Młody Obywatel – podsumowanie VI edycji

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szósta edycja programu Młody Obywatel dobiegła końca! Ten program realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację BGK od 2010 roku. Ostatnia edycja była poświęcona działaniom w przestrzeni publicznej: badaniu najbliższej okolicy i zmienianiu jej na lepsze, angażowaniu do tego celu lokalnej społeczności. Uczestnicy programu otrzymali m. in. wsparcie w postaci materiałów edukacyjnych pt. „Zmiennicy”.

W semestrze letnim w programie uczestniczyło 151 grup projektowych składających się z 262 opiekunów oraz 1810 uczniów – łącznie 2072 osoby. Chętni opiekunowie mieli możliwość uczestnictwa w weekendowych szkoleniach o metodzie projektu w wymiarze lokalnym, które odbyły się w Katowicach, Poznaniu i Warszawie – w sumie przeszkolone zostały 52 osoby. Ponadto przygotowaliśmy ofertę szkoleniową dla uczniów w postaci warsztatów dostosowanych tematycznie do potrzeb danej grupy – odbyło się 27 takich warsztatów w szkołach i bibliotekach w różnych częściach Polski, gromadząc ponad 400 uczestników.

Wybranym grupom zaproponowaliśmy również udział w lekcjach o finansach – zajęciach na temat podstaw bankowości prowadzonych wspólnie przez wolontariuszy BGK oraz animatorów CEO – wzięło w nich udział łącznie 369 uczniów i uczennic z 16 miejscowości.

W ramach programu uczestnicy mieli możliwość realizacji jednego z trzech tematów:

  • "Lokalni architekci", w ramach którego młodzi ludzie sprawdzali, jak wygląda ich okolica pod względem użyteczności dla mieszkańców (np. tereny zielone, place zabaw dla dzieci, podjazdy dla osób niepełnosprawnych itp.), a zebrane informacje prezentowali lokalnej społeczności oraz władzom.
  • "Z(a)maluj na lokalnie”, w ramach którego młodzież tworzyła sztukę uliczną np. w formie murali.
  • "Rozegraj okolicę", w ramach którego organizowano gry miejskie dla wybranych grup z lokalnej społeczności i opartej na lokalnych zasobach, takich jak zabytki, podania, legendy, okazy przyrody i itp.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej - mural w Mysłowicach - 6 ed. Młody Obywatel

Młodzi Obywatele najchętniej wybierali trzeci temat, czyli gry miejskie – przygotowało je aż 46% grup projektowych. Na drugim miejscu pod względem liczebności znaleźli się „Lokalni Architekci” – w ten temat zaangażowali się młodzi ludzie z 32% zespołów uczniowskich, podczas gdy sztuką ulicy zajęło się tylko 22% zespołów.

Zrealizowano wiele ciekawych inicjatyw – popularne były działania związane z patronami szkoły, np. w Luborzycy i Lublińcu przeprowadzono gry miejskie oparte na życiorysach świętych patronek: Jadwigi Królowej i Edyty Stein, natomiast w Elblągu namalowano na szkolnej fasadzie podobizny zacnych patronów: rotmistrza Witolda Pileckiego oraz mistrza olimpijskiego Janusza Kusocińskiego.

Popularne były również działania ogrodnicze: w Radomiu i Sędziejowicach uporządkowano i obsadzono nowymi roślinami przyszkolne tereny zielone, a w Środzie Wielkopolskiej ze stert europalet zbudowano oryginalne meble ogrodowe przeznaczone na szkolne podwórze. W malowidłach dominowały wątki patriotyczne (np. Kraków), biblioteczne (np. Kępno) oraz naukowo-literackie (jak np. w Miechowicach Wielkich czy Mysłowicach). W przypadku gier miejskich z kolei dominowały tematy historyczne, najczęściej odwoływano się do dziejów poszczególnych pomników, budynków i wyróżniających się mieszkańców, przeważnie lokalnych bohaterów, tak było np. w Bolimowie, Grybowie oraz w Szydłowcu.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej - mural w Miechowicach Wielkich - 6 ed. Młody Obywatel

Lokalni Architekci natomiast często skupiali się na problemach osób niepełnosprawnych – tak było np. w Sandomierzu, gdzie działanie Młodych Obywateli w sposób realny przełożyło się na przystępność lokalnej przestrzeni dla osób na wózkach inwalidzkich. Warto również wspomnieć o akcji innych Lokalnych Architektów – grupie projektowej z Gimnazjum nr 18 w Gdańsku, która jako problem swojej okolicy zdiagnozowała… psie kupy! I przeprowadziła akcję „odkupiania świata” starając się przekonać właścicieli psów do sprzątania po swoich pupilach.

Najaktywniejsze grupy miały okazję spotkać się 9 czerwca 2015 r. na Zamku Królewskim w Warszawie przy okazji Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych. Przedstawiciele Młodego Obywatela stanowili tam najliczniejszą grupę uczestników – na 88 zespołów aż 18 było z MOBa!

Wszystko co dobre szybko się kończy, tak więc skończyła się również 6. edycja Młodego Obywatela. Ale nie poprzestajemy na laurach – już teraz zapraszamy do kolejnej edycji - zajmiemy się w niej tematyką związaną ze sportem, proponując trzy działania do wyboru:

  • „Ruch z sensem”, czyli zorganizowanie charytatywnego wydarzenia sportowego z udziałem społeczności lokalnej, np. biegu, rajdu rowerowego, spływu kajakowego, turnieju piłkarskiego lub pływackiego, itp.
  • „Kronika sportowa”, polegającą na przywróceniu społeczności starych gier i zabaw poprzez ich dokumentację i praktyczne zastosowanie, dzięki zorganizowaniu pokazu czy rozgrywek.
  • „Sztafeta dyskusji”, czyli zorganizowanie debaty z udziałem władz lokalnych i sojuszników na temat możliwości rozwoju sportowego okolicy i jej mieszkańców.

W ramach programu uczestnicy otrzymają wsparcie merytoryczne, m.in. publikację tematyczną oraz możliwość udziału w szkoleniach i warsztatach, a także wsparcie finansowe w postaci grantów dla najlepszych zespołów na kontynuację działań w semestrze letnim. Czas trwania programu to jeden semestr, a udział w nim jest bezpłatny. Rekrutacja rozpocznie się 20 sierpnia i potrwa do 14 września

Więcej informacji na stronie internetowej: http://www.ceo.org.pl/pl/mlodyobywatel. Serdecznie zapraszamy!

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie