Jak uczyć dzieci o cyberbezpieczeństwie? Nauczyciele wdrażają program Cyber Academy

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyber Academy to darmowy program edukacyjny, który został przygotowany w ramach globalnej inicjatywy Internet Safety For Kids & Families (ISKF), przez firmę Trend Micro. Cykl bezpłatnych szkoleń w formie krótkich filmików animowanych, skierowanych do dzieci w wieku 7-10 lat, został zaprojektowany z myślą o edukacji dzieci pod okiem rodziców i nauczycieli. Każdy odcinek zawiera w związku z tym dedykowane materiały dydaktyczne dla dorosłych, w tym przewodnik konwersacyjny. Z jedną z nauczycielek, która miała okazję przeprowadzać program, rozmawiamy o jego założeniach i skuteczności.

Edunews.pl: W tym roku szkoła, w której Pani uczy, jest jedną z placówek, które biorą udział w programie Cyber Academy, kampanii edukacyjnej dotyczącej cyberbezpieczeństwa, kierowanej przede wszystkim do dzieci.

Katarzyna Mieczyk: Zgadza się, mam przyjemność być jego koordynatorem w jednej z warszawskich szkół podstawowych.

Czy mogłaby Pani opowiedzieć nieco więcej na temat programu, który będzie realizowany?

Program podzielony jest na 10 tematów, poruszających niezwykle ważną kwestię dzisiejszych czasów — zasad bezpieczeństwa, jakie uczniowie powinni zachować podczas korzystania z dóbr Internetu. Lekcje podparte są wspaniałymi pomocami dydaktycznymi m.in. przewodnikiem dla nauczycieli, krótkimi filmami, które wprowadzają uczniów w temat, quizami i kartami zawierających ćwiczenia utrwalające zdobytą podczas lekcji wiedzę. Ponadto dla biorących udział w programie, przygotowano dzienniczek, do którego można wklejać naklejki po odbytej lekcji, co wpływa na uczniów bardzo motywująco.

A czego dokładnie mogą nauczyć się dzieci dzięki udziałowi szkoły w programie?

Wiedza, jaką dzięki Cyber Academy przekazujemy wszystkim odbiorcom, w dzisiejszej dobie wszechogarniającej nas techniki, powinna stać się tak naprawdę wiedzą elementarną. Poruszane są takie zagadnienia jak odpowiednie planowanie czasu korzystania z komputera czy innych urządzeń, dbałość o prywatność danych i informacji, w tym zdjęć czy filmów. Rozmawiamy także o szacunku i życzliwości w sieci oraz sposobach walki z tzw. „hejtem”.

Program pomaga zrozumieć również ważne kwestie związane z zabezpieczeniami, o których należy pamiętać, korzystając ze sprzętu komputerowego i Internetu – o istocie wprowadzania i regularnej zmianie haseł oraz sposobach weryfikacji i ochronie prywatności w sieci, podczas korzystania z komunikatorów, poczty, serwisów i innych usług internetowych.

Z jakim odbiorem wśród uczniów spotykają się zajęcia? I o jakiej skali w ogóle mówimy, jak dużo dzieci przystępuje do udziału w programie?

W placówce, w której pracuję, do programu przystąpiło około 300 uczniów z klas 1-4 i śmiało mogę powiedzieć, że wszystkie dzieci biorące w nim udział, z niecierpliwością czekają na kolejne lekcje. Materiały są tak przygotowane, że zarówno uczeń z klasy 1, jak i ten z klasy 4, nie ma problemu z odbiorem treści i tematyki danej lekcji, co rzadko się zdarza podczas realizowania programów edukacyjnych. Mam na myśli, że większość z nich zazwyczaj jest nakierowana na odbiorców w jednej grupie wiekowej.

Jaka jest Pani zdaniem największa wartość płynąca z przeprowadzania programu Cyber Academy wśród uczniów?

W dzisiejszych czasach coraz częściej słyszy się wiele różnych, przykrych historii dotyczących nieumiejętnego korzystania przez dzieci i młodzież z zasobów Internetu. Dzięki tym kilku lekcjom możemy uświadomić najmłodszym, a także często samym sobie, o środkach ostrożności, jakie należy zachować, aby czuć się bezpiecznie podczas korzystania z Internetu. Cyber Academy to warty uwagi program, który gorąco polecam nauczycielom i rodzicom. Można przeprowadzić go w szkole z uczniami albo indywidualnie.

***

Cyber Academy to także internetowe quizy utrwalające wiedzę po każdym odcinku oraz specjalne materiały, które po wydrukowaniu mogą zostać wykorzystane jako zadania domowe.

Cały program i materiały Trend Micro Cyber Academy można znaleźć na stronie: https://www.trendmicro.com/internet-safety/pl/cyber-academy 

Nauczyciele z całej Polski mogą zgłaszać swoje szkoły do programu przez formularz kontaktowy: https://forms.gle/yJw997KKWkwyszwL8

W ramach programu ISKF uruchomiony został również konkurs online na najlepszy film lub plakat What’s Your Story, który jest skierowany do dzieci w wieku 7-17 lat. Jego tegoroczny motyw przewodni, „Jak mógłbyś wykorzystać Internet, by pomagać innym i zmieniać świat na lepszy?”, to szansa na danie młodzieży głosu w globalnej dyskusji na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu, przy jednoczesnym zachęceniu do pozytywnego korzystania z mediów społecznościowych.

Więcej na temat konkursu What’s Your Story: https://whatsyourstory.trendmicro.pl/

 

Notka o rozmówczyni: Karolina Mieczyk pracuje w Szkole Podstawowej nr 3 w Łomiankach, w której koordynuje program Cyber Academy. W zawodzie od 11 lat. Bardzo lubi pracę z dziećmi i młodzieżą, dostarcza jej to wiele satysfakcji. Kończy dodatkowy kierunek studiów z zakresu terapii pedagogicznej i zdobywa nowe, związane z tym doświadczenie zawodowe.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie