Nauczyciele potrzebują szkoleń z TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość nauczycieli nie jest świadoma istnienia w internecie narzędzi, które można w każdej chwili wykorzystać, aby nauka dla naszych uczniów była ciekawsza, bardziej angażująca i atrakcyjna. Gdy trafią na innych nauczycieli, którzy potrafią im opowiedzieć, jak praktycznie korzystają z TIK na swoich lekcjach, widać, jak wielkie są ciągle potrzeby w zakresie szkoleń ze skutecznego wykorzystania technologii w szkole. I to mimo już wielu zrealizowanych programów szkoleniowych.© Edunews.pl

W dniach 20-21 sierpnia Fundacja Think! zorganizowała w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie praktyczne warsztaty poświęcone wykorzystaniu technologii edukacyjnych w nauczaniu. W szkoleniu w ramach Programu Superbelfer wzięła udział grupa 20 nauczycielek, które podczas dwudniowych zajęć zaznajomiły się z kilkunastoma narzędziami internetowymi, dzięki którym można zwiększyć skuteczność przekazu edukacyjnego, zaangażowanie uczniów na zajęcia i ich motywację do nauki w szkole i w domu.

Szkolenie poprowadziły dwie nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej z grupy Superbelfrzy RP, które od lat realizują z powodzeniem lekcje z wykorzystaniem TIK: Jolanta Okuniewska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie i Wiesława Kopf z Zespołu Szkół nr 24 w Bydgoszczy. W trakcie szkoleń zaprezentowano i ćwiczono m. in. wykorzystanie narzędzi Google (w tym zwłaszcza Dysku), pokazywano, jak tworzyć strony www w Jimdo, przygotowano gry i zabawy edukacyjne w Learning Apps i Zondle, mówiące awatary w Voki, komiksy w Pixton, piękne e-booki w StoryBird. Omówiono także takie narzędzia jak Padlet, Flickr, YouTube, Photo Story 3 oraz Class Dojo.

Spotkanie to pokazało, że tak naprawdę w każdej szkole potrzebne są wielogodzinne warsztaty, które poszerzą znajomość nauczycieli i ich kompetencje w zakresie wykorzystania TIK na lekcjach. Nie chodzi oczywiście o włączanie technologii na siłę do klasy. Korzystanie z technologii ma największy sens wtedy, jeśli to uczniowie są w centrum procesu uczenia i używają tych technologii do tworzenia, a nie do odtwarzania. Warto zatem zachęcać, zgodnie z modelem SAMR, do modyfikowania i redefiniowania tradycyjnych metod kształcenia, tak, aby jak najpełniej kształcić umiejętności potrzebne uczniom w XXI wieku - uważają przedstawiciele Fundacji Think! i zachęcają szkoły do współpracy w ramach Programu Superbelfer.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie