STEM w Bibliotece? O współpracy z dziećmi i ze szkołami

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Program Amazon Kindloteki STEM otwiera w naszej bibliotece wiele możliwości na promocję czytelnictwa poprzez naukę z wykorzystaniem takich dziedzin jak Science, Technology, Engineering i Mathematics, a także pomaga poznawać nowe technologie, wejść w świat programowania i robotyki. Dzięki Kindlotece możemy poszerzać naszej placówce ofertę edukacyjną dla uczniów, czytelników oraz dzieci i młodzieży z różnych typów szkół.

Skuteczna promocja czytelnictwa jest wyzwaniem dla wielu, m.in. dla szkół, bibliotek, rodziców. Wciąż szukamy sposóbów, by zachęcić młodych ludzi do sięgania po książkę, nie tylko z obowiązku, a przede wszystkim dla własnej przyjemności. W popularyzowaniu czytelnictwa pomaga nam firma Amazon i jej program Kindlotek, współtworzony wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog.

Tego typu zajęcia, wykorzystujące metody STEM, prowadzone są także w Kindlotece mieszczącej się w Zagłębiowskiej Mediatece, która należy do sieci placówek Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Przestrzeń edukacyjna powstała w 2021 roku i od tego czasu zarówno grupy szkolne, jak i indywidualni, młodzi czytelnicy uczestniczą w zajęciach programistyczno-robotycznych oraz wykorzystujących elementy nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. W Kindlotece wdrażamy uczniów w świat pisania kodów i programowania oraz praca w aplikacjach lub różnych programach, np. ScratchJr, Scratch, Scottie Go!, Canva.

Ciekawym i innowacyjnym podejściem w dziedzinie czytelnictwa jest łączenie nauki programowania z zajęciami o charakterze literackim. Już najmłodsze dzieci możemy uczyć pisania kodów na macie do kodowania, wykorzystując do tego elementy zawarte w konkretnej książce lub utworze literackim. Do tego poza samą nauką pisania skryptów, można wpleść elementy ze świata nauki, matematyki czy technologii: odszyfrowywanie tytułów książek lub fragmentów tekstu, tworzenie zagadek do ulubionych książek, praca z tekstem na czytniku ebooków.

Czy łączenie poezji z technologią i inżynierią jest możliwe? Dzięki zajęciom wykorzystującym STEM - jak najbardziej. Można zaproponować uczniom metodę pracy, która polega na odszyfrowywaniu brakujących wyrazów w wierszu, a potem stworzenie interaktywnej kartki, która będzie nawiązaniem do samego autora i jego twórczości. Uczniowie w trakcie takich lekcji bibliotecznych rozwijają różne cechy i obszary: kreatywność, logiczne myślenie, radość i dobrą zabawę.

Standardowa praca z tekstem bywa niekiedy nudna. Dlaczego by tego nie przełamać i przy użyciu nowych technologii uatrakcyjnić formę zajęć? Ulubione elementy i fragmenty książki można przenieść do programu graficznego lub do nauki kodowania. Stworzyć komiks i animację nawiązującą do tekstu i bohaterów literackich. Rozwijamy wyobraźnię uczniów także podczas zajęć na macie do kodowania, gdzie kodując trasę, zbierane są elementy, na podstawie których uczestnicy stworzą własną opowieść z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem. Niejednokrotnie takie zadanie pokazuje, jak bogatą wyobraźnię posiadają dzieci – powstają opowiadania o smokach, rodach szlacheckich, robotach i jednorożcach.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Katarzyna Jantos pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Zajęcia w ramach STEM Kindloteki prowadzi od 2021 roku, czyli odkąd została nawiązana współpraca Zagłębiowskiej Mediateki z firmą Amazon. Sonia Szymala również pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. W ramach STEM Kindloteki prowadzi zajęcia z podstaw programowania i kodowania w Zagłębiowskiej Mediatece dla grupy starszych dzieci.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie