Sprawdzamy znajomość tabliczki mnożenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia to akcja edukacyjna, odbywająca się pod hasłem: „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”. Uczniowie stają się egzaminatorami, a dorośli – egzaminowanymi. W poprzedniej edycji akcji wzięło udział około 100 000 uczestników – m.in. z Polski, USA, Kolumbii, Szwajcarii, Urugwaju czy Jamajki. Kolejna – 5. edycja odbędzie się 25 września 2015 r. Darmowa rejestracja dla szkół trwa do 18 września.fot. WMTDay.org

Egzaminy przeprowadzane są przez Komisje oraz Patrole Egzaminacyjne. W każdej jednostce znajduje się co najmniej dwóch egzaminatorów (uczniów) oraz osoba nadzorująca (np. nauczyciel).

Komisje znajdują się w szkołach – w klasach, na holu, sali gimnastycznej. Na stoliku Komisji znajduje się koszyk z losami. Na każdym losie jest pięć pytań z tabliczki mnożenia. Każda osoba, które chce się sprawdzić – wyciąga jeden los. Jeśli odpowie poprawnie na wszystkie pytania – otrzymuje tytuł „Eksperta tabliczki mnożenia” oraz symboliczną legitymację. Po zdanym egzaminie egzaminator oraz egzaminowany przybijają między sobą „piątkę” lub „żółwika”.

fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Woodlands School, Montevideo, Urugwaj, 2012

Patrole wychodzą najczęściej poza teren szkoły, aby przepytać przypadkowych przechodniów. Odwiedzają też urzędy, stacje radiowe, posterunki policji i wiele innych miejsc. Często zaskakują dorosłych, którzy nie zawsze mają odwagę stanąć przed Patrolem Egzaminacyjnym. Patrol najczęściej zaopatrzony jest w kolorowe transparenty, balony i inne rekwizyty. Od razu widać, że właśnie trwa prawdziwe święto tabliczki mnożenia.

Fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Zespół Szkół w Pawłowie, 2014

Egzaminy odbywają się w główny dzień obchodów, który poprzedzony jest tygodniem przygotowań. W ramach etapu „Przypominamy sobie tabliczkę mnożenia” uczniowie uczestniczą w grach i zabawach takich jak „Matematyczny spacer” czy „Piłkarz matematyk”. Przygotowują transparenty, dekorują szkoły – wszystko, aby być w pełni gotowym na dzień egzaminów. Koordynatorzy Lokalni z kolei wybierają osoby do Komisji i Patroli Egzaminacyjnych.

Fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Institucion Educativa Sucre, Colon Putumayo, Kolumbia, 2013

Formuła organizacyjna akcji jest bardzo prosta. Każda szkoła organizuje Światowy Dzień wg własnego scenariusza. Po rejestracji na stronie www.wmtday.org, Organizator Lokalny ma pewność otrzymana certyfikatu licencyjnego oraz dostępu do Strefy Organizatorów. W Strefie dostępny jest szereg materiałów: losy egzaminacyjne, legitymacje MT EXPERT, scenariusze gier i zabaw, plakaty i wiele innych. Po zalogowaniu się do Strefy – Koordynator Lokalny (np. nauczyciel matematyki) wybiera materiały, scenariusz i organizuje akcję.

Akcję zapoczątkował Andrzej Grabowski, który aktywnie propagował nauczanie-uczenie się – w szczególności – tabliczki mnożenia w formie zabawowej. Najpierw opracował karty matematyczne „Tabliczka mnożenia”, z którymi w 1998 roku przeprowadzono I Mistrzostwa Polski w Tabliczce Mnożenia. W 2011 roku zorganizował pierwszą edycję Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia, który od tamtego czasu odbywa się rokrocznie.

Szkoły zapraszamy do udziału i rejestracji na stronie http://www.wmtday.org/pl/rejestracja-2015.

Patronem medialnym V edycji Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia jest portal Edunews.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie