Co mają ze sobą wspólnego online, offline i wartości?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy rozdzielanie online i offline ma w dzisiejszych czasach sens? Zarówno młodzież, jak i dorośli korzystają z sieci codziennie: filmy, gry, muzyka, wiadomości, aktywność w grupach i na forach, kontakt ze znajomymi i rodziną, zdobywanie wiedzy, kreowanie siebie…

Wiele naszych codziennych aktywności przeniosło się do internetu. To samo dotyczy dzieci i młodzieży - to w sieci często zaspokajają swoje podstawowe potrzeby:

  • ciekawości i samorealizacji,
  • rozrywki i przeżywania emocji,
  • bliskości i przynależności,
  • kreowania własnej tożsamości i uznania.

A jednak świat online (tak, jak offline) nie jest pozbawiony zagrożeń. Zwłaszcza dzieci mogą być narażone na uzależnienia i szkodliwe zachowania. Dlatego tak ważne jest, aby rozmawiać o internecie. Tymczasem 76% rodziców i 70% nauczycieli uważa, że trudno jest poruszać niektóre tematy z dziećmi, a 29% rodziców i 25% nauczycieli sądzi, że nie ma odpowiednich umiejętności i wiedzy związanej z obsługą komputera / internetu.

Odpowiedzią na te potrzeby rodziców i nauczycieli jest program Asy Internetu. Opiera się on na edukacji poprzez wartości przydatne zarówno online, jak i offline:

  • rozsądek (udostępniaj z głową),
  • uważność (nie daj się nabrać),
  • siła (chroń swoje sekrety),
  • życzliwość (życzliwość jest fajna),
  • odwaga (rozmawiaj o wątpliwościach).

Nauczyciele, którzy zapiszą się do programu, mogą liczyć na darmowe (finansowane przez Google) szkolenia. Otrzymują także zestaw materiałów: scenariusze lekcji dla klas 0-3 oraz 4-8, dodatkowe opowiadania “Asy i Turniej”, które są wyjściem do rozmowy i różnych aktywności kształtujących wartości, a także wiele webinarów i materiałów dodatkowych do pobrania ze strony https://asyinternetu.szkolazklasa.org.pl/. Wszystkim, także rodzicom i samym uczniom, program oferuje grę online Interlandia oraz kurs e-learningowy (także dostępne na stronie).

Warto podejść do edukacji medialnej i cyberbezpieczeństwa z rozsądkiem i uważnością, ale także życzliwością dla młodych osób, wzmacniając w dzieciach wartości, które pozwalają odnaleźć się w otaczającym ich świecie - złożonym z aktywności online i offline.

Zachęcam do obejrzenia wystąpienia Barbary Ostrowskiej podczas INSPIR@CJI 2022:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce:Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; autorka materiałów edukacyjnych; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynatorka programów edukacyjnych; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie