Cały świat w szkolnej klasie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zadaniem szkoły od jej powstania jest tłumaczenie młodym ludziom otaczającego świata i przygotowanie do świadomego funkcjonowania w nim. Ponieważ świat cały czas się zmienia, również szkoła powinna zmieniać się, tak jak zmieniają się realia i styl życia młodych ludzi.fot. sxc.hu

Odpowiadając na te zmiany, w ostatnich latach polskie szkoły położyły szczególny nacisk na kształcenie języków obcych, umiejętności współpracy w grupie czy wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Na naszych oczach toczy się również inny proces, który w sposób bezprecedensowy zmienia sposób funkcjonowania społeczeństw – jesteśmy świadkami postępującej globalizacji. Świat staje się coraz mniejszy, a jego regiony są coraz bardziej ze sobą powiązane. I także na to wyzwanie polska szkoła powinna odpowiedzieć.

Wyzwanie globalizacji

Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi kawa w twoim kubku? Skąd się wzięła gąbka? Jakim cudem na twój stół trafił bananowy jogurt? I zanim skończysz śniadanie, już zależysz od ponad połowy świata. - Martin Luther King

Codziennie korzystamy z produktów pochodzących z różnych zakątków świata; na ulicach spotykamy migrantów przybyłych z państw byłego ZSRR, ale coraz częściej także z Bliskiego Wschodu, Wietnamu, państw Afryki Wschodniej. Z budżetu państwa wydajemy rocznie ponad 1 mld złotych na wsparcie rozwoju krajów uboższych od Polski; nasze menu urozmaica już nie tylko pizza, ale też kurczak w pięciu smakach i sushi.

Zbliżenie z innymi kulturami, zacieśnienie politycznych więzi z odległymi regionami świata, sieci wymiany informacji oraz powiązania handlowe i gospodarcze to przejawy globalnych współzależności, które każdy z nas powinien rozumieć, by w sposób świadomy funkcjonować w świecie.

Edukacja globalna

Edukacyjną odpowiedzią na globalizację jest edukacja globalna (nazywana również edukacją rozwojową). Zgodnie z wypracowaną w ostatnich latach definicją, edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Warunkami koniecznymi do osiągnięcia tego celu są rozwijanie otwartości na świat i zachęcanie do obywatelskiego zaangażowania na rzecz większej sprawiedliwości.

Edukację globalną można postrzegać jako część edukacji obywatelskiej – stanowi jej wymiar globalny. Jest w tym sensie analogiczna do edukacji europejskiej. Kilka lat temu staliśmy się częścią Unii Europejskiej, więc szkoła zaczęła pomagać uczniom w zrozumieniu Unii. Organizacje pozarządowe promujące w Polsce edukację globalną wychodzą z założenia, że codziennie wpływamy na to, co dzieje się w skali lokalnej, w skali kraju, w Europie i na całym świecie. Konsekwencją przyjęcia tego założenia jest przekonanie, że edukacja obywatelska powinna również kształtować kompetencje konieczne do świadomego i odpowiedzialnego działania z zglobalizowanym świecie.

Dzięki edukacji globalnej młodzi ludzi poznają zagadnienia praw człowieka, zmian klimatu, migracji, handlu międzynarodowego. Dowiadują się, co łączy ich z rówieśnikami na innych kontynentach, dlaczego do Polski przybywają migranci, dyskutują o tym, czy warto wspierać rozwój Afryki, szukają możliwości pokojowego rozwiązania konfliktów religijnych i poznają, co w praktyce oznacza, że każdy człowiek ma prawo do wody.

Edukacja obywatelska stawia sobie za cel rozwinięcie w uczniach poczucia przynależności do wspólnoty oraz poczucia wpływu i przekonania o współodpowiedzialności za jej kształt, a w konsekwencji zaangażowania na rzecz jej zmiany. Podobnie formułowane są cele edukacji globalnej, z tym jednak założeniem, że w tym wypadku wspólnota to nie tylko społeczność lokalna lub naród, ale wszyscy ludzie (cały świat).

Podstawowe elementy edukacji globalnej zostały ujęte w graficzną formę infografiki przedstawiającej koncepcję edukacji globalnej. Koncepcja prezentuje zakresy tematyczne edukacji globalnej oraz postawy, wartości i umiejętności, które promuje:

Koncepcja powstała w ramach projektu „W świat z klasą” realizowanego przez Centrum Edukacji obywatelskiej przy wsparciu finansowym programu współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie