W kwietniu odbyła się Gala Finałowa IV edycji edukacyjnego programu “Girls Do Engineering” skierowanego do uczennic trójmiejskich szkół średnich. Jego celem jest zachęcenie młodych kobiet do rozważenia kariery w sektorze inżynieryjnym i technologicznym. Przez kilka miesięcy wytężonej pracy uczestniczki uczyły się podstaw języka Python, pracowały metodą Design Thinking, zapoznawały się z technologiami bazującymi na sztucznej inteligencji – nabytą wiedzę wykorzystały do stworzenia grupowych projektów.
Portfolio uczestniczki tegorocznej edycji Girls Do Engineering wygląda naprawdę imponująco: 30 godzin warsztatów stacjonarnych, 6 godzin warsztatów online. Jak ten czas został wykorzystany? Dziewczęta uczyły się programować, pisały skrypty dla technologii Alexa, poznały podstawy gitlaba oraz pracowały z mikrokontrolerami (na przykładzie RaspberryPi).
W ramach zajęć “Girls Do Engineering” najbardziej fascynująca była dla mnie część techniczno-informatyczna. Dotychczas nie miałam styczności z takimi tematami, a nawet broniłam się przed nimi. Cieszę się, że mogłam rozwinąć się w tym kierunku! – mówi Zuzanna Kąkol z Uniwersyteckiego LO im. Pawła Adamowicza w Gdańsku.
Jej głos nie jest odosobniony. Dla Liliany Herman z X LO Dwujęzycznego im. Lecha Bądkowskiego w Gdańsku, warsztaty stricte technologicznie także były ulubioną częścią programu. Cieszę się, że nie tylko programowałyśmy, ale też pracowałyśmy z płytkami mechatronicznymi, podłączyłyśmy kabelki... – stwierdza zadowolona uczestniczka.
W IV edycji “Girls Do Engineering” dziewczyny miały również okazję odbyć sesje mentoringowe z inżynierami i inżynierkami przedsiębiorstw Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce oraz wziąć udział w wizytach studyjnych na Politechnice Gdańskiej oraz w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Głównym motywem łączącym wszystkie warsztaty była praca nad projektami grupowymi. Dziewczyny, uzbrojone w wiedzę na temat pracy metodą Design Thinking, stworzyły w sumie 11 prototypów aplikacji i stron internetowych. Powstałe projekty są odpowiedziami na wyzwania zdiagnozowane przez uczestniczki na początku programu. Wśród zaprojektowanych aplikacji i stron możemy znaleźć różnorodne propozycje – od platformy zrzeszającej osoby poszukującej pomocy psychologicznej i specjalistów jej udzielających, poprzez ekologiczną aplikację mobilną ułatwiającą codzienne życie w zgodzie z dbałością o środowisko aż po pomocne rozwiązanie dla osób, które gubią się w nadmiarze swojej garderoby i nigdy nie mają w co się ubrać.
Na Gali Finałowej projektu uczestniczki tegorocznej edycji “Girls Do Engineering” zaprezentowały swoje prace przed szerszą publicznością, wśród której znaleźli się przedstawiciele i przedstawicielki świata biznesu, polityki, edukacji, nauki i mediów.
Drzwi do świata nowoczesnych technologii są szeroko otwarte, a dzięki inicjatywom takim jak Girls Do Engineering coraz więcej polskich uczennic może odkrywać swoje umiejętności i rozwijać się w dziedzinie inżynierii. Jestem zaszczycony, że mogłem wziąć udział w tym inspirującym spotkaniu i poznać przyszłe liderki STEM – stwierdził gość honorowy wydarzenia, Jego Ekscelencja, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, Mark Brzezinski.
Z kolei Prezydent Miasta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, zwróciła się bezpośrednio do przyszłych inżynierek – W herbie naszego miasta widnieje hasło "Nec temere, nec timide": "Bez strachu, lecz z rozwagą". Dzisiaj pokazujecie, że zmiana jest możliwa. Jestem niezmiernie dumna z każdej z Was. Mam nadzieję, że ta przygoda pozwoli Wam otworzyć nowe horyzonty. Dziś wszystko jest możliwe. Macie ogromne możliwości, wystarczy je wykorzystać.
***
Girls Do Engineering to program organizowany przez Amazon Development Center w Gdańsku we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Jego celem jest zmniejszenie nierówności płci w sektorze STEM przez promowanie różnorodności i włączania. Program buduje pewność siebie wśród uczestniczek oraz wyposaża je w praktyczne umiejętności z zakresu IT i inżynierii. W IV edycji programu wzięło udział 50 uczennic ze szkół średnich z terenu Trójmiasta.
(Źródło: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog)