Po co nam projekty w szkołach?

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekty edukacyjne w szkołach to nie moda, lecz dobra praktyka, której powinniśmy domagać się jak najwięcej. Ich wprowadzenie (formalne i nieformalne) do edukacji szkolnej było i jest mądrym rozwiązaniem, rzadko bowiem jaka inna metoda uczenia się przynosi tyle dobrego po stronie rozwoju kompetencji uczniów.

Oczywiście, jak to w życiu bywa, są projekty lepsze i gorsze. Te drugie nie rozwijają uczniów za bardzo, bywają zbyt proste, zbyt mało twórcze i niekiedy wręcz urażające ambicjom i umiejętnościom młodych ludzi. No ale każdą dobrą metodę można zepsuć (podobnie jak użyć każdego dobrego narzędzia niezgodnie z jego przeznaczeniem).

Do projektów w edukacji szkolnej powinniśmy podchodzić z otwartością i uważnością. Nie chodzi o to, żeby „odbębnić” projekt edukacyjny. Projekty realizujemy po „coś” – musimy dobrze przemyśleć założenia, treści i wartości, które niesie i których uczy dany projekt. Realizując projekty w pewien sposób „pielęgnujemy marzenia” uczniów – starajmy się więc ich nie niszczyć.

O tym, dlaczego metoda projektu jest tak ważna w edukacji szkolnej i jakie powinna nieść w sobie wartości, mówił podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 – JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ (Warszawa, 2-3 lipca 2015) Witold Kołodziejczyk, ekspert edukacyjny prowadzący własny blog Edukacja Przyszłości dedykowany liderom edukacji przyszłości, członek grupy Superbelfrzy RP.

Zobaczmy wystąpienie:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie