Sidebar

07
Śr, Maj

Rozmowy o szkole dwa.zero

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiW jakim gronie najlepiej rozmawiać o edukacji? Tylko w środowisku szkolnym? W relacji ministerstwo – związkowcy – nauczyciele? Dyrekcja – nauczyciele – rodzice? Najciekawsza jest oczywiście wymiana, gdy rozmówcy reprezentują różne środowiska, jak we wczorajszej dyskusji na temat szkoły 2.0 zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
 
Przy okazji uruchamianego Programu Szkoła z klasą 2.0 odbyła się kilkugodzinna debata ekspertów. Jej celem była wymiana poglądów na temat metod i sposobów wdrożenia technologii informacyjno-komunikacyjnych do codziennej praktyki rodzimej szkoły. CEO opracowało projekt szkolnego kodeksu 2.0, czyli zbiór zaleceń, który ma pomóc szkołom włączyć lepiej wykorzystywać TIK na zajęciach. Zaproszeni goście – nauczyciele, konsultanci, dyrektorzy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, biznesu, mediów – podzielili się uwagami, w jaki sposób szkoła 2.0 może zaistnieć w polskich realiach, czego potrzebujemy

Więcej debat o edukacji
Bardzo mi brakuje takich debat, podczas których możemy wymienić się różnymi, nieraz kontrowersyjnymi, poglądami, a jednocześnie rozmawiać w szerokim gronie osób zainteresowanych rozwojem polskiej szkoły (chyba każdy z zaproszonych ekspertów miał okazję zabrać głos). Dlaczego tak mało ich organizujemy? Czy obawiamy się, że nie mają one sensu, że nikt nas nie wysłucha? Nie chce nam się?

Do różnych wątków podczas debaty pewnie będziemy jeszcze wracać w Edunews.pl, gdy tylko powstanie opracowanie dyskusji. Natomiast mam kilka spostrzeżeń.

Awers i rewers
Prof. Katarzyna Winkowska-Nowak z SWPS powiedziała, że zdecydowanie nauczyciel. Że on jest ogniwem, które musi prowadzić do polepszenia edukacji w szkole. Powinien być kompetentny (także w zakresie TIK), dobrze wyposażony (podstawowa infrastruktura komputerowa w szkole do dyspozycji + własne, osobiste, nie dzielone z innymi członkami rodziny narzędzia w domu) i musi posiadać wsparcie (dyrekcji, rodziców, no i uczniów pewnie też).

Na pewno w tym jest wiele racji. Ale w centrum procesów edukacji jest również uczeń, bo przecież wokół niego się kręci cała szkolna edukacja... Procesy nauczania mają zatem jakby swój awers i rewers. Skuteczna edukacja zależy od tego, czy obie strony tego „medalu“ (albo jak kto woli „układu“) będą ze sobą potrafiły współpracować. Jak zauważyła Alicja Pacewicz – „szkoła to miejsce, w którym nauczyciele i uczniowie powinni uczyć się od siebie nawzajem.“ Współpraca jest kluczem do nowoczesnej edukacji, w której ważne miejsce zajmują technologie.

Otwartość na współpracę
Jaki powinien być zatem pierwszy krok nauczyciela? Zapraszać jak najczęściej do współpracy – nauczyciel nie może bać się, że uczniowie będą w pewnych obszarach wiedzieć więcej – musi potrafić to wykorzystać jako atut na drodze do udanych lekcji. Współpraca będzie ważna nie tylko w przypadku technologii, ale również projektów. Jak poprowadzić szkolny projekt bez współpracy w klasie? Nie da się...

Uczniowie już dziś są w stanie przejąć część zadań, na które nauczycielom nie starcza po prostu czasu (np. przygotowanie sprzętu komputerowego i elektronicznego do zajęć). Jak przekonywał Robert Kolebuk, nauczyciel niemieckiego z Gimnazjum im. M. Rataja w Żmigrodzie, współopiekunami pracowni informatycznej powinni być uczniowie.

Więcej wolności w edukacji
Bogactwo poglądów, koncepcji i pomysłów cieszy – chyba powoli odrzucamy skostniały i hierarchiczny model szkoły sięgający XIX wieku. Internet dał nam swobodę tworzenia nowych scenariuszy edukacyjnych, komunikowania się i eksperymentowania. Potrzebujemy w edukacji więcej wolności i więcej autonomii na poziomie i ucznia i nauczyciela. Wreszcie możemy korzystać z owoców wirtualnej współpracy, nowych pomysłów w nauczaniu, przyrastających zasobów edukacyjnych i uczyć się czego dusza zapragnie. Nie bójmy się tej swobody, nawet jeśli wydaje nam się, że odchodzimy za daleko od podstawy programowej. Próbujmy przekraczać granice i zachęcajmy do tego. 

Dlatego uważam, że szkoła 2.0 powinna mieć również określone pewne nadrzędne prawa, przysługujące każdemu jej uczestnikowi. Na myśl mi przychodzą choćby trzy (ale katalog powinien być na pewno szerszy - proszę proponować):
- masz prawo eksperymentować,
- masz prawo popełniać błędy,
- masz prawo uczestniczyć w zespołach i uczyć się w zespole.

Bez wylogowywania
Jak zauważyła Aleksandra Pezda z redakcji Gazety Wyborczej, "dzisiaj szkoła to miejsce, do którego wchodząc powinniśmy się wylogować" (z wszystkich sieci). To jest bez sensu. Żyjemy w świecie, w którym jesteśmy zawsze do czegoś podłączeni – tak pracujemy, rozmawiamy, relaksujemy się, a także uczymy się poza szkołą. Dlaczego w szkole mielibyśmy postępować inaczej. Szkoła to nie więzienie, w którym nasze prawa ulegają ograniczeniu... No chyba, że pragniemy szkoły-więzienia...

To tyle na szybko. Bez wylogowywania.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 
Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
"Nie można nakłonić nikogo do zmiany. Każdy z nas pilnuje własnej furtki do zmian, która otwiera się tylko od wewnątrz."

To słowa skierowane do pojedynczego człowieka. Myślę, że pasują także do każdej instytucji, zatem i do szkoły.
Próby zmiany...
"Nie można nakłonić nikogo do zmiany. Każdy z nas pilnuje własnej furtki do zmian, która otwiera się tylko od wewnątrz."

To słowa skierowane do pojedynczego człowieka. Myślę, że pasują także do każdej instytucji, zatem i do szkoły.
Próby zmiany sposobów pracy nauczycieli, reformowania szkoły poprzez zarządzenia i instrukcje płynące z zewnątrz są skazane na niepowodzenie. Furtka zmian otwiera się od wewnątrz. Można tylko namawiać nauczycieli, żeby chcieli otworzyć tę furtkę, stworzyć im do tego możliwości, dać możliwości wyboru, wysyłać impulsy zachęcające do uchylania furtki. Co to oznacza w praktyce ?

Należy stwarzać takie sytuacje aby nauczyciele:
- odczuwali potrzebę innej szkoły
- rozmawiali ze sobą o przemianach
- mieli chęć i zapał do tworzenia nowej szkoły
- byli aktywnymi projektantami nowej szkoły, a nie tylko posłusznymi wykonawcami

Usuwać poczucie lęku przed nowym poprzez:
- pokazywanie korzyści płynących ze zmiany
- stworzenie atmosfery akceptacji dla eksperymentów, poszukiwań i związanych z nimi możliwych porażek i błędów
- dawanie możliwości i konieczności wyboru
- promowanie i wspieranie nauczycieli aktywnych, nowatorów, pasjonatów
- stworzenie instytucji zajmującej się wspieraniem twórców nowej szkoły, do której nauczyciel mógłby zwracać się o porady i pomoc
- powierzyć funkcję kontroli nad szkołami nie tylko urzędnikom, ale przede wszystkim ekspertom oświatowym i nauczycielom

I co dalej ? Jak to zrobić ? Od czego zacząć ?
More
Wiesław Mariański
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie tylko rozmowy, ale wręcz konkretne działania w sprawie reformy kształtu szkolnych przedmiotów i metodyki lekcji (bo to jest ważne, a nie struktury szkolne, władze, kanony itp) są konieczne i pilne. Ale... Czytając i słuchając wypowiedzi...
Nie tylko rozmowy, ale wręcz konkretne działania w sprawie reformy kształtu szkolnych przedmiotów i metodyki lekcji (bo to jest ważne, a nie struktury szkolne, władze, kanony itp) są konieczne i pilne. Ale... Czytając i słuchając wypowiedzi dziennikarzy, polityków i ekonomistów zbyt często odnoszę wrażenie, że dla wielu z nich wiedza dydaktyczna i pedagogiczna (podstawa każdej dyskusji o oświacie) jest czymś obcym. Generują pomysły ewidentnie sprzeczne z ustaleniami tych dyscyplin naukowych. A poza tym, jak dla kogoś głównym problemem jest jakoby zbyt krótki czas pracy nauczycieli i jakoby zbyt obciążające samorządowe budżety wydatki na szkoły, to trudno go uznać za poważnego partnera do dyskusji.
More
Zbigniew Osiński
This comment was minimized by the moderator on the site
Może nie tak jak Pan Osiński chciałbym bezwzględnie trzymać się ustaleń teorii pedagogicznych, bo nauki społeczne są pełne różnych, często sprzecznych teorii. Mnie bardziej dotyka i niepokoi potępianie przeszłości lub odkrywanie jej na nowo i...
Może nie tak jak Pan Osiński chciałbym bezwzględnie trzymać się ustaleń teorii pedagogicznych, bo nauki społeczne są pełne różnych, często sprzecznych teorii. Mnie bardziej dotyka i niepokoi potępianie przeszłości lub odkrywanie jej na nowo i namaszczanie technologią:

1. Kiedy nauczyciel nie był najważniejszy w szkole - dzisiaj tylko uważa się go za najważniejszą "technologię".

2. W szkole przed Internetem była współpraca, komunikacja, eksperymentowanie i wiele innych form aktywności, które dzisiaj są tylko wzbogacane.

3. Prawa, które proponuje się dać dzisiaj uczniom i nauczycielom, zawsze mieli i nikt im nigdy nie zabrał. Trzeba je tylko stale przypominać.

4. Zawsze szkoła była miejsce osobistego kontaktu uczniów i nauczycieli i taka powinna pozostać. Istnieje w niej możliwość podłączenia się do sieci, ale priorytet powinien mieć kontakt osobisty, bezpośrednie połączenie.

Mam nadzieję, że Szkoła 2.0 uszanuje i zachowa wszystko to, co było dobre w Szkole 1.0 i 0.0.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło
More
Maciej M. Sysło
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie