Jak się sprzedać, żeby zostać internetowym nauczycielem?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
E-learning Wiele osób marzy o robieniu kariery w Internecie i aplikuje do szkół, które takie kursy oferują. Jednak nie wystarczą dobre chęci, a nawet doświadczenie zdobyte w tradycyjnej szkole. Od kandydatów do takiej pracy wymaga się wiedzy metodologicznej, doskonałej merytorycznej znajomości tematu i ciekawej osobowości. Co zatem można zrobić, aby odnieść w sieci sukces?
 
Uczestnictwo w kształceniu przez Internet przybiera różne formy: instruktora, kontrolującego, twórcy kursu, rejestrującego dane, technika wspierającego nauczanie i tak dalej. Nie ważne, jakie jest twoje doświadczenie, jeżeli zdecydujesz się, żeby poprowadzić swój pierwszy kurs w Internecie, albo poszukać dodatkowej nauczycielskiej pracy – musisz umieć  efektywnie sprzedać się jako idealny nauczyciel w danej szkole. Oczywiście, wymagania wobec nauczycieli różnią się w różnych instytucjach. Ale po 13 latach prowadzenia kursów internetowych, ogólnokrajowych warsztatów o nauce na odległość oraz zbieraniu informacji zwrotnych do tematów, na które pisałem przez lata, stworzyłem listę ogólnych wskazówek, technik i wymagań, które gwarantują sukces w karierze wirtualnego belfra - mówi Errol Craig Sull na łamach eLearn Magazine.

Zdobądź tytuł magistra: To jest warunek brzegowy, bo niezależnie od tego jakie masz dodatkowe kwalifikacje, musisz mieć skończone studia, żeby ktokolwiek przyjął twoją aplikację. Dzięki twojemu tytułowi szkoła wspiera swoją akredytację.

Znajdź w sobie pasję do uczenia: Skończone studia mogą być dla ciebie zielonym światłem, ale nie zastanawiaj się nawet nad rozpoczęciem kariery online jeżeli nie masz prawdziwej pasji nauczania. Chodzi tu o entuzjazm, który jest tak bardzo ważny, żeby utrzymać motywację i zaangażowanie uczniów i który działa jako siła napędowa wspierająca także twoją motywację do uczenia.

Poznaj dobrze szkołę, do której aplikujesz: Zbyt wiele osób składa podanie do szkół tylko na podstawie ogłoszenia albo notki w przewodniku po szkołach e–learningowych. Zrób rozeznanie. Dowiedz się maksymalnie wiele o szkole zanim będzie można inteligentnie porozmawiać na jej temat w czasie telefonicznego wywiadu. Rekonesans może ujawnić, że szkoła, o której myślałeś, wcale nie będzie dla ciebie odpowiednia.

Zbieraj referencje związane z przedmiotami, których chcesz uczyć: Świeżo upieczeni absolwenci, z dyplomem w garści i niczym więcej, też mogą być zatrudnieni do nauczania online. Ale im większe masz doświadczenie - takie, jak wcześniejsza praktyka nauczycielska, badania naukowe, udział w konferencjach, tym lepiej możesz udowodnić swoją biegłość w dziedzinie, w której chcesz się specjalizować. To zawsze pomoże ci zaprezentować się jako dobry kandydat na wirtualnego nauczyciela.

Jeżeli już prowadzisz kursy online w więcej niż jednej instytucji, uważaj co umieszczasz w swoim liście motywacyjnym: To śliski temat. Nie jest tajemnicą, że wielu pracowników naukowych, niezależnie od tego czy wykładających na studiach zaocznych czy dziennych, prowadzi internetowe kursy jednocześnie w dwóch lub nawet większej liczbie szkół. Chwalenie się długą listą obecnych i poprzednich pracodawców mogłoby dać wrażenie, że jesteś zainteresowany tylko i wyłącznie regularnym przelewem na swoje konto, albo że zmieniasz posady jak rękawiczki – a żadna z tych opcji nie jest najlepsza. Bądź ostrożny – raz złożona aplikacja albo list motywacyjny już nie może być wycofana.
 
Zbuduj swoją własną edukacyjną filozofię dotyczącą uczenia on- line:  Jako część procesu rekrutacji, większość szkół prowadzących kursy on –line spyta cię prawdopodobnie o twoją filozofię uczenia, żeby zbadać jakie jest twoje podejście do tej formy kształcenia. Najlepiej przygotuj sobie wcześniej wypowiedź tak, żeby była pragmatyczna i spójna. Powinieneś też mieć kilka rzeczy do powiedzenia na temat  nauczania za pomocą Internetu. W ten sposób udowodnisz, że dobrze znasz wszelkie aspekty przyszłej pracy i że doceniasz wartość nauczania on – line.
 
Pokaż, że masz ciekawą osobowość:  Oprócz motywacji ważne jest, żeby zaprezentować cały arsenał twoich cech, które pomogą ci w czasie nauczania w sieci. „Gracz zespołowy” z przebojową osobowością, otwarty na nowe wiadomości i podejścia do nauczania, na konstruktywną krytykę, kipiący energią – to cechy, które dopełnią twój wizerunek jako kogoś, kto może odnieść sukces jako nauczyciel online. Przeanalizuj swój charakter i zastanów się, które cechy mógłbyś wpisać sobie do swojej aplikacji oraz przedyskutuj je w czasie rozmowy o pracę.

Pokaż swoje zaangażowanie w dziedzinę, której chcesz uczyć: Dokonania naukowe i różne rodzaje aktywności są kluczowe, żebyś został potraktowany jako poważny kandydat. Ale profesjonalne zaangażowanie pokazuje również, że żyjesz tym czego uczysz i że to doświadczenie z „prawdziwego świata” jest niesamowicie pomocne w procesie nauki. To prawie jak powiedzieć „Znam dobrze mój przedmiot i mogę pokazać moim uczniom, jak to łączy się z ich codziennym życiem”.

Podaj przynajmniej jeden przykład sytuacji, w której pokazałeś swoją efektywność jako nauczyciel: Bardzo ważne jest pokazanie, że jesteś mocny w czynach, a nie tylko w słowach. Wybierz jeden lub dwa znaczące przykłady, które pokażą jak przekułeś trudną sytuację w sukces, np. jak poradziłeś sobie z niegrzecznym uczniem, albo z takim, który nie chciał się angażować w zajęcia, czy też z kimś kto zniechęcił się do nauki złymi ocenami.

Pokaż, że bardzo sprawnie obsługujesz komputer: W zasadzie to powinno być oczywiste – przecież będziesz uczyć za pomocą komputera, ale i tak powinieneś zostawić rekrutującego z odczuciem, że podołasz temu technicznie. A to coś więcej niż zaznajomienie się z nową wersją Microsoft Word, czy odróżnianie Internet Explorera od Firefoxa. Pomoże też znajomość „języka” czyli terminologii związanej z systemem, przez który szkoła dostarcza kurs, czyli na przykład rzeczy takie, jak WebCT, Moodle, Blackboard, WebTycho, Angel itd. Podkreślam jeszcze raz – odrób pracę domową – na pewno się opłaci.

Zawsze dostarczaj swoje najlepsze prace i upewnij się, czy wszystkie błędy są sprawdzone: Nie ma tutaj znaczenia rodzaj przedmiotu, którego będziesz uczyć. Musisz zademonstrować swoje umiejętności poprawnego pisania, zwracając uwagę szczególnie na gramatykę, interpunkcję, pisownię i korektę tekstu. Twój potencjalny pracodawca musi się upewnić, że potrafisz pisać w sposób nie tylko komunikatywny, ale też taki, dzięki któremu prezentujesz się jako osoba, która sztukę pisania ma opanowaną perfekcyjnie. Skorzystaj z podręcznika poprawnego pisania, żeby dopracować swój styl i sprawdzić wszystkie dokumenty, które chcesz dostarczyć do szkoły (a najlepiej skonsultuj się z kimś w tej sprawie). Sprawdzanie pisowni i gramatyki są ważnymi, ale nie najważniejszymi narzędziami, których powinieneś użyć.

Zastanów się nad swoimi odpowiedziami na możliwe pytania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej: W czasie wywiadu telefonicznego zostanie ci postawionych wiele pytań dotyczących nauczania online: jak włączyć do zajęć niepewnych siebie uczniów?, jak motywować uczniów, żeby pozostali aktywni?, jak poprawić poczucie bezpieczeństwa wśród uczniów, którzy pierwszy raz biorą udział w lekcji online? Poczytaj o e-learningu i spróbuj porozmawiać z innymi nauczycielami, którzy prowadzą internetowe kursy. Pamiętaj – twoje wypowiedzi muszą być rzeczowe, realistyczne i dobrze przemyślane. Oczywiście, ważne jest też, żebyś wypadł jako pewny siebie, elokwentny mówca.   
 
Doceń jak ważna jest praca zespołowa i współpraca online: Kursy internetowe kładą większy nacisk na interakcję uczniów, niż tradycyjne. Można to osiągnąć dzięki cotygodniowym dyskusjom online, czatom czy zadaniom grupowym. Bardzo ważne, żeby dobrze zrozumieć mechanizm i niuanse, które powodują, że taka współpraca online działa… albo nie. Przygotuj się wcześniej na omawianie zagadnień z wiązanych ze współpracą uczniów na bardziej zaawansowanym poziomie.   

Załóż sobie folder "Możliwość nauczania online" i miej go zawsze w zanadrzu
: są dwie rzeczy, które zawsze musisz tam trzymać - oficjalne (wybrane) dokumenty ze szkół, do których uczęszczałeś (szczególnie z tych, gdzie uzyskałeś tytuły naukowe) oraz listy polecające. O pierwsze rektutujący na pewno się upomną, o listy zazwyczaj również. Ten folder to też dobre miejsce na przechowywanie kopii aplikacji, odpowiedzi ze szkół, informacji o szkołach, do których zamierzasz aplikować i ogólnych informacji o nauczaniu przez Internet.
 
Powodzenia. Kariera wirtualnego nauczyciela przed tobą!
 
(Autor: Errol Craig Sull, eLearn Magazine)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie