O higienie cyfrowej w szkołach i świetlicach środowiskowych

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Krok po MegaMoce” – pod tym hasłem 140 szkół podstawowych i 10 świetlic Towarzystwa Przyjaciół Dzieci rozpocznie we wrześniu zajęcia przygotowujące dzieci z klas 1-3 do tego, by umiały o siebie zadbać w świecie pełnym ekranów. Inicjatywa Fundacji Orange pomoże w rozwoju kompetencji społecznych i nauczy podstaw higieny cyfrowej, bezpieczeństwa w sieci oraz ochrony przed szkodliwymi zjawiskami. Właśnie ogłoszono listę szkół, które dołączą do programu.

MegaMisja, kierowana jest do klas 1–3 szkoły podstawowej i wpisuje się w podstawę programową. Do tej pory udział w programie wzięło ponad 44 tysiące dzieci z prawie 2 tysięcy szkół z całej Polski. Zainteresowanych w tegorocznej edycji było blisko 1000 szkół, których zadaniem było przygotowanie krótkiego nagrania video i opowiedzenie o swojej motywacji do udziału w inicjatywie. Zewnętrzna niezależna kapituła wybrała 140 szkół z całej Polski, które od nowego roku szkolnego rozpoczną z dziećmi edukacyjną przygodę. Podobnie jak w poprzednich latach, do programu dołączy też 10 świetlic prowadzonych przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.

Przygotowanie dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie pełnym ekranów, do tego, by potrafiły dbać o siebie w przestrzeni cyfrowej, jest ważnym zadaniem dorosłych – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange. Cieszy nas, że tę misję możemy realizować też w miejscach, w których dostęp do oferty edukacyjnej jest bardziej ograniczony, na przykład w mniejszych miejscowościach – dodaje.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji programu jest rozwój MegaMocy – czyli kompetencji społecznych, takich jak: umiejętność współpracy, komunikacji, rozumienia emocji swoich i innych, krytycznego myślenia oraz postaw, które ułatwią dzieciom dbanie o higienę cyfrową, o umiar w korzystaniu z technologii, bezpieczeństwo i ochronę przed szkodliwymi zjawiskami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, patotreści, szkodliwe deepfaki, grooming czy cyberprzemoc. MegaMisja tłumaczy ważne tematy poprzez zabawę i aktywności dostosowane do wieku dzieci. Podczas 10 miesięcznego cyklu zajęć dzieci przeżywają kolejne przygody z animowanymi bohaterami - Julką i Kubą i niesfornym Psotnikiem. Dzięki temu o ważnych zasadach i postawach uczą się w ruchu, podczas dyskusji i prezentując swoje zdanie. Każda szkoła w programie otrzymuje także nagrody – pomoce szkolne i edukacyjne. Placówki nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją inicjatywy.

Cieszę się, że już jesienią nowe szkoły dołączą do edukacyjnej przygody w MegaMisji, bo czeka na nie mnóstwo nowości - zaktualizowane scenariusze, sporo wyzwań w ruchu i ogrom zajęć bez ekranów, współpraca w grupach i ćwiczenia uwzględniające neuroróżnorodność. To będzie wspaniała nauka przez zabawę – tłumaczy Izabela Kręgiel, koordynatorka programu MegaMisja w Fundacji Orange.

Lista szkół, które wezmą udział w programie MegaMisja od września 2024 r. dostępna na stronie Fundacji Orange.

Szkoły, które nie dostały się do programu, mogą skorzystać z Otwartej MegaMisji, która umożliwia korzystanie z merytorycznej części programu.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie