Kosmos w szkole

fot. domena publiczna Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak zainteresować uczniów naukami ścisłymi? Można to zrobić na przykład poprzez ukazanie ich w kontekście kosmicznym. Zajęcia uzupełnione o tę perspektywę są dla uczniów bardzo ciekawe.

W ciągu dwóch lat w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie konstruowali rakiety w programie OpenRocket, tworzyli kieszonkowe Układy Słoneczne z papieru toaletowego, czy nauczyli się faz księżyca na ciasteczkach typu markizy. Ze wszystkich zajęć prowadzona jest dokumentacja fotograficzna i wraz z krótkim opisem umieszczana na blogu. Większość pomysłów na lekcje pochodzi z Europejskiego Biura Edukacji Kosmicznej ESERO, który jest programem edukacyjnym Europejskiej Agencji Kosmicznej. Na stronie programu jest wiele ciekawych scenariuszy do pobrania. Dodatkowo warto śledzić stronę ze względu na bardzo interesujące konkursy i wydarzenia.

W kwietniu 2016 roku uczniowie z Pielgrzymowic mieli okazję uczestniczyć w projekcie „Kariery Kosmiczne”, który umożliwił im udział w telekonferencji na żywo z astronautą Timem Peake’em znajdującym się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Oprócz tego uczniowie brali udział w konkursie pisania esejów na tematy astronomiczne Cassini Scientist for a Day (w partnerstwie z Centrum Badań Kosmicznych PAN). Natomiast obecnie szkoła uczestniczy w konkursie Astro Pi, który składa się z dwóch rodzajów misji. Misja zero przeznaczona była dla uczniów do czternastego roku życia i polegała na napisaniu krótkiego programu komputerowego w języku Python, który wyświetli pozdrowienia dla astronautów oraz poda temperaturę powietrza panującą na ISS. W tym tygodniu szkoła otrzymała wiadomość, że programy dwóch zespołów przeszły wszystkie kontrole i zostaną one uruchomione na ISS do lutego 2018 roku!

Druga misja to laboratorium kosmiczne przeznaczona dla uczniów do dziewiętnastego roku życia. Konkurs składa się z czterech etapów. W pierwszym etapie uczniowie mieli za zadanie zaprojektować eksperyment naukowy, który wykorzysta jeden z dwóch komputerów Astro Pi umieszczonych na pokładzie ISS. Do udziału w konkursie zgłosiły się dwa zespoły uczniowskie z Pielgrzymowic i oba przeszły do etapu drugiego. Szkoła otrzymała od Europejskiej Agencji Kosmicznej zestaw Astro Pi składający się z mikrokomputera i różnych czujników.

Do 7 lutego 2018 roku uczniowie mają czas na zaprogramowanie eksperymentu w Pythonie. W trzecim etapie jury konkursowe wybierze misje, które zostaną uruchomione na ISS, a zebrane dane zostaną wysłane do drużyn. W ostatnim etapie zespoły będą miały za zadanie napisać raport, w którym zostanie dokonana analiza zebranych danych.

W związku z szybkim rozwojem technologii, ten sektor będzie w perspektywie czasu potrzebował coraz więcej wykwalifikowanych pracowników. Uczniowie potrzebują inspiracji i przestrzeni do działania. Bardzo ważna jest tutaj rola nauczycieli, którzy przy wsparciu takich programów jak ESERO mogą swoje zajęcia bardzo uatrakcyjnić.

Zajęcia, które prowadzę, odbywają się w piątki o 7 rano i mimo tak wczesnej pory chętnych nie brakuje.

 

Notka o autorce: Anna Adamek – nauczycielka przyrody, geografii i logopeda w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka bloga http://kmo-pielgrzymowice.blogspot.com/. Interesuje się tym, jak w skuteczny sposób rozwijać ścieżki kariery uczniów w naukach ścisłych i technicznych. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie