Jak wykorzystać iTunes U w szkole?

fot. Apple

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

iTunes U to bezpłatna platforma edukacyjna dla nauczycieli i uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Dedykowana jest dla urządzeń Apple, a przez to, niestety, mniej znana od konkurencyjnych rozwiązań. Jest jednym z największych bezpłatnym katalogiem materiałów edukacyjnych, prawda, głównie w języku angielskim, ale nie tylko.

Połączone z nią narzędzie – iTunes U Course Manager (trzeba się zarejestrować) pozwala na tworzenie kursów i dzielenie się nimi a więc niewątpliwie przyda się nauczycielom chcącym spróbować swych sił w „odwróconej klasie”. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację na iPada czy iPhone’a, by mieć w zasięgu ręki ocean nowych możliwości edukacyjnych…

Do zalogowania się w iTunes U i tworzenia kursów, podobnie jak do pobrania aplikacji z AppStore’a, potrzebne jest Apple ID, które jest naszym identyfikatorem na urządzeniach „jabłuszkowych”, dla czynności związanych z zakupami aplikacji bądź obsługą urządzeń.

Proces uzyskiwania go jest bardzo prosty i intuicyjny, posiadanie Apple ID usprawnia proces pobierania materiałów ze sklepu Apple i gwarantuje, że nasze urządzenie – jeśli przez przypadek wpadnie w niepowołane ręce – nie ujawni niepowołanym swojej zawartości.

Aby zacząć tworzyć kurs, nie jest potrzebne urządzenie z logiem nadgryzionego jabłka… Wystarczy komputer z przeglądarką Mozilla Firefox 12 lub Google Chrome 28, oczywiście, może to też być Safari 6, na dowolnym komputerze Mac lub PC.

Do dyspozycji mamy 20 GB na zamieszczenie naszych materiałów – dokumentów, zdjęć, filmów, linków, książek. Prawda, że sporo?

Na początku zapisujemy ogólne informacje dotyczące naszego kursu, tytuł, temat, przeznaczenie, czas trwania, licencja, z którą kurs jest publikowany, dodajemy kilka informacji o sobie. Autorem kursu może być jedna osoba, może też dołączyć do 5 innych współautorów.

Można publikować swoje kursy indywidualnie, można pokusić się o stworzenie witryny szkolnej, gdzie znajdą kursy wszystkich naszych nauczycieli. Kiedy już ustalimy ustawienia kursu, czas na jego zawartość – i tu oczywiście pole do popisu dla naszej kreatywności. Kurs może być krótki, jednotematyczny, a możemy też go rozbudowywać, pamiętając, by określić czas jego trwania dla uczniów.

Po stworzeniu kursu zapraszamy uczniów, przesyłając im link bądź udostępniając kod kursu. Jeżeli upublicznimy kurs, każdy go będzie mógł obejrzeć i zacząć bez logowania. Jeśli chcemy kurs stworzyć dla naszych uczniów i oceniać go, będą się musieli zalogować. Czy to znaczy, że muszą się logować imieniem i nazwiskiem? Niekoniecznie, wszystko zależy od tego, czy korzystają z własnych urządzeń, czy szkolnych.

Bardzo dobry kurs dla nauczycieli chcących pracować z iTunes U stworzył Daniel Makus, Apple Distinguished Educator, nauczyciel i wicedyrektor prywatnej szkoły ze Szczecina, szkoły od lat kształcącej z iPadami w modelu 1:1. Kurs do pobrania oczywiście w iTunes U (link tutaj). Polecam i kurs, i oczywiście platformę.

 

Notka o autorce: Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody, długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015, uczy w szkole podstawowej w Wilkowie Polskim. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie