Uchwyceni na wideo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiUczniowie i studenci dorastają już w świecie pełnym filmów wideo. Jest to medium, które jest mocno zakorzenione w ich naturalnym środowisku i z którym czują się komfortowo. Czy w epoce You Tube, możemy sprawić, że proces uczenia w szkole będzie bardziej angażujący i fascynujący poprzez włączenie filmów wideo do zajęć lekcyjnych?

 

W sumie wiele nie potrzeba – głównie zmiany myślenia, bo przecież studenci i tak mają cyfrowe kamery w swoich telefonach, a i szkołę stać zazwyczaj na zakup kamery. Bob Sprankle w serwisie Techlearning.com na podstawie własnego doświadczenia ze szkoły podstawowej w Wells w stanie Maine przedstawił kilka ciekawych opinii na temat wykorzystania filmów wideo do celów edukacyjnych. Postanowiliśmy je tu przytoczyć, gdyż świetnie uzupełniają publikowany ostatnio w EDUNEWS.PL raport na temat cyfrowych filmów wideo jako narzędzi edukacji.

 

„Kiedy tylko pojawiły się tanie kamery wideo z wbudowanym portem USB, zakupiłem jedną, aby móc jej używać na zajęciach. Będąc pozytywnie nastawiony do wykorzystania jej jako świetnego narzędzia, za pomocą którego uczniowie będą w stanie zobaczyć swój proces uczenia się, uznałem, że wpłynie to również dobrze na wykonywanie mojego zawodu – poprawi efektywność i pozwoli na lepsze dopracowanie przekazu, gdyż otrzymam w ten sposób narzędzie dokumentujące i oceniające moje zajęcia.” – napisał nauczyciel.

 

„Wyobraziłem sobie siebie mającego możliwość pokazania osiągnięć uczniów na konferencjach i spotkaniach rodziców, nauczycieli czy nawet uczniów. Zamiast opowiadać o moich uczniach, mógłbym po prostu odtworzyć odpowiednie nagrania, pozwalając sobie i innym na interpretację i ocenę zachowań uczniów. Jeśli dobre zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów, co dopiero klip wideo” – opowiada Sprankle.

 

W ciągu wielu lat pracy Sprankle wypracował sobie wiele scenariuszy użycia kamery podczas zajęć w celu wzbogacenia procesu nauczania. Kilka z nich warto przytoczyć, gdyż mogą stanowić cenne wskazówki dla polskich nauczycieli, którzy zdecydują się na częstsze wykorzystanie filmów wideo na lekcjach.

 

Oto cenne podpowiedzi Boba Sprankle, które mogą być wykorzystane przez polskich nauczycieli:

 

1. 

Nagraj swoich uczniów podczas pierwszego dnia w szkole, zapytaj ich, jakie stawiają sobie cele na rozpoczynający się rok szkolny. Jest to oczywiście materiał, który sam z siebie nabierze wartości w następnych latach, ale może być również wykorzystany przez ciebie do ewaluacji prowadzonych zajęć – do analizy zarówno sukcesów, jak i występujących trudności.


2. 

Filmuj postępy w płynności mówienia twoich uczniów co tydzień lub co miesiąc. Odtworzenie nagrań pokazujących postępy w nauce jest jednym z lepszych sposobów  ewaluacji postępów w rozwoju uczniów, świetnie dokumentującym w jaki sposób uczeń/uczniowie się rozwija(ją).


3. 

Poproś ucznia, aby zaprezentował, w jaki sposób można uporać się z zadaniem matematycznym i nagraj proces rozwiązywania zadania. Proces myślowy jest równie ważny (a może ważniejszy) niż prawidłowa odpowiedź. Nagrywając wyjaśnienia studenta nie tylko rozwiązujemy zadanie, ale powstaje jednocześnie świetny materiał dydaktyczny, zaś do tego wszystkiego uczeń wchodzi  w rolę nauczyciela i może uczyć innych (tak, to możliwe - patrz również: Mathcasty, czyli jak można dziś uczyć matematyki).


4. 

Nagraj efekt pracy ucznia zanim zabierze swoje dzieło do domu. Zastanów się, jak wiele powstaje w czasie zajęć unikalnych dzieł twoich uczniów, które tracisz natychmiast, gdy zabiorą je do swoich domów. W tym wypadku „masz ciastko i możesz zjeść ciasto” – zawsze możesz odtworzyć swoje nagranie pokazując rezultaty pracy uczniów.


5. 

Sfilmuj pytania z sali na początku lekcji, potem zaś sfilmuj uczniów odpowiadających na to samo pytanie pod koniec lekcji. Studenci zawsze będą bardziej zainteresowani zobaczeniem siebie na filmie, niż wypełnieniem ankiety ewaluacyjnej (Co wiem? Co chcę wiedzieć? Czego dowiedziałem się na lekcji?).


6. 

Nagraj projekt, który twoi uczniowie zrealizowali danego dnia i wyślij to e-mailem do ich rodziców. Popularność filmów wideo pozwala ci na zasypywanie przepaści pomiędzy szkołą a domem rodzinnym uczniów, a jednocześnie jest dobrym sposobem podtrzymywania dobrych relacji z rodzicami. To samo warto robić podczas szkolnych wypraw.



7. 

Nagraj swoje przemyślenia dotyczące konkretnego wydarzenia w szkole i twoich uczniów i wyślij to e-mailem do ich rodziców. Możesz w ten sposób stworzyć unikalny newsletter, w którym możesz również zawrzeć wypowiedzi swoich uczniów, dzięki czemu rodzice na pewno to obejrzą.


8. 

Stale staraj się uchwycić pozytywne zaangażowanie swoich uczniów na zajęciach. W ten sposób otrzymujesz dowod, które elementy programu nauczania przynoszą najlepsze korzyści.


9. 

Daj uczniom możliwość obejrzenia ich prac domowych. Możesz zamieścić na stronie internetowej krótkie wideo z podsumowaniem najważniejszych kwestii z danej lekcji i przekaż uczniom ich zadania domowe.


10. 

Zawsze staraj się nagrać wszelkie nietypowe, eksperymentalne formy prowadzenia zajęć. Zwykle są one na tyle niepowtarzalne, że warto je mieć na wideo.


11. 

W momencie zastępstwa – zostaw twojemu koledze nagranie wideo, co ma przerobić z uczniami podczas twojej nieobecności. Będzie mu łatwiej poprowadzić zajęcia.


12. 

Staraj się filmować wydarzenia z poza szkoły mające znaczenie dla procesu nauczania twoich uczniów. To są „haczyki”, dzięki którym będziesz mógł pokazać związki między treściami programowymi a światem zewnętrznym.


13. 

Pozwól uczniom tworzyć swoje portfolio zasobów cyfrowych. Możesz to wypalić na płycie i przekazać nauczycielowi, który będzie kontynuował pracę z twoimi uczniami w następnych klasach.


14. 

Nagrywaj wszystkich prelegentów i gości specjalnych w szkole (którzy na to pozwolą). Będziesz mógł potem wielokrotnie powracać do najciekawszych prezentacji w pracy z kolejnymi klasami.


15. 

Filmuj najważniejsze elementy lekcji z myślą o tych uczniach, którzy byli nieobecni na zajęciach. Pozwoli to im szybciej uzupełnić braki w wiedzy.


16. 

Pod koniec roku szkolnego poproś swoich uczniów, aby wytłumaczyli – z myślą o swoich młodszych kolegach – w jaki sposób będą się odbywały zajęcia i co jest w nich najważniejsze. Stworzysz tym samym tutorial, który zaoszczędzi ci wiele czasu w następnej klasie, która trafi pod twoją opiekę.


17. 

Dokumentuj proces nauczania w szkole. To może pomóc nie tylko tobie w pracy z uczniami, ale i szkole, wspomagając proces rekrutacji.


18. 

Twórz wspomnienia. Zamiast oczekiwać, że uczniowie sami stworzą jakieś podsumowanie zajęć szkolnych, wręcz im płytkę z najciekawszymi wydarzeniami.


19. 

Twórz archiwum. Zapamiętaj – proces nauczania jest na tyle istotny, że powinien być nagrany na wideo, dzielony z innymi i dobrze zarchiwizowany. Dzięki temu będziesz mógł zawsze wykorzystać te zasoby do prowadzenia zajęć w następnych latach.


 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie