Co mają ze sobą wspólnego online, offline i wartości?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy rozdzielanie online i offline ma w dzisiejszych czasach sens? Zarówno młodzież, jak i dorośli korzystają z sieci codziennie: filmy, gry, muzyka, wiadomości, aktywność w grupach i na forach, kontakt ze znajomymi i rodziną, zdobywanie wiedzy, kreowanie siebie…

Wiele naszych codziennych aktywności przeniosło się do internetu. To samo dotyczy dzieci i młodzieży - to w sieci często zaspokajają swoje podstawowe potrzeby:

  • ciekawości i samorealizacji,
  • rozrywki i przeżywania emocji,
  • bliskości i przynależności,
  • kreowania własnej tożsamości i uznania.

A jednak świat online (tak, jak offline) nie jest pozbawiony zagrożeń. Zwłaszcza dzieci mogą być narażone na uzależnienia i szkodliwe zachowania. Dlatego tak ważne jest, aby rozmawiać o internecie. Tymczasem 76% rodziców i 70% nauczycieli uważa, że trudno jest poruszać niektóre tematy z dziećmi, a 29% rodziców i 25% nauczycieli sądzi, że nie ma odpowiednich umiejętności i wiedzy związanej z obsługą komputera / internetu.

Odpowiedzią na te potrzeby rodziców i nauczycieli jest program Asy Internetu. Opiera się on na edukacji poprzez wartości przydatne zarówno online, jak i offline:

  • rozsądek (udostępniaj z głową),
  • uważność (nie daj się nabrać),
  • siła (chroń swoje sekrety),
  • życzliwość (życzliwość jest fajna),
  • odwaga (rozmawiaj o wątpliwościach).

Nauczyciele, którzy zapiszą się do programu, mogą liczyć na darmowe (finansowane przez Google) szkolenia. Otrzymują także zestaw materiałów: scenariusze lekcji dla klas 0-3 oraz 4-8, dodatkowe opowiadania “Asy i Turniej”, które są wyjściem do rozmowy i różnych aktywności kształtujących wartości, a także wiele webinarów i materiałów dodatkowych do pobrania ze strony https://asyinternetu.szkolazklasa.org.pl/. Wszystkim, także rodzicom i samym uczniom, program oferuje grę online Interlandia oraz kurs e-learningowy (także dostępne na stronie).

Warto podejść do edukacji medialnej i cyberbezpieczeństwa z rozsądkiem i uważnością, ale także życzliwością dla młodych osób, wzmacniając w dzieciach wartości, które pozwalają odnaleźć się w otaczającym ich świecie - złożonym z aktywności online i offline.

Zachęcam do obejrzenia wystąpienia Barbary Ostrowskiej podczas INSPIR@CJI 2022:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce:Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; autorka materiałów edukacyjnych; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynatorka programów edukacyjnych; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie