O nauczaniu ekonomii i finansów w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zjawiska ekonomiczne towarzyszą dzieciom od najmłodszych lat. Już na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym warto tłumaczyć to, co dzieje się wokół nas w świecie gospodarki i pieniądza. Kiedy kształtuje się świadomość pieniądza, nauczyciele (gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych) powinni szerzej omawiać zagadnienia budżetu domowego, oszczędzania, inwestowania, przedsiębiorczości. Na tym etapie kształcenia powinniśmy też sięgać po innowacyjne formy edukacji, aby zwrócić uwagę uczniów na znaczenie wiedzę ekonomicznej w życiu.fot. FOR

Jak pokazują badania - ponad połowa Polaków uważa, że wiedza ekonomiczna wcale nie jest im w życiu potrzebna. Dość niska w naszym kraju świadomość ekonomiczna i finansowa przekłada się nieraz na błędne decyzje, które mogą nas sporo kosztować. Ekonomia i finanse to dziedziny, które bezpośrednio wpływają na jakość życia każdego z nas i każdy uczeń kończący gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną powinien mieć dobrze opanowane podstawy wiedzy ekonomicznej. Ale czy tak rzeczywiście jest?

Wydaje się, że w dla podnoszenia poziomu edukacji ekonomicznej społeczeństwa działania edukacyjne w szkołach mają kluczowe znaczenie. Na tym etapie kształtują się pewne nawyki, które mogą później przeszkadzać lub pomagać w dorosłym życiu. Niestety z edukacją ekonomiczną w polskich szkołach bywa różnie. Uczniowie często skarżą się na mało praktyczną wiedzę, którą w szkole otrzymują. O jakości kształcenia ekonomicznego warto rozmawiać – a okazją do tego będzie ogólnopolska konferencja Innowacyjne metody nauczania ekonomii w szkołach, która odbędzie się 11 kwietnia 2014 (piątek) w Centrum konferencyjnym Polna przy ul. Polnej 7a w Warszawie. Adresatem jej są zwłaszcza nauczyciele wiedzy o społeczeństwie (gimnazjum), podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce (szkoły ponadgimnazjalne).

Formularz rejestracyjny dostępny jest na stronie http://www.for.org.pl/pl/Konferencja-Innowacyjne-metody-nauczania-ekonomii. Zgłoszenia przyjmowane będą do 7 kwietnia 2014. Jest to pierwsza w Polsce konferencja, podczas której w kompleksowy sposób zostaną przedstawione nowatorskie formy edukacji ekonomicznej.

Głównym punktem konferencji będzie debata pt. Stan edukacji finansowej w Polsce. W debacie wezmą udział eksperci Narodowego Banku Polskiego (Marcin Staniewicz), Centrum Edukacji Obywatelskiej (Sylwia Żmijewska-Kwiręg) oraz Fundacji Think! i EduNews.pl (Marcin Polak). Moderatorem panelu będzie dziennikarz i felietonista Jan Wróbel. Głos zabierze również Maciej Samcik z Gazety Wyborczej, autor bloga Subiektywnie o finansach.

Przed debatą odbędą się 3 sesje, w trakcie których zostaną zaprezentowane nowe metody nauczania ekonomii – komiksy ekonomiczne, ekonomia eksperymentalna oraz gry finansowo-edukacyjne.

"Od początku swojej działalności Forum Obywatelskiego Rozwoju chętnie angażuje się w edukację ekonomiczną dzieci i młodzieży. Po sukcesie, jaki odniósł projekt Komiksy Ekonomiczne, idziemy krok dalej. Podczas konferencji pokażemy nauczycielom nowe narzędzia, które przyciągną uwagę uczniów znudzonych standardowymi podręcznikami" – mówi Dominika Pawłowska, koordynator projektów z Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Organizatorem wydarzenia jest Forum Obywatelskiego Rozwoju, a Minister Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji objęły nad nim honorowy patronat. Patronem medialnym tego wydarzenia jest m. in. Edunews.pl.

Konferencja jest częścią uznanego projektu edukacyjnego pt. „Komiksy Ekonomiczne”, który FOR realizuje z Bankiem Zachodnim WBK od 2008 roku. Jego celem jest promowanie edukacji ekonomicznej z wykorzystaniem komiksów, które dzięki swej przystępnej formie ułatwiają zrozumienie złożonych mechanizmów gospodarczych. Projekt cieszył się dotychczas ogromnym zainteresowaniem, czego najlepszym dowodem jest organizacja już piątej edycji tego przedsięwzięcia.

Program konferencji do pobrania (PDF)

Zaproszenie do pobrania (PDF)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie