Smartfony podbijają uczelnie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiSmartfony zdobywają amerykańskie uczelnie. Cieszą się coraz większą popularnością wśród prowadzących zajęcia i studentów – jako narzędzie komunikowania się, ale także jako narzędzia służące nauce i ułatwiające studiowanie. Naukowcy z ośrodka badań nad edukacją Educause uważają, że mobilne narzędzia będą miały coraz większy wpływ na uczących i studiujących.
 
Wyniki sprzedaży i lawinowo rosnąca popularność zaawansowanych technologicznie telefonów komórkowych zwiastują przełom w mobilnej edukacji. Smartfony stają się wszechobecnymi narzędziami, które świetnie można wykorzystać w edukacji. Czy rok 2010 zapoczątkował epokę królowania smartfonów na uczelniach wyższych?

W 2009 r. na świecie sprzedano 173 miliony wielozadaniowych telefonów, zaś w 2010 r. około 270 milionów tych urządzeń (International Data Corporation, IDC). Prym wiodą tu takie marki jak iPhone i BlackBerry, ale silne są również HTC z modelami EVO 4G, w których zainstalowano najbardziej obiecujący zdaniem analityków system Android, czy Nokia ze swoimi modelami. IDC przewiduje 55% wzrost sprzedaży smarfonów w bieżącym roku akademickim.

Jakie ma to konsekwencje dla świata edukacji? Badania prowadzone wśród amerykańskich studentów przez naukowców z Instytutu Badań Mediów Mobilnych w Stanowym Uniwersytecie Ball w Muncie w stanie Indiana wykazały, że tylko w okresie od lutego 2009 do lipca 2010 odsetek studentów korzystających ze smartfonów wzrósł z 27% do 48%. Spośród tych, co korzystają ze smartfonów, 90% studentów używa ich, aby łączyć się z Internetem. Jak zauważa prof. Michael Hanley, kierujący badaniami, za rosnącym wykorzystaniem telefonów komórkowych na uczelni idzie popyt na e-czytniki, takie jak np. iPad Apple, który już w kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek zaczął być mocno wykorzystywany przez naukowców i studentów wielu uczelni.

„Smartfony stają się podstawowym narzędziem komunikowania się studentów i głównym narzędziem rozrywki. Studenci college’ów najszybciej adaptują nowe metody i narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej.“ – zauważył Hanley.

Z kolei z badań Centrum Badań Stosowanych ośrodka Educause wynika, że smartfony stają się narzędziami uniwersalnymi na uczelniach i jeśli tylko koszty korzystania z Internetu w telefonach będą niższe, uczelnie mogą stanąć przed koniecznością poważnego rozwinięcia nowego typu usług edukacyjnych i dostosowania wsparcia technicznego do potrzeb studentów. Badania przeprowadzono drogą internetową wśród studentów i kadry 103 uczelni amerykańskich. Wysoce prawdopodobne jest, że wdrożenie przez uczelnie nowych usług i serwisów edukacyjnych dla posiadaczy mobilnych urządzeń zachęci jeszcze więcej studentów do przestawienia się z laptopów na komputery noszone w kieszeniach i torebkach.

Wydaje się, że w Polsce jesteśmy jeszcze na dalekich peryferiach tego trendu. Smartfony są wprawdzie coraz popularniejsze na polskich uczelniach, ale nadal wykorzystywane są w ograniczonym stopniu jako narzędzie edukacji. Zresztą przygotowanie polskich uczelni wyższych na takie technologie jest praktycznie żadne. Nie ma rozwiniętych usług przeznaczonych dla użytkowników smartfonów, ani dopasowanych do możliwości telefonów zasobów, z których mogliby oni korzystać. Ale w ciągu kilku lat wszystko może się zmienić, bo również studenci w Polsce będą coraz bardziej mobilni i wymagający wyższej jakości usług edukacyjnych od swoich uczelni.
 
(Źródło: eCampusNews)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie