Dziennikarze przyszłości w klasach 7-8? A czemu by nie?

fot. Monika Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

#SuperKoderzy to program, w którym mamy szczęście działać od kilku edycji. Nowe narzędzia, nauka programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to piękna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.

Staram się aktywizować moją młodzież, aby to ona była odpowiedzialna za projekt. Obejmuje to planowanie, współpracę, realizację, wspólne działanie. W kwietniu informuję moich podopiecznych, że niebawem rusza rekrutacja do nowej edycji i proszę ich, aby pomogli wybrać ścieżkę na nowy rok szkolny – bardzo często dla innej grupy. Ostatnim razem wskazali "Dziennikarzy przyszłości", nie dla siebie – bo uczą się już w szkole ponadpodstawowej – ale dla kolegów i koleżanek z klas 7 i 8.

Jak wygląda nasza praca? Oprócz zadań, które realizujemy w ramach wybranej ścieżki, angażujemy się również w inne działania. Chcemy w ten sposób dotrzeć do innych uczniów, pokazać im, co robimy, jak się bawimy, wspólnie uczymy.

Jednym z ważniejszych w tym roku wydarzeń była zbiórka dla podopiecznych z Towarzystwa Ochrony Zwierząt Grupa Interwencyjna Mogilno, która została w naszej szkole przeprowadzona przy współpracy nauczycieli i nauczycielek przedmiotów przyrodniczych oraz wolontariatu. Moi uczniowie stworzyli plakaty oraz filmy promujące akcję, wspólnie z wolontariuszami pojechali przekazać dary, zabrali psiaki na spacer, zrobili zdjęcia i nagrali filmy. W jakim celu? Ponieważ w kolejnym kroku, podczas zaplanowanego wieczoru w szkole, zmontowali film z wydarzenia, a na nadchodzących godzinach wychowawczych opowiedzą m.in. o adopcji zwierzaków.

SuperKoderzy z naszej szkoły zaangażowali się też w szkolenia dla nauczycieli z narzędzi TIK. Zajęcia dzieciaki prowadzą w formie zdalnej, ostatnio prezentowali narzędzia do quizów np. Blooket, Kahoot, Quizziz, Nerapod. Poza tym prowadzą również raz w miesiącu zajęcia dla uczniów klasy 2, podczas których do tej pory pokazali młodszym kolegom i koleżankom Makey Makey oraz przygotowali grę matematyczną w Kahoot. W grudniu przeprowadzą z kolei “Świąteczne kodowanie z robotami”.

Janikowscy dziennikarze przyszłości pracują też nad grą dla całej społeczności szkolnej. Będzie to escape room o patronce naszej szkoły, Marii Skłodowskiej-Curie. Równolegle podjęli są przygotowania zajęć z programowania robotów, które poprowadzą w trakcie festynu rodzinnego organizowanego przez szkołę. Obok tych wszystkich dużych przedsięwzięć dzieciaki realizują mniejsze, ale równie ciekawe zadania – aktualnie w programie graficznym przygotowali kartki świąteczne, w Tinekercadzie zaprojektowali ozdoby choinkowe, które drukują na drukarkach 3D. Chcą ten drobny upominek dać nauczycielom, nauczycielkom i pracownikom obsługi przed świętami.

Ścieżka Dziennikarze Przyszłości pokazała mojej młodzieży nowe możliwości, dzięki której działa nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób. Wiem, że tych działań będzie więcej, w końcu nasza młodzież jest zdolna i kreatywna. Ciekawe, czym jeszcze mnie zaskoczy.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką i liderką programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie