Kolej na młodych!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich latach głos młodego pokolenia zaczął wybrzmiewać w Polsce mocniej niż jeszcze dekadę temu. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się inicjatywy, które dotyczą tematów dotychczas zarezerwowanych dla tych dużo starszych (katastrofa klimatyczna, jakość powietrza, edukacja obywatelska, edukacja seksualna i in.). Choć tendencja ta zaczyna nabierać rozpędu, to nadal wydaje się, że dyskurs publiczny w Polsce zdominowany jest przez osoby w średnim wieku z dużych miejscowości. Młodzi mówią – czas na zmiany!

Prawa człowieka, wpływ, edukacja i zdrowie psychiczne – to główne tematy warsztatów dla młodych liderek i liderów (17-25 lat), którzy spotkali się z końcem marca br. w Ambasadzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Warszawie. Do stolicy zjechali działacze w wieku 17-25 lat m.in. z Braniewa, Łomży, Mielca, Poznania, Zawiercia czy Bielska Białej, którzy na co dzień aktywnie uczestniczą w życiu swoich wspólnot poprzez działalność społeczną, wolontariat, zasiadanie w młodzieżowych radach miejskich itp. Uczestnicy i uczestniczki mieli okazję nie tylko zauważyć różnice pomiędzy działalnością społeczną w małych, średnich i dużych społecznościach, ale także dostrzec i wyartykułować to, co jest dla nich wspólne i ważne. Tematami, które wzbudziły największe emocje była edukacja, prawa człowieka, zdrowie psychiczne i wpływ na rzeczywistość.

Warsztaty dla młodych były kontynuacją przedsięwzięć realizowanych przez Fundację Szkoła Liderów, która od lat organizuje projekty rozwojowe dla młodzieży w całej Polsce (Nowi Młodzi Liderzy, Warszawska Akademia Młodych Liderów i in.), a także realizacją celów Ambasady Brytyjskiej, która w ostatnim czasie przygląda się potrzebom młodego pokolenia. Odzwierciedleniem tego jest m. in. raport Next Generation Poland, wydany przez British Council Poland dzięki wsparciu Ambasady, który stał się inspiracją do zorganizowania wydarzenia.

Jak ważne jest dopuszczenie młodzieży do dyskusji o współczesności i tworzenie warunków do zwiększania ich głosu w dyskursie publicznym wie dobrze Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Anna Clunes, która osobiście spotkała się z uczestnikami, żeby móc ich wysłuchać, odpowiedzieć na nurtujące pytania, dowiedzieć się, czego oczekują od decydentów i w jaki sposób Ambasada może wesprzeć młode pokolenie w realizacji bliskich jemu celów.

Dwudniowe warsztaty nie tylko były próbą oddania głosu młodym i uważnego przysłuchiwania się temu czego potrzebują jako pokolenie, jakie mają oczekiwania od przedstawicieli starszych pokoleń, ale także doświadczeniem budującym odporność indywidualną uczestników i uczestniczek oraz pobudzającym motywację do działań społecznych i obywatelskich, opartych na wartościach takich jak: różnorodność, zdemokratyzowanie dostępu do edukacji czy odpowiedzialność za środowisko naturalne.

Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Youth next” realizowanego przez Fundację Szkoła Liderów przy wsparciu Ambasady Brytyjskiej w Warszawie.

(Źródło: Fundacja Szkoła Liderów)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie