Prawa dziecka fundamentem ochrony młodych w sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dostęp do internetu stał się nieodłącznym elementem życia dzieci i młodzieży, przynosząc ogromne korzyści, ale jednocześnie poważne zagrożenia. Bezpieczeństwem i dobrobytem psychicznym młodych w sieci zajął się pierwszy w Polsce Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży, którego organizację aktywnie wsparł UNICEF Polska. Podczas spotkania edukacyjnego przed przygotowaniem rekomendacji, rozmawialiśmy m.in. o tym, że zapisy dotyczące praw dziecka powinny stanowić fundament dyskusji o cyberbezpieczeństwie.

Internet może wspierać prawa dziecka – daje dostęp do edukacji, rozwija pasje, umożliwia komunikację, wyrażanie siebie i wspiera dzieci z niepełnosprawnościami. Jednocześnie może naruszać inne prawa: narażając na przemoc, wyzysk, dezinformację czy utratę prywatności. Może także wpływać negatywnie na zdrowie psychiczne.

Dla UNICEF Polska dzieci i młodzież są nie tylko odbiorcami decyzji, ale powinni być ich współtwórcami. Dlatego zdecydowaliśmy się aktywnie wesprzeć Fundację Pole Dialogu w organizacji Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży. To przedsięwzięcie wpisuje się w naszą wizję budowania społeczeństwa, w którym prawa dziecka są fundamentem, a młodzi ludzie mają realny wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. To właśnie w czasie tego wydarzenia pomagaliśmy młody uczestnikom panelu lepiej zrozumieć temat, aby mogli odpowiedzieć na pytanie: Gdybyś był/ była odpowiedzialny/ odpowiedzialna za uczynienie internetu bezpieczniejszym dla młodych ludzi, co zrobiłbyś/ zrobiłabyś, aby chronić siebie i swoich przyjaciół przed szkodliwymi treściami?

W ostatni weekend odbyła się część edukacyjna projektu, podczas której uczestnicy zapoznali się z wiedzą ekspercką, dowiadując się więcej o temacie oraz związanych z nim wyzwaniach.

Budując zasady bezpieczeństwa w internecie, musimy pamiętać, że nie mogą one odbierać dzieciom innych praw – takich jak wolność, rozwój, dostęp do informacji czy swoboda wypowiedzi. Bezpieczeństwo nie może oznaczać nadmiernej kontroli ani ograniczeń. Z drugiej strony dzieci i młodzież muszą się w sieci czuć bezpiecznie. Kluczowe jest więc zachowanie równowagi między ochroną a poszanowaniem praw, między bezpieczeństwem a wolnością – wskazywała podczas swojego wystąpienia Agnieszka Gołębiowska, Kierownik Zespołu Edukacji i Partycypacji UNICEF Polska. Prawa dziecka powinny być podstawą dyskusji o cyberbezpieczeństwie i wyznaczać ramy dla każdej rekomendacji dotyczącej ochrony młodych ludzi w sieci. Kluczowe jest, aby włączać dzieci i młodzież w te dyskusje – podkreślała. 

12 i 13 kwietnia, w czasie drugiej części Panelu, nazywanej deliberacyjną, grupa młodych panelistek i panelistów będzie rozmawiać o konkretnych rozwiązaniach i wypracowywać konkretne rekomendacje dla Ministerstwa Cyfryzacji, które prowadzi konsultacje zapisów ustawy o ochronie i dostępu do treści szkodliwych. 

Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży wzoruje się na panelach obywatelskich, które są metodą prowadzenia konsultacji społecznych, z powodzeniem wykorzystywaną w wielu krajach. To nie tylko narzędzie edukacyjne i rozwojowe, ale także wzmacniające poczucie sprawczości w młodych osobach. To forma poznania opinii oraz zaangażowania młodych osób w tworzenie prawa, które ich bezpośrednio dotyczy i wpływa na ich życie.

(Źródło: UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie