APPetyt na APPlikacje

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzięki upowszechnieniu nowoczesnych telefonów i tabletów nowe media i technologie nie są już zarezerwowane dla nielicznych. Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta ze smartfonów. Fundacja Orange wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowały przewodnik, z którym można nauczyć się tworzenia własnych aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.

Smartfony na świecie i w Polsce

Ponad 50 proc. ludzi na świecie ma telefon komórkowy, a 27 proc. globalnej populacji korzysta z mobilnych mediów społecznościowych. Liczba urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę ludzi na świecie już w 2014. W Polsce 59 proc. dorosłych korzysta ze smartfonów, a ¼ populacji naszego kraju ma dostęp do tabletu. Mogą oni wybierać spośród przeszło trzech milionów dostępnych aplikacji (1,5 mln w AppStore, 1,6 mln w Google Play) . Chociaż większość właścicieli smartfonów najczęściej przegląda strony www, niektórym wśród badanych zdarzało się poświęcić na aplikacje 90 proc. czasu online.

Kalkulator do lamusa

Smartfon z aplikacjami zastępuje kolejne urządzenia i przedmioty: kalkulator, dyktafon, kompas, kalendarz, notatnik, latarkę, nawigację samochodową, aparat fotograficzny, CB radio, odtwarzacz muzyki, słownik języka obcego, linijkę, poziomicę, pilot do telewizora, a nawet elektroniczną nianię. Ludzie wykorzystują urządzenia mobilne w różnych sferach życia.
Aplikacje mobilne to przydatne narzędzie także dla sektora kultury, edukacji, działań społecznych i akcji charytatywnych. Dlatego Sylwia Żółkiewska, latająca cyfrowa animatorka z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” przy wsparciu Fundacji Orange przygotowała poradnik budowania własnych aplikacji, które pomogą w wypełnianiu misji tych instytucji.

Praktyczny przewodnik o tworzeniu aplikacji

Poradnik Appetyt na Applikacje w przyjazny, prosty i zrozumiały sposób prowadzi przez wszystkie etapy tworzenia aplikacji: od koncepcji i prototypu, określenia grupy odbiorców, przez wybór technologii i narzędzi, aż po publikację i utrzymanie. Przewodnik jest adresowany do każdego, kto zajmuje się edukacją, kulturą czy działalnością społeczną. Jej celem jest także zachęcić szkoły, instytucje kultury i organizacje pozarządowe do wykorzystania nowoczesnych narzędzi mobilnych w swojej pracy.

Jak stworzyć aplikację bez linijki kodu? Czy wybrać responsywną stronę, czy aplikację? Którą platforma będzie odpowiednia? Jakie funkcjonalności są niezbędne do dobrego działania aplikacji? Czy to coś kosztuje? Lektura przewodnika daje odpowiedzi na te pytania.

Książka zrywa z wciąż popularnym stwierdzeniem, że tworzenie aplikacji to zajęcie zarezerwowane dla inżynierów i specjalistów z branży IT. Przywołuje przykład z Pracowni Orange w Huszlewie, gdzie Fundacja Orange zorganizowała warsztaty tworzenia aplikacji. Uczestnicy w wieku 12-16 lat w ciągu dwóch dni wykonali i przetestowali trzy działające narzędzia. To dowodzi, że twórcami aplikacji mogą być wszyscy, którzy widzą taką potrzebę i mają pomysł.

Przewodnik można pobrać bezpłatnie na stronie Fundacji Orange.

 

Appetyt na Applikacje. Praktyczny przewodnik
Wydawca: Fundacja Orange
Koordynator merytoryczny: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę 
Autor: Sylwia Żółkiewska
Licencja: CC-BY-NC-ND 3.0

 

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie