Mission X: kosmiczne wyzwanie, w którym dzieci trenują jak astronauci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży w innej placówce? A może Twoje dziecko kształci się w systemie edukacji domowej? Centrum Nauki Kopernik oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zapraszają dzieci i młodzież do uczestnictwa w międzynarodowym wyzwaniu Mission X! To znakomita okazja, by zadbać o kondycję fizyczną, rozwijać umiejętność współpracy w zespole i odkrywać fascynujący świat Kosmosu. Nowy semestr jest świetną okazją by zebrać drużynę i dołączyć do wyzwania!

Wyzwanie Mission X: podróż na Księżyc

Drużyny z całego świata pomagają bohaterom wyzwania – maskotkom Lunie i Leo – dotrzeć na Księżyc. Podejmując różnorodne aktywności fizyczne i naukowe, zdobywają punkty, które z kolei przeliczane są na kroki Luny i Leo.

Wyzwanie podzielone jest na kilka etapów. Po osiągnięciu każdego z nich drużyny otrzymują nagrody takie jak pakiet startowy czy lekcja online z profesjonalnym trenerem lub z ekspertem kosmicznym. Na najbardziej aktywne zespoły czekają też nagrody specjalne.

Na odsiecz zdrowiu – Wasz ruch!

Dzieci i młodzież w Polsce mają za mało ruchu. Minimalny zalecany poziom ogólnej aktywności fizycznej zdolny zaspokoić potrzeby zdrowotne i rozwojowe osób w wieku od 5 do 17 lat wynosi co najmniej 60 minut umiarkowanego wysiłku fizycznego codziennie. Tymczasem aż 85% dzieci w wieku przedszkolnym[1] i niemal 19% uczniów klas drugich nie osiąga zalecanego poziomu aktywności ruchowej.[2]

Alarmujące są także ostatnie badania zrealizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wynika z nich, że sprawność fizyczna dzisiejszych uczniów i uczennic jest dużo niższa niż ich rówieśników z lat 1999 i 2009.[3] Najwyższy czas to zmienić. Uczestnictwo w wyzwaniu Mission X może w tym pomóc!

Co daje udział w wyzwaniu?

Uczniowie uczestniczący w wyzwaniu mają okazję ćwiczyć jak prawdziwi astronauci: trenują siłę, wytrzymałość, koordynację i orientację przestrzenną. Rozwijają też umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych i współpracy zespołowej. Liderzy zespołów otrzymują dostęp do materiałów edukacyjnych ESA i mogą korzystać ze szkoleń, spotkań online i warsztatów z ekspertami, organizowanych przez Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska.

Natomiast nauczyciele będący liderami zespołów w Mission X mogą wprowadzić w swoich szkołach innowację pedagogiczną w ramach ścieżki awansu zawodowego. Ich udział w wyzwaniu wpisuje się też w jeden z kierunków rozwoju polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25. Dotyczy on edukacji prozdrowotnej w szkole, polegającej na kształtowaniu zachowań służących zdrowiu, rozwijaniu sprawności fizycznej i budowaniu nawyku aktywności ruchowej.

Dołączcie do Mission X!

W wyzwaniu biorą już udział 43 zespoły z Polski. Kolejne mogą dołączyć w dowolnym momencie przed końcem maja 2025 roku. Zespół może zgłosić każda osoba pełnoletnia. Można to zrobić w ramach działalności edukacyjnej realizowanej na przykład w szkole, drużynie harcerskiej, domu kultury, bibliotece czy edukacji domowej.

7 i 19 lutego, o godz. 18.00 odbędą się spotkania informacyjne online, dotyczące tegorocznej edycji Mission X. Zapisy przez formularz.

19 marca dla wszystkich zespołów uczestniczących w wyzwaniu Mission X odbędzie się wyjątkowe wydarzenie online, w którym weźmie udział astrofizyczka i analogowa astronautka, Justyna Średzińska. Opowie ona o symulowanej na Ziemi misji kosmicznej, w której brała udział. Podczas takich misji analogowi astronauci testują technologie, procedury i wytrzymałość ludzkiego organizmu w warunkach podobnych do tych, jakie panują w Kosmosie na Marcie czy na czy Księżycu. 

 

Źródło ESERO-Polska: ESERO-Polska | Pomysły na kosmiczne lekcje w szkole

Przypisy

[1] Drygas W., Gajewska M., Zdrojewski T. (red.), (2021), Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce  jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, publikacja dostępna online na stronie PAN [dostęp 30.10.2024].

[2] Bójko M., Dzielska A., Fijałkowska A., Korzycka M., Mazur J., Nałęcz H., Oblacińska A., Ostręga W., Radiukiewicz K., Zawadzka D., (2019), Zdrowie i styl życia polskich uczniów. Raport z badań, Instytut Matki i Dziecka / Akademia Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa, publikacja dostępna online na stronie ore.edu.pl [dostęp 2024.10.30].

[3] Ministerstwo Sportu i Turystyki, (2024), Podsumowanie wyników badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej, publikacja dostępna online na stronie gov.pl [dostęp 2024.10.30].

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie