Zadbajmy o szczęście w szkole!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia.

III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole obchodzimy w tym roku w dniach 19-25 września 2022, zaś hasło na ten rok brzmi: DBAJMY O DOBRE RELACJE. Inauguracja Tygodnia Szczęścia w Szkole odbędzie się dnia 19 września (poniedziałek) 2022 w Hevelianum w Gdańsku. Podsumowaniem akcji będzie konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole, która odbędzie się stacjonarnie w dniu 26 września (poniedziałek) 2022 w Liceum Ogólnokształcącym nr 14 we Wrocławiu, na którą wszystkich serdecznie zapraszamy. Wydarzenie to odbywa się w Polsce już po raz trzeci. Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie. Również w tym roku „szkolne” aktywności zostały oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody.

W ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia i dobrostanu w narracji i w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania. Chodzi o podjęcie w tym czasie tematyki szczęścia, które przejawia się, według Martina Seligmana, w:

  • przeżywaniu pozytywnych emocji – różnorakich, bo to jest i radość, i duma, wdzięczność, zachwyt,
  • uruchamianiu zaangażowania, doświadczaniu FLOW,
  • wzmacnianiu relacji,
  • nadawaniu sensu i znaczenia wydarzeniom, sytuacjom,
  • odkrywaniu i uruchamianiu w praktyce mocnych stron, talentów oraz wykorzystywaniu ich dla dobra wspólnoty – koleżeńskiej, szkolnej, sąsiedzkiej, rodzinnej.

Na koniec należy przygotować krótką formę artystyczną (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, żywy obraz itd. na temat „DOBRE RELACJE W SZKOLE TO…” i opublikować nagraną scenkę do 23 września (piątek) na YouTube z hasztagami: #tydzienszczesciawszkole2022 #happinessatschool.

Przykłady aktywności, które można wykorzystać w ramach obchodów:

  • Święto Dobrych Relacji – o wadze dobrych relacji: koleżeńskich, przyjacielskich, szkolnych, nauczycielskich, rodzinnych, sąsiedzkich (np. w świetle wojny w Ukrainie). Świętowanie dobrych relacji można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
  • Dzień Empatii – czym jest empatia? W jaki sposób możemy ją rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą empatyczną?
  • Dzień Spokoju – czym jest spokój? Jakie to uczucie? Jakie są warunki, gdy jestem spokojny/a w szkole? Z kim doświadczam w szkole spokoju? Jak wzmacnia to nasze relacje?
  • Święto Zaufania – do kogo czuję zaufanie? Kiedy czuje się w szkole bezpieczny/bezpieczna? Miejsca, przestrzenie, osoby, poruszane tematy.
  • Dzień Zachwytu – kiedy uruchamiam zachwyt w szkole? Czym lub kim się zachwycam?
  • Dzień Dobrego Humoru – jak humor pomaga nam w trudnych sytuacjach, w jaki sposób buforuje stres?
  • Święto Dobrego Słowa – o wadze dobrego słowa, które buduje, a nie rujnuje poczucie własnej wartości
  • Dzień Przyjaciela – mój przyjaciel – jakie cechy cenię w nim najbardziej i dlaczego? Czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Rozmowy między pokoleniami?
  • Dzień Inspiracji – co mnie inspiruje w szkole? Kto jest moim Inspiratorem? W jaki sposób wpływa to na nasze relacje?
  • Dzień Dumy – jak często przeżywam dumę w szkole? Co to za uczucie?
  • Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
  • Święto Marzeń – jak często moje marzenia pozostają w sferze tylko ulotnych myśli, a jak często potrafię marzenia zamienić na konkretne cele, nawet odległe, do realizacji? Co mnie do tego zachęca? Jakie są korzyści ze snucia marzeń?
  • Dzień Blisko Natury – w jaki sposób kontakt z naturą nas wzmacnia, pozytywnie nastraja? Jakie są korzyści obcowania z przyrodą, naturą?

Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:

  • Jak dobry humor wpływa na relacje w szkole?
  • W jaki sposób empatia sprzyja nabieraniu odwagi w szkole?
  • Jakie cechy łączą Cię z Twoim przyjacielem? Co macie ze sobą wspólnego?
  • Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na kreatywność, zapamiętywanie?
  • W jaki sposób zabawa wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie kompetencje rozwijamy w trakcie zabawy w szkole?
  • Jak więzi z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływają na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?

Formy tych aktywności mogą być dowolne. Angażujmy dzieci, młodzież i dorosłych. Całą szkołę, przedszkole, ale i osoby, które są z naszą placówką zaprzyjaźnione. Bo szkoła i przedszkole to miejsca uczenia się przez całe życie.

Więcej informacji o projekcie na stronie: https://happinessatschool.pl/

Życzę nieskończonych pokładów szczęścia!

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest inicjatorką Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Edukatorka, coach, trenerka i doradca nauczycieli, dyrektorów i rodziców w obszarze psychologii pozytywnej i wzmacniania dobrostanu. Naukowiec i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w edukacji. Autorka realizowanego w szkołach programu Happiness at School, którego celem jest poprawa dobrostanu i poczucia szczęścia całego środowiska szkoły. Pierwszy w Polsce Chief Happiness Officer w edukacji. Prowadzi własnego bloga MovusMovere.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie