Kolej na młodych!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich latach głos młodego pokolenia zaczął wybrzmiewać w Polsce mocniej niż jeszcze dekadę temu. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się inicjatywy, które dotyczą tematów dotychczas zarezerwowanych dla tych dużo starszych (katastrofa klimatyczna, jakość powietrza, edukacja obywatelska, edukacja seksualna i in.). Choć tendencja ta zaczyna nabierać rozpędu, to nadal wydaje się, że dyskurs publiczny w Polsce zdominowany jest przez osoby w średnim wieku z dużych miejscowości. Młodzi mówią – czas na zmiany!

Prawa człowieka, wpływ, edukacja i zdrowie psychiczne – to główne tematy warsztatów dla młodych liderek i liderów (17-25 lat), którzy spotkali się z końcem marca br. w Ambasadzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Warszawie. Do stolicy zjechali działacze w wieku 17-25 lat m.in. z Braniewa, Łomży, Mielca, Poznania, Zawiercia czy Bielska Białej, którzy na co dzień aktywnie uczestniczą w życiu swoich wspólnot poprzez działalność społeczną, wolontariat, zasiadanie w młodzieżowych radach miejskich itp. Uczestnicy i uczestniczki mieli okazję nie tylko zauważyć różnice pomiędzy działalnością społeczną w małych, średnich i dużych społecznościach, ale także dostrzec i wyartykułować to, co jest dla nich wspólne i ważne. Tematami, które wzbudziły największe emocje była edukacja, prawa człowieka, zdrowie psychiczne i wpływ na rzeczywistość.

Warsztaty dla młodych były kontynuacją przedsięwzięć realizowanych przez Fundację Szkoła Liderów, która od lat organizuje projekty rozwojowe dla młodzieży w całej Polsce (Nowi Młodzi Liderzy, Warszawska Akademia Młodych Liderów i in.), a także realizacją celów Ambasady Brytyjskiej, która w ostatnim czasie przygląda się potrzebom młodego pokolenia. Odzwierciedleniem tego jest m. in. raport Next Generation Poland, wydany przez British Council Poland dzięki wsparciu Ambasady, który stał się inspiracją do zorganizowania wydarzenia.

Jak ważne jest dopuszczenie młodzieży do dyskusji o współczesności i tworzenie warunków do zwiększania ich głosu w dyskursie publicznym wie dobrze Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Anna Clunes, która osobiście spotkała się z uczestnikami, żeby móc ich wysłuchać, odpowiedzieć na nurtujące pytania, dowiedzieć się, czego oczekują od decydentów i w jaki sposób Ambasada może wesprzeć młode pokolenie w realizacji bliskich jemu celów.

Dwudniowe warsztaty nie tylko były próbą oddania głosu młodym i uważnego przysłuchiwania się temu czego potrzebują jako pokolenie, jakie mają oczekiwania od przedstawicieli starszych pokoleń, ale także doświadczeniem budującym odporność indywidualną uczestników i uczestniczek oraz pobudzającym motywację do działań społecznych i obywatelskich, opartych na wartościach takich jak: różnorodność, zdemokratyzowanie dostępu do edukacji czy odpowiedzialność za środowisko naturalne.

Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Youth next” realizowanego przez Fundację Szkoła Liderów przy wsparciu Ambasady Brytyjskiej w Warszawie.

(Źródło: Fundacja Szkoła Liderów)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie