Z czytaniem za pan brat

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wspólne czytanie to coś więcej niż tylko poznawanie fascynujących światów ulubionych bohaterów książkowych. Dzieci z 450 klubów czytelniczych w całej Polsce, które powstały w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) PoczytajMy, razem się bawią, tańczą, występują. Co najważniejsze uczą się także pracy w zespole, odpowiedzialności za innych, budują pewność siebie i pokazują, że czytanie jest świetnym sposobem spędzania wolnego czasu.

Z miłości do książek 

"Zazwyczaj słyszy się, że dzisiejsza młodzież wolny czas spędza w internecie, a rosnąca liczba klubów czytelniczych pokazuje, że są dzieci, i jest ich całkiem dużo, dla których czytanie jest najciekawszą rozrywką" – mówi Anna Piszewska, koordynatorka programu PoczytajMy. "Najwięcej klubów czytelniczych w tym roku pojawiło się w województwach śląskim, mazowieckim i wielkopolskim. Cieszy szczególnie fakt, że gro z nich powstało w małych miejscowościach."

Mali miłośnicy książek pod opieką dorosłych przygotowują regularne spotkania czytelnicze dla dzieci z przedszkoli, świetlic, szkół podstawowych czy domów dziecka. Dzięki udziałowi w programie młodzież ma szansę działać na rzecz innych a także poznawać swoją najbliższą okolicę – jej historię, legendy z nią związane.

Można się sprawdzić

Jak wynika z doświadczeń naszych uczestników głośne czytanie pozwala zmienić postrzeganie samego siebie. "Chcieliśmy się dzielić naszą miłością do książek, a okazało się, że bardzo wiele otrzymaliśmy od naszych wiernych słuchaczy" – mówi Kinga, uczennica z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie. "Widząc ciekawość w oczach maluchów, zapominaliśmy o tremie przed wystąpieniami publicznymi. Każde takie głośne czytanie wzmacniało naszą wiarę w samych siebie" – dodaje Alicja. Dziewczyny podkreślają, że są uczennicami klasy artystyczno-pedagogicznej i mogły w praktyce sprawdzić, czy wybrały właściwy dla siebie kierunek kształcenia. Podobne spostrzeżenia mają uczennice z Liceum Ogólnokształcącego w Krzepicach, które czytały bajki grupie Smerfów w Przedszkolu Samorządowym nr 1. Ewa, Natalia i Agnieszka zgodnie przyznają, że wspólny czas z maluchami był świetną okazją do poznania warsztatu nauczyciela wychowania przedszkolnego i był źródłem olbrzymiej satysfakcji.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Patrzeć na świat z wrażliwością

Czytanie ma różne oblicze, co pokazali uczniowie z Prywatnej Szkoły Podstawowej Gaudium Et Studium w Poznaniu. Wykazali się oni wyjątkową wrażliwością społeczną, podejmując się wyzwania, jakim było zorganizowanie „żywej biblioteki” z udziałem osób o różnych narodowościach. "Nie zgadzamy się na agresję, na to, że jeden człowiek atakuje drugiego tylko dlatego, że ma inny kolor skóry czy wyznanie" – mówi Jakub, jeden z autorów projektu. "Młodzież pierwotnie chciała propagować czytelnictwo wśród najmłodszych. Jednak po pobiciu na tle rasowym, do jakiego doszło w naszym mieście, sami zaproponowali, żeby rozmawiać o tolerancji" – mówi Katarzyna Kłopska, opiekunka zespołu, który realizował PoczytajMy. Zamiast tradycyjnych książek młodzi ludzie „czytali” żywe historie zaproszonych gości – przedstawicieli innych narodowości mieszkających w Polsce. "Na jednym spotkaniu jeden z uczniów zapytał się Palestyńczyka czy on jest terrorystą. Dzięki otwartości i ciekawości poznawczej dzieci ze szkół podstawowych konfrontowały stereotypy z rzeczywistością, uczyły się tolerancji i poszanowania inności" – dodaje Katarzyna Kłopska.

Czytają również najmłodsi

Szczególnie cieszy, jak w czytanie innym angażują się najmłodsi. Członkinie klubu czytelniczego działającego przy Szkole Podstawowej w Łęczycy przygotowały dla swoich rówieśników Dzień Postaci z Bajek. W świat Kota w Butach, Śnieżki, Królowej Śniegu, Księżniczek, Książąt, Brzydkiego Kaczątka wprowadziły uczennice, przedstawiając Kapryśną Księżniczkę. W bajkowym klimacie spotkanie czytelnicze z najmłodszymi utrzymali również uczniowie z Gimnazjum nr 1 im. Książąt Oleśnickich w Oleśnicy. Klubowicze odwiedzili grupę Tygrysków z Przedszkola nr 1 i zaproponowali swoiste kalambury – raz maluszki zgadywały, jakie postacie odgrywają uczniowie, raz przedszkolaki wcielały się w role ulubionych bohaterów bajkowych. Dobór książki do wspólnego czytania był również bardzo przemyślany – „Kubuś Puchatek i Hefalumpy” – książka, w której idealnie przedstawiono łamanie stereotypów.

Jak to jest z tym czytaniem?

Jak wynika z Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) 5% dzieci w podstawówce w ogóle nie czyta książek, a w gimnazjum zwiększa się ten odsetek do 14%. "Tym bardziej jest potrzebne to, co robimy" – przyznaje Anna Piszewska. "Dzieci, wspólnie czytając, kształtują w sobie nawyk obcowania z książką i przy okazji zdobywają wiele cennych umiejętności – występowania publicznego czy współpracy w grupie" – dodaje Anna Piszewska.

 

Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie