Polscy uczniowie na podium Sci-Tech Challenge 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Bukareszcie odbył się europejski finał programu Sci-Tech Challenge 2015, którego celem jest zachęcenie młodych ludzi do studiowania na kierunkach ścisłych. Zadaniem konkursowym było znalezienie innowacyjnego sposobu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla podczas organizacji Konkursu Piosenki Eurowizji. Ważnym aspektem była także kalkulacja rozwiązania, uwzględniająca ilość zaoszczędzonej energii. Innowacyjnym pomysłom nie było końca.fot. Junior Achievement Europe - Sci Tech Challenge 2015

W szóstym już finale wzięło udział 54 licealistów z całej Europy - finalistów konkursów krajowych pod patronatem ExxonMobil, partnera programu. W tym roku Polskę po raz kolejny reprezentowała drużyna z XI Liceum Ogólnokształcącego im. J. W. Zembrzuskich w Poznaniu pod opieką Magdaleny Ciesielskiej, nauczyciela podstaw przedsiębiorczości. Poznaniacy pojechali na tegoroczny finał w nowym składzie: Vanessa Machnicka, Arkadiusz Przywecki, Eryk Ruciński, Kamil Nowak i Bartosz Garczyk.

Młodzież została następnie podzielona na międzynarodowe drużyny i konkurowała ze sobą o tytuł laureata VI finału Sci-Tech Challenge.

Na znalezienie najlepszego rozwiązania drużyny miały 24 godziny. Pokonując bariery językowe i kulturowe, uczniowie umiejętnie wykorzystywali swoją wiedzę z zakresu matematyki, inżynierii i technologii. W połączeniu z kreatywnością i przedsiębiorczością, odnieśli niebywały sukces.

Najlepszą koncepcję, według jury złożonego z przedstawicieli świata nauki, polityki i biznesu, opracowała międzynarodowa drużyna The Five Electrons w składzie: Arkadiusz Przywecki (Polska), Juliette Duval (Francja), Lauren Sillis (Belgia), Francis Jack (Wielka Brytania) i Mattia Fusetti (Włochy). Zwycięstwo zawdzięczają fenomenalnemu duchowi zespołu, jaki udało im się stworzyć już w pierwszych minutach spotkania, doskonałym umiejętnościom prezentacji oraz znakomitej idei.

"Radość była nieopisana, do oczu podchodziły łzy szczęścia, nie mogliśmy uwierzyć, że to jednak nasza koncepcja okazała się najlepsza" – ze wzruszeniem wspomina Arkadiusz Przywecki.

Zwycięska koncepcja "magicznego dywanu" polegała na opracowaniu nowoczesnego technologicznie wynalazku produkującego energię przez tarcie statyczne: "(…) Za pomocą tańca na „magicznym dywanie” zbudowanym z magnesów neodymowych, które wprawione w tarcie statyczne za pomocą kolejnych magnesów umieszczonych na podeszwach butów ludzi, produkowałyby energię. Maty taneczne znajdowałyby się w centrach miast, gdzie umieszczony byłby również wielki ekran, na którym wyświetlałby się konkurs piosenki – Eurowizja. Jest to koncept stworzony dla ludzi siedzących przed telewizorem. Pozwoliłby on wyjść tym ludziom z domów i pójść na zabawę taneczną do centrum miasta, co ograniczyłoby również emisję CO2 do atmosfery przez telewizory. Drugim rozwiązaniem była aplikacja (…) z wmontowanym GPS-em pozwalającym na łatwą lokalizację (…) i pozwalająca zarezerwować bilety, miejsca w komunikacji miejskiej (…)" – opisuje Arkadiusz Przywecki.

II i III miejsce zajęły kolejno drużyny: Millenium – z Erykiem Rucińskim oraz Lithospherians – z Bartoszem Garczykiem.

"Zwycięstwo to jest sukcesem nie tylko moim, ale i Pani Profesor Ciesielskiej, która zagwarantowała wyśmienite przygotowanie do konkursu. Potwierdzeniem tego jest obecność Polaków na każdym miejscu podium" – powiedział Eryk Ruciński.

W pracy drużynom pomagali wolontariusze z różnych krajów Europy, w tym Marek Nowicki z polskiego oddziału firmy ExxonMobil. Koncepcja zwycięskiej drużyny była nowatorska i wyczerpująca, a co najważniejsze zgodna z prognozami światowego wykorzystania energii przygotowanymi przez firmę ExxonMobil, partnera programu. Udział w zorganizowanych podczas konkursu sesjach brały również Magdalena Sztejer-Kubiak, koordynator programu Sci-Tech Challenge z ExxonMobil Poland oraz Kinga Czernek, koordynator programu z Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

"Nasz program zachęca uczniów do poszerzania wiedzy i zainteresowań oraz szukania nowych pasji na progu dorosłości. To także możliwość sprawdzenia umiejętności pracy w zespole oraz promocji własnych pomysłów podczas publicznych prezentacji. W obecnych realiach świata, coraz ważniejsze stają się właściwe wykorzystanie wiedzy i dotarcie do odpowiedniego odbiorcy. Mając taką młodzież jaka zaprezentowała się w finale konkursu, możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość, ich oraz naszej planety" – mówi Magdalena Sztejer-Kubiak, koordynator projektu z ExxonMobil Polska.

"Uczniowie perfekcyjną wiedzą oraz doskonałą prezentacją zdeklasowali inne kraje i wraz ze swoimi drużynami zajęli całe podium. Uczniom gratuluję i dziękuję za wspaniałą, miłą atmosferę podczas kilkumiesięcznych przygotowań do poszczególnych etapów. Współpracować z nimi to wielka przyjemność. Wszystkim życzę jeszcze wielu sukcesów" – powiedziała pani Magdalena Ciesielska, nauczyciel XI Liceum.

Organizatorem konkursu europejskiego jest Junior Achievement – Young Enterprise w Brukseli, organizacja zajmująca się edukacją ekonomiczną młodzieży, której polska Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości jest członkiem. Partnerem i sponsorem programu jest ExxonMobil, największa międzynarodowa spółka olejowa i gazowa notowana na giełdzie, która wykorzystuje nowe technologie w celu zaspokojenia rosnących potrzeb świata na energię.

Źródło: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie