Jak wykorzystać iTunes U w szkole?

fot. Apple

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

iTunes U to bezpłatna platforma edukacyjna dla nauczycieli i uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Dedykowana jest dla urządzeń Apple, a przez to, niestety, mniej znana od konkurencyjnych rozwiązań. Jest jednym z największych bezpłatnym katalogiem materiałów edukacyjnych, prawda, głównie w języku angielskim, ale nie tylko.

Połączone z nią narzędzie – iTunes U Course Manager (trzeba się zarejestrować) pozwala na tworzenie kursów i dzielenie się nimi a więc niewątpliwie przyda się nauczycielom chcącym spróbować swych sił w „odwróconej klasie”. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację na iPada czy iPhone’a, by mieć w zasięgu ręki ocean nowych możliwości edukacyjnych…

Do zalogowania się w iTunes U i tworzenia kursów, podobnie jak do pobrania aplikacji z AppStore’a, potrzebne jest Apple ID, które jest naszym identyfikatorem na urządzeniach „jabłuszkowych”, dla czynności związanych z zakupami aplikacji bądź obsługą urządzeń.

Proces uzyskiwania go jest bardzo prosty i intuicyjny, posiadanie Apple ID usprawnia proces pobierania materiałów ze sklepu Apple i gwarantuje, że nasze urządzenie – jeśli przez przypadek wpadnie w niepowołane ręce – nie ujawni niepowołanym swojej zawartości.

Aby zacząć tworzyć kurs, nie jest potrzebne urządzenie z logiem nadgryzionego jabłka… Wystarczy komputer z przeglądarką Mozilla Firefox 12 lub Google Chrome 28, oczywiście, może to też być Safari 6, na dowolnym komputerze Mac lub PC.

Do dyspozycji mamy 20 GB na zamieszczenie naszych materiałów – dokumentów, zdjęć, filmów, linków, książek. Prawda, że sporo?

Na początku zapisujemy ogólne informacje dotyczące naszego kursu, tytuł, temat, przeznaczenie, czas trwania, licencja, z którą kurs jest publikowany, dodajemy kilka informacji o sobie. Autorem kursu może być jedna osoba, może też dołączyć do 5 innych współautorów.

Można publikować swoje kursy indywidualnie, można pokusić się o stworzenie witryny szkolnej, gdzie znajdą kursy wszystkich naszych nauczycieli. Kiedy już ustalimy ustawienia kursu, czas na jego zawartość – i tu oczywiście pole do popisu dla naszej kreatywności. Kurs może być krótki, jednotematyczny, a możemy też go rozbudowywać, pamiętając, by określić czas jego trwania dla uczniów.

Po stworzeniu kursu zapraszamy uczniów, przesyłając im link bądź udostępniając kod kursu. Jeżeli upublicznimy kurs, każdy go będzie mógł obejrzeć i zacząć bez logowania. Jeśli chcemy kurs stworzyć dla naszych uczniów i oceniać go, będą się musieli zalogować. Czy to znaczy, że muszą się logować imieniem i nazwiskiem? Niekoniecznie, wszystko zależy od tego, czy korzystają z własnych urządzeń, czy szkolnych.

Bardzo dobry kurs dla nauczycieli chcących pracować z iTunes U stworzył Daniel Makus, Apple Distinguished Educator, nauczyciel i wicedyrektor prywatnej szkoły ze Szczecina, szkoły od lat kształcącej z iPadami w modelu 1:1. Kurs do pobrania oczywiście w iTunes U (link tutaj). Polecam i kurs, i oczywiście platformę.

 

Notka o autorce: Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody, długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015, uczy w szkole podstawowej w Wilkowie Polskim. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie