Sprawdzamy znajomość tabliczki mnożenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia to akcja edukacyjna, odbywająca się pod hasłem: „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”. Uczniowie stają się egzaminatorami, a dorośli – egzaminowanymi. W poprzedniej edycji akcji wzięło udział około 100 000 uczestników – m.in. z Polski, USA, Kolumbii, Szwajcarii, Urugwaju czy Jamajki. Kolejna – 5. edycja odbędzie się 25 września 2015 r. Darmowa rejestracja dla szkół trwa do 18 września.fot. WMTDay.org

Egzaminy przeprowadzane są przez Komisje oraz Patrole Egzaminacyjne. W każdej jednostce znajduje się co najmniej dwóch egzaminatorów (uczniów) oraz osoba nadzorująca (np. nauczyciel).

Komisje znajdują się w szkołach – w klasach, na holu, sali gimnastycznej. Na stoliku Komisji znajduje się koszyk z losami. Na każdym losie jest pięć pytań z tabliczki mnożenia. Każda osoba, które chce się sprawdzić – wyciąga jeden los. Jeśli odpowie poprawnie na wszystkie pytania – otrzymuje tytuł „Eksperta tabliczki mnożenia” oraz symboliczną legitymację. Po zdanym egzaminie egzaminator oraz egzaminowany przybijają między sobą „piątkę” lub „żółwika”.

fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Woodlands School, Montevideo, Urugwaj, 2012

Patrole wychodzą najczęściej poza teren szkoły, aby przepytać przypadkowych przechodniów. Odwiedzają też urzędy, stacje radiowe, posterunki policji i wiele innych miejsc. Często zaskakują dorosłych, którzy nie zawsze mają odwagę stanąć przed Patrolem Egzaminacyjnym. Patrol najczęściej zaopatrzony jest w kolorowe transparenty, balony i inne rekwizyty. Od razu widać, że właśnie trwa prawdziwe święto tabliczki mnożenia.

Fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Zespół Szkół w Pawłowie, 2014

Egzaminy odbywają się w główny dzień obchodów, który poprzedzony jest tygodniem przygotowań. W ramach etapu „Przypominamy sobie tabliczkę mnożenia” uczniowie uczestniczą w grach i zabawach takich jak „Matematyczny spacer” czy „Piłkarz matematyk”. Przygotowują transparenty, dekorują szkoły – wszystko, aby być w pełni gotowym na dzień egzaminów. Koordynatorzy Lokalni z kolei wybierają osoby do Komisji i Patroli Egzaminacyjnych.

Fot. WMTDay.org

Fot. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Institucion Educativa Sucre, Colon Putumayo, Kolumbia, 2013

Formuła organizacyjna akcji jest bardzo prosta. Każda szkoła organizuje Światowy Dzień wg własnego scenariusza. Po rejestracji na stronie www.wmtday.org, Organizator Lokalny ma pewność otrzymana certyfikatu licencyjnego oraz dostępu do Strefy Organizatorów. W Strefie dostępny jest szereg materiałów: losy egzaminacyjne, legitymacje MT EXPERT, scenariusze gier i zabaw, plakaty i wiele innych. Po zalogowaniu się do Strefy – Koordynator Lokalny (np. nauczyciel matematyki) wybiera materiały, scenariusz i organizuje akcję.

Akcję zapoczątkował Andrzej Grabowski, który aktywnie propagował nauczanie-uczenie się – w szczególności – tabliczki mnożenia w formie zabawowej. Najpierw opracował karty matematyczne „Tabliczka mnożenia”, z którymi w 1998 roku przeprowadzono I Mistrzostwa Polski w Tabliczce Mnożenia. W 2011 roku zorganizował pierwszą edycję Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia, który od tamtego czasu odbywa się rokrocznie.

Szkoły zapraszamy do udziału i rejestracji na stronie http://www.wmtday.org/pl/rejestracja-2015.

Patronem medialnym V edycji Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia jest portal Edunews.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie