Wypalenie zawodowe jednym z największych wyzwań dla nauczycieli

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chroniczne zmęczenie, stres, obciążenie pracą czy brak wsparcia to jedne z przyczyn wypalenia zawodowego. Dotyczy ono wielu grup zawodowych, w tym pedagogów. Dlatego UNICEF wraz z partnerami realizuje szeroki zakres działań, których celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w Polsce.

Wypalenie zawodowe najczęściej rozumiane jest jako stan fizycznego, psychicznego i emocjonalnego wyczerpania, które z reguły objawia się przez chroniczne zmęczenie. Wśród grup tzw. wysokiego ryzyka wypalenia zawodowego są m.in. pracownicy ochrony zdrowia, psycholodzy, pracownicy socjalni czy pedagodzy.

Nauczyciele i nauczycielki w Polsce od trzech lat próbują stawić czoła niespotykanym dotąd wyzwaniom. Najpierw było to nauczanie zdalne podczas pandemii COVID-19, a teraz konieczność dostosowania metod pracy i nauczania do specyfiki klasy wielokulturowej. To pedagodzy codziennie pracują z dziećmi uchodźczymi, starają się tworzyć włączające klasy, uczą języka polskiego i starają się stosować najlepsze metody komunikacji międzykulturowej. Aby robić to skutecznie, potrzebują nie tylko wzmocnienia kompetencji, ale również zadbania o własny dobrostan i odporność psychiczną.

Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce wraz z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz organizacjami partnerskimi i społeczeństwa obywatelskiego zachęca wszystkich pedagogów w Polsce do skorzystania z projektów, których celem jest wsparcie nauczycieli, pomoc w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami i wypaleniem zawodowym oraz w dbaniu o własny dobrostan fizyczny i psychiczny.

Jedną z aktywności, którą UNICEF proponuje dla nauczycieli jest certyfikowany kurs internetowy pt. „Jak radzić sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym” dostępny nieodpłatnie na platformie Learning Passport: https://www.szkolenia.learningpassport.pl/. Kurs dostarcza praktycznych strategii i narzędzi do zarządzania wysokimi wymaganiami oraz presją i stresem związanymi z nauczaniem. Pedagodzy mogą nauczyć się rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego i rozwijać mechanizmy radzenia sobie z nimi. Projekt jest realizowany w Polsce przez UNICEF, MEiN oraz Fundację SOK.

Z myślą o nauczycielach i nauczycielkach UNICEF wraz z Fundacją SOK przygotował również webinar o tym, jak wzmocnić swoją odporność psychiczną, radzić sobie ze stresem i budować silne fundamenty do efektywnej pracy pedagogicznej. Webinar poprowadziła Natalia de Barbaro, ceniona psycholożka i autorka bestselerowych książek "Czuła Przewodniczka" oraz "Przędza”. Webinar dostępny jest na platformie Learning Passport.

 

(Źródło: UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie