Polish Your Polish

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka języka polskiego ma szczególne znaczenie dla dzieci w rodzinach, które wyemigrowały z Polski. Z czasem umiejętności posługiwania się językiem ojczystym zmniejszają się. W Stanach Zjednoczonych ruszyły badania dotyczące poziomu znajomości języka polskiego wśród Polaków zamieszkałych w Stanach Zjednoczonych. Będziemy mogli dowiedzieć się między innymi, w jakim stopniu Polacy za oceanem posługują się ojczystym językiem w swoich domach, czy polscy rodzice nauczają polskiego swoich dzieci i jakich narzędzi używają, by zachęcić najmłodsze pokolenia, urodzone w USA, do jego nauki, do poznawania ojczystej kultury, tradycji i historii.

Polish Your Polish to projekt Fundacji Dobra Polska Szkoła w Nowym Jorku i warszawskiej Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, prowadzony wspólnie z Radą Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk (PAN) i współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.

Badania dotyczące poziomu znajomości języka polskiego to pierwsza część projektu Polish your Polish. Do tej pory ankietę zawierającą 57 pytań otrzymało do wypełnienia ponad 1000 Polaków zamieszkałych we wszystkich ważniejszych stanach USA pod względem liczebności Polonii, w tym rodziców związanych ze środowiskami szkół sobotnich, organizacjami polonijnymi oraz osób nie związanych z żadnymi polonijnymi środowiskami.

Ankieta jest też dostępna online, do jej wypełnienia organizatorzy zachęcają wszystkich rodaków zamieszkałych za oceanem.

Wyniki badań przysłużą się badaniom nad językiem prowadzonym przez Radę Języka Polskiego, jak również tym organizacjom i instytucjom w Polsce, które działają na rzecz utrzymania i rozwoju języka Polskiego wśród Polonii. Opracowania będą fundamentem do podejmowania w najbliższej przyszłości szeregu działań i realizacji polonijnych projektów mających służyć promocji języka polskiego w polonijnych środowiskach USA, opracowywanych zarówno przez polonijne jak i polskie organizacje. Do tej pory nie przeprowadzono podobnych badań na terenie USA.

Na podstawie wyników ankiet opracowany zostanie "Raport na temat stosunku do języka polskiego wśród Polonii w USA", który opublikowany zostanie w polskich i polonijnych mediach, jak również zaprezentowany 15 października na tegorocznych obchodach Polonijnego Dnia Dwujęzyczności w USA.

W drugiej części projektu na bazie otrzymanych wyników badań powstanie specjalny poradnik dla polonijnych rodziców w formie e-booka, jak również aplikacja dla dzieci i młodzieży na tablety, smartfony i komputery do nauki języka polskiego, w multimedialnej, przystępnej formie gier i zabaw przybliżających polską historię, kulturę i sztukę, przyrodę i geografię. W ramach promocji aplikacji zostaną przeprowadzone w wybranych polskich szkołach w USA warsztaty językowe dla dzieci i młodzieży na temat aktywnych form uczenia się języka polskiego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Więcej informacji: Danuta Świątek, Fundacja Dobra Polska Szkoła, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekt współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie