Chaos nauczania hybrydowego

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ogromnie ucieszyłam się, gdy znalazłam artykuł demaskujący nauczanie hybrydowe. Nie mogłam uwierzyć, że do tej pory w literaturze edukacyjnej nie zajęto się tym tematem. Na początku pandemii czytałam artykuły na temat tego, jak można zorganizować nauczanie hybrydowe, brzmiało jak bajka: kamery, głośniki, sprzęt, podzielność uwagi itp., dla mnie niemożliwe do wykonania. Szczególnie było to bliskie science fiction, gdy dochodziły do mnie wiadomości o rwaniu połączeń, o braku kamer i głośników, o uczniach bez dostępu do komputera i internetowych połączeń. Dodatkowo byłam przekonana, że podział uwagi nauczyciela pomiędzy uczniami w obecnymi w klasie szkolnej i tymi, którzy łączą się przez komputer, jest po prostu niemożliwa. Szczególnie w świetle badań nad wielozadaniowością ludzi.

Dla mnie hybryda to było nierealistyczne marzenie. Dlatego, gdy zobaczyłam tytuł: PROOF POINTS: Combining remote and in-person learning led to chaos, study finds, to powiedziałam – Nareszcie!.

Uniwersytet Kalifornijski w Santa Cruz opublikował w styczniu 2022 raport podsumowujący opinie nauczycieli o łączeniu nauczania osobistego i zdalnego, czyli tak zwanej hybrydy. Hybryda rozumiana jest tutaj jako jednoczesne uczestnictwo w lekcji części uczniów stacjonarnie i części zdalnie. Konieczność taka powstaje, gdy część uczniów musi przebywać na kwarantannie w domu, a część klasy może uczęszczać do szkoły. Oznacza to, że nauczyciele muszą śledzić uczniów, którzy są obecni tylko przez komputer i jednocześnie obserwować uczniów w klasie szkolnej.

Badanie nauczycieli z dziewięciu stanów wykazało, że hybrydowe rozwiązanie jest najgorszym sposobem nauczania, ponieważ przełączanie się pomiędzy tymi dwoma trybami obserwacji jest dla nauczycieli wyczerpujące, a jednocześnie wszyscy uczniowie uczą się w ten sposób mniej.

Niepowodzenia uczniów w roku szkolnym 2020-21 skłoniły trzy okręgi biorące udział w badaniu do porzucenia hybrydy na rzecz innego podziału klas, aby uczniowie mogli uczyć się w jednym czasie wszyscy stacjonarnie lub wszyscy zdalnie.

Wszyscy nauczyciele biorący udział a badaniu jednogłośnie stwierdzili, że nauczanie w mieszany hybrydowy sposób było najgorszym sposobem nauczania. Nie jest to marudzenie o ciężkiej pracy, ale profesjonalna ocena wadliwego modelu.

Profesor Bartlett porównała ten rodzaj mieszanego nauczania do prowadzenia samochodu na autostradzie, jednocześnie granie na komputerze w wyścigową grę wideo.

Korporacja RAND przeprowadziła badania wśród dyrektorów szkół na temat liczby lekcji hybrydowych, które miały do tej pory miejsce w roku szkolnym 2020/21. Badanie wykazało, że 60% szkół oferowało nauczanie hybrydowe, ale nie ma pewności, czy uczniowie uczyli się jednocześnie zdalnie i osobiście, czy przechodzili pomiędzy nauczaniem zdalnym i rzeczywistym. Zdaniem badaczy dwie trzecie nauczycieli w szkołach hybrydowych prowadziło choć jedna lekcję równolegle – na odległość i osobiście.

Zdaniem profesor Bartlett nauczyciele preferują nauczanie osobiste, a kiedy nie jest to możliwe, zdalne. Nauczanie hybrydowe nie jest dobrą opcją zdaniem czasopisma Educational Researcher (tutaj, styczeń 2022). Profesor Bartlett ankietowała nauczycieli i przeprowadzała wywiady w czasie trwania pandemii.

Mimo wkładanych przez nauczycieli wysiłków nauczanie hybrydowe nie sprawdzało się. Uczniowie byli sfrustrowani i często czuli się zignorowani. Uczniowie obecni w klasie szkolnej skarżyli się, że nauczyciel zbyt dużo czasu poświęca uczniom „zdalnym”. Jeśli nauczyciel próbował łączyć „zdalnych” uczniów ze „stacjonarnymi” w małe grupy, to trudno im było nawiązać kontakt. „Zdalni” uczniowie skarżyli się również na stłumione przez maski głosy, przez co trudno było usłyszeć, co mówią koledzy z klasy.

Nawet jeśli nauczyciel miał do dyspozycji kamery i głośniki, które mógł rozstawić w klasie, to system komputerowy, na którym były prowadzone lekcje, często się zawieszał i uczniowie pracujący z domu, wypadali.

Tylko trzem nauczycielom biorącym udział w badaniu udało się prowadzić z powiedzeniem lekcje hybrydowe. Reszta nauczycieli skierowała uczniów „zdalnych” na asynchroniczne nauczanie w domu, poprzez przesyłanie im materiałów.

Warto wziąć te badania pod uwagę i spojrzeć prawdzie w oczy – hybrydzie mówimy NIE. Albo lekcje w szkole, albo klasa na lekcji online.


Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Jill Barshay z 17 stycznia 2022 w Hechinger Report.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie