekt, logo, Poznań jako miasto związane od lat z targami, MTP. Celem zajęć było zaprojektowanie stoiska targowego dla firmy Motylek, która produkowała wózki. Prace uczniów biorą udział w konkursie, który jest ważnym elementem programu. Pełna relacja z pierwszych, pilotażowych zajęć zamieszczona jest na portalu Exspace.pl.

Program od września 2013 roku będzie realizowany równolegle w kilkunastu szkołach podstawowych i gimnazjach w Polsce. Zajęcia zaczynają się z pierwszą klasą w każdej z wybranych szkół i będą kontynuowane z dziećmi i młodzieżą przez wszystkie ich lata nauki. W każdym roku szkolnym będą realizowane dwa projekty, jeden w półroczu. Wszystkie projekty uczniów danej szkoły będą brały udział w konkursach.

Planowane od września tematy zajęć mają pobudzać wśród najmłodszych innowacyjne myślenie o otaczającej nas przestrzeni i rzeczach:

  • siedmioletni architekci
  • siedmioletni designerzy
  • siedmioletni graficy
  • siedmioletni rzeźbiarze

Program pozwala na wprowadzanie pojęć ze świata sztuki w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Umożliwia poszerzenie wiedzy z wybranych dziedzin. Pozwala na umacnianie wiary we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów. Ma na celu rozbudzanie kreatywności, pomysłowości od najmłodszych lat. Zwraca uwagę dzieci i młodzieży na otaczający świat, uczy właściwego postrzegania sztuki, architektury, dizajnu. Wspólna zabawa w projektowanie i budowanie uczy pracy w grupie i wyrażania własnego zdania. Rozwija zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną, wrażliwość estetyczną oraz umiejętność logicznego myślenia.

Przystąpienie do programu nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów ze strony szkół. W pozyskiwanie szkół do akcji zaangażowane są władze miast i gmin oraz Wydziały Oświaty Urzędów Miast z całej Polski.

Organizatorem i pomysłodawcą programu jest Portal Exspace.pl. Patronat nad programem objęły Międzynarodowe Tragi Poznańskie, Centrum Architektury i Wydawnictwo Wytwórnia.

(Źródło: Exspace.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie